داستان این گونه آغاز می شود که صدام در پرونده «کشتار روستای دجیل» به اعدام محکوم شده و صبحدم مسوولان عراقی ، او را از نیروهای امریکایی تحویل گرفته و در مقر اطلاعات ارتش در منطقه کاظمین در برابر دوربین تلویزیونی به دار مجازات آویختند.
کد خبر: ۱۲۱۷۴۳

داستان تا اینجا مشکل ندارد، اما یک روز پس از اعدام صدام ، تصاویر جدیدی از این مراسم منتشر می شود.
تصاویر غیرحرفه ای که نشان می دهد با تلفن همراه تصویربرداری شده است در این فیلم ، صداهایی از افراد حاضر در مراسم اعدام که صلوات می فرستند و صدام را لعنت می کنند، به گوش می رسد.
برخی منابع رسانه ای از این صداها، نتیجه گیری می کنند که افراد حاضر در مراسم اعدام صدام ، شیعه بودند. هر چند برخی معتقدند این صداها با اهداف خاصی روی فیلم مونتاژ شده است.
در هر حال پس از انتشار این تصاویر و تحلیل رسانه های غربی و برخی کشورهای منطقه ، اعتراضاتی در برخی مناطق سنی نشین بروز می کند.
سناریوی جدید امریکا شکل گرفته و لازم است رسانه ای شده و مانور بیشتری روی آن صورت بگیرد، حتی خود بوش ، رئیس جمهور امریکا برای تکمیل این سناریو، وارد میدان می شود.
بوش درگفتگو با صدراعظم آلمان: اعدام صدام ، دیکتاتور سابق عراق می بایست محترمانه تر اجرا می شد.
رادیو BBC: تصاویر گرفته شده از اعدام صدام با تلفن همراه ، اعدام وی را از یک مجازات در سطح ملی به یک انتقامجویی تقلیل داد.
روزنامه الریاض چاپ عربستان: یک شاهد حاضر در مراسم اعدام صدام که هویتش مشخص نیست ، گفته است که مقتدی صدر و عبدالعزیز حکیم در مراسم اعدام صدام حضور داشته اند.
روزنامه السیاسه کویت: در مراسم اعدام صدام ، نمایندگانی از ایران نیز حضور داشته اند!
و حتی شبکه الجزیره قطر با ترتیب دادن میزگردی با حضور مستغان الجیوری ، رئیس یکی از فراکسیون های مجلس عراق ، صدام را شهید خطاب می کند و بشدت به شیعیان حمله ور می شود. این خط تبلیغی در ادامه همان سناریویی دنبال می شود که پیش از این ، روزنامه امریکایی واشنگتن پست از آن خبر داده بود.
اقداماتی که هم اکنون به عنوان عکس العمل در برابر اعدام صدام در رسانه های غرب و بعضی کشورهای منطقه صورت می گیرد، نشان دهنده برنامه هایی برای تحریکات مذهبی و قومی در جهت ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان است.
اجتناب از تنفر جهان عرب در عین حال تمایل به افزایش تاکتیکی کشمکش های قومی در عراق برای جلب حمایت کنگره از تداوم حضور نیروهای امریکایی در عراق ، مهمترین انگیزه های دولت بوش برای مانور دادن بر قضیه فیلم اعدام صدام است.
موازی اقدامات ایالات متحده ، سلفی ها و تکفیری ها هم تلاش می کنند با دامن زدن به این ماجرا، به اهل سنت القا کنند که از اعدام صدام دچار خسران شده اند؛ در حالی که صدام با حمله به کویت و وارد کردن ضرباتی به عربستان و بعضی دیگر از کشورهای عربی و کشتار وسیع کردها و اهل سنت عراق ، دشمنی خود را با اهل سنت هم به اثبات رسانده بود.


عباس محمدنژاد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها