پس از شکست سنگین جمهوری خواهان در انتخابات میاندوره ای کنگره در آبان سال جاری ، این حزب عملا از درون خود در آستانه یک انشعاب و انفجار عظیم از بعد سیاسی و بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۲۱۳۱۲

دومین ضلع مثلث نومحافظه کاران نیز تنها یک ماه پس از شکست سنگین جمهوری خواهان در انتخابات میاندوره ای کنگره از مسوولیت خود استعفا کرد و هم اکنون تمام نگاه ها به استعفای «دیک چنی» معاون بوش و مرد شماره دو کاخ سفید معطوف شده است.
دونالد رامسفلد وزیر دفاع کابینه بوش ، تنها یک روز پس از انتخابات میاندوره ای کنگره امریکا از مسوولیت خود استعفا کرده و به نوعی سیاست استراتژیک دولت بوش را در چالش حساس بین المللی فرو برده است.
اکنون با پذیرش استعفای جان بولتون سفیر افراطی دولت امریکا در سازمان ملل ،کاخ سفید با مشکلات بیشتری مواجه شد.جان بولتون که به عنوان یکی از منتقدان موثر سازمان ملل از آگوست سال 2005به سمت نماینده دولت بوش در این سازمان حساس بین المللی انتخاب شده بود عملا پس از استعفا به عنوان دومین قربانی شکست جمهوری خواهان در انتخابات دولت امریکا لقب گرفت و با این شکست ، دولت امریکا را به نوعی چالش در امور بین الملل و مناسبات خارجی کشانده است و تقریبا تزلزل سیاسی در ساختار مدنی و سیاسی دولت امریکا، نوید امیدبخشی را برای کشورهای توسعه نیافته که به نوعی دائما در تیررس حملات غیرمترقبه دولت امریکا و اروپا هستند، خواهد داد.
پیش بینی سیاستمداران داخلی و خارجی دولت امریکا، حاکی از آن است که جورج بوش به خاطر از دست دادن جان بولتون پس از پذیرش استعفای رامسفلد ، وزیر دفاع تا حدودی در مناسبات خارجی و داخلی ، پس از شکست جمهوری خواهان و حامیان دولتش ، عرصه را برای ادامه فعالیت تنگ دیده و شاید تغییراتی در تفکراتش بوجود آید.
حال سوال این است که پس از استعفای جان بولتون ، چه کسی جای وی را خواهد گرفت و یا همچنان انقلاب عظیم تغییر و تحولات در دولت بوش ادامه خواهد داشت. امید است پس از فروپاشی بلوک شرق ، زمینه فروپاشی بلوک غرب مهیا شود و به نوعی کشورهای تحت سیطره که دائما راه را برای توسعه و پیشرفت مسدود می دیدند از چنگال حکومت بلوک غرب نجات یافته و مقدمات دولت مستقل و تصمیم گیر را در امور داخلی و بین المللی تشکیل دهند که از انتظارات عمومی دولتهای تحت استعمار و استثمار بلوک های غرب و اروپا می باشد.


نجف محمودی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها