سرانجام دیکتاتورها، همواره با ذهنیات آنان همخوانی ندارد و پایان خوش انتزاعی حیاتشان ، در عالم واقع رنگ می بازد.
کد خبر: ۱۲۱۲۱۱

آنها که هرگز سقوط در قعر قدرت و شوکت را در ذهن کوچک خود جای نمی دهند، همواره قربانی ترجیح ذهنیت بر عینیت می شوند و بر این اساس پرونده زندگی صدام ، دیکتاتور سابق عراق نیز با چوبه دار به نقطه پایانی خود رسید.
صدام که جنایات متعددی را در کارنامه خود ثبت کرده بود، در حالی طعم مرگ غیرطبیعی را چشید که اعدام تنها ماحصل رسیدگی به بخشی از جنایات وی به شمار می رود.
درواقع بسیاری از حقایق پشت پرده جنایات این دیکتاتور همزمان با اعدام او برای همیشه تاریخ مکتوم باقی ماند.
اما باید به خاطر داشت که اسلوب تاریخ این گونه است که حقایق یک دوره باید در دوره های آتی رخ عیان کند. در این چارچوب و برای آن که روال طبیعی تاریخ مخدوش نگردد، واقعیت های پنهان جنایات صدام که نقش حامیان عربی و غربی در کمک به وی برای اعمال جنایتکارانه بسیار برجسته است ، نه امروز که باید در فردای تاریخ آشکار شود. دیکتاتور سابق عراق با هزاران آرزوی بر باد رفته ، رخت از جهان بربست ، بی آن که کنکاش حقوقی و قضایی در کارکردهای ضدبشری او، به بزرگی و گستردگی جنایاتش باشد. هرچند که تلاش برخی اشخاص حقیقی و حقوقی برای بسته ماندن زبان صدام برای عدم بازگویی حقایق در نیمه های راه رسیدگی به پرونده جنایات وی ، موثر افتاد، اما زبان گویای تاریخ ، در آینده ای نه چندان دور، واقعیت ها را به روشنی پژواک خواهد داد. به هر حال سمت و سوی تحولات جهانی و بروز شرایط عصر جدید، بیانگر این حقیقت غیرقابل انکار است که تفکر دیکتاتوری و طرفداران این اندیشه فناپذیر، همچون گذشته امکان تنفس نمی یابند و شمارش معکوس عمر دیکتاتورهای انگشت شمار موجود نیز آغاز شده است تا تئوری افول عصر دیکتاتورها تا پیمودن نقطه پایانی متوقف نشود.


محمدرضا عسگری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها