فردا حاجیان در سیر و سلوک حج به منزل مقصود می رسند و پایان شکوهمند این سفر روحانی را نه تنها حاجیان که تمام مسلمانان جهان همراه با آنان جشن می گیرند.
کد خبر: ۱۲۱۰۹۱

راستی فلسفه این جشن و پیوند آن با انجام مراسم قربانی چیست؛ حاجی از آن لحظه که آرزوی آمدن به این سفر در دلش جوانه زد، شرق و غرب وجودش در مقابل هم قرار گرفتند و تعارض میان «من» و «من برتر» او شدت گرفت.
حاجی آنگاه که از شهر و دیار خویش به عزم کعبه پای بیرون نهاد، بخش عظیمی از آن «من» را با تعلقات و دغدغه هایش رها کرد و به همان نسبت فضایی در آیینه خانه دلش پیدا کرد تا بتواند جلوه های تازه ای از «من برتر» را در آن به انعکاس برساند. به میقات که رسید در لحظه نیت احرام و پوشیدن آن دو تکه پارچه سفید که دو بال برای پرواز در بیکران آبی این آسمان بودند، بخش دیگری از سنگینی های آن «من» را بر زمین نهاد و آنگاه قابلیت لبیک گفتن به دعوت معشوق را در خویش دید و با اعتماد به نفس کامل طنین فریاد «لبیک اللهم لبیک» او به گوش فرشتگان رسید. آنگاه در ادامه سفر، حاجی با جان حج و سیر تاریخی بیشتر یگانه شد و روند تحول درونی او شتاب و عمق افزون تری یافت و در طواف کعبه ، هفت وادی معرفت از خود تا خدا را طی کرد و در هفت مرتبه سعی بین صفا و مروه هفت بار باقیمانده های آن «من» پیشین را در هروله ای عاشقانه زیر پا نهاد کرد.
حاجی در فرصت تامل و کشف و شهود در اردوگاه معرفت عرفات و در آستانه خورشید مشعر یک بار دیگر هستی را از ازل تا ابد از نظر گذراند و در فراز و فرودهای آن با «من» گمشده خویش بیشتر آشنا شد و آنگاه با یقینی به روشنایی و حرارت آفتاب ظهر عرفات گام در منا میعادگاه عمل نهاد تا در شورشی حماسی دستاوردهای انفسی حج را به جهادی بدل کند که توامان جهاد اکبر است و جهاد اصغر و چنین است که در پایان سفر یکبار دیگر افق باطن و شطح این جریان الهی فرارویش گشوده می شود.
اکنون حاجی مبارزه و طرد جلوه های بیرونی شیطان را به کمال رسانده است و ابراهیم از دل تاریخ در آینه به او می نمایاند که گام پایانی را چگونه بردارد. و چنین است که دیو نفس نیمه جان را که هنوز با او همراه است به قربانگاه می برد و سرش را از تن جدا می کند و بر سر جنازه آن به دست افشانی و پایکوبی می پردازد و عزای او را جشن می گیرد، جشن عید قربان . عید بر عاشقان مبارکباد.


مصطفی محدثی خراسانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها