: جورج بوش رئیس جمهور امریکا هفته پیش برای اولین بار رسما تایید نمود که در صدد است نیروهای امریکایی را در افغانستان و عراق برای مبارزه با آن چیزی که او تندروهای اسلامی نامید ، افزایش دهد.
کد خبر: ۱۲۰۴۷۶

بوش در سخنان خود به خصلت ایدئولوژیکی این جنگ اشاره کرده و خواستار تقویت پایدار نیروهای نظامی ایالات متحده برای رسیدن به اهداف چنین پیکاری شد. بوش که با روزنامه واشنگتن پست مصاحبه می کرد درباره مشخصات این افزایش نیرو هیچگونه توضیحی ندادو فقط گفت که از رابرت گیتس وزیر دفاع جدید امریکا خواسته است که طی پیشنهادی تعداد نظامیان و بودجه لازم را برای وی مشخص سازد.
عدم استقبال بوش و دستیاران ارشد وی از پیشنهادهای کمیته بیکر - هامیلتون که پیشتر خواستار استفاده از ابزارهای نرم در حل مشکل عراق شده و به دولت امریکا توصیه کرده بود با ایران و سوریه درباره تثبیت اوضاع عراق مذاکره کرده و جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی از عراق را مشخص سازد ، ناظران سیاسی را متقاعد کردکه جورج بوش و دستیارانش سرانجام تسلیم نظرات کسانی شدند که تشدید عملیات نظامی را بهترین راه تضمین امنیت در عراق تصور می کنند. دستیاران ارشد جورج بوش در کاخ سفید اذعان دارند که رئیس جمهور امریکا در مبارزه خود علیه تروریسم فقط عراق را مد نظر نداشته بلکه این معضل را در سطح بین المللی بررسی و راهبردهای خود را در سطح جهانی طراحی و اجرا خواهد کرد. این نظریه ماهها قبل از آن که بر زبان رئیس جمهور امریکا جاری شود در نشریات صهیونیستی انتشار یافته بود. به نوشته مایکل لدین (از نویسندگان طرفدار اسرائیل در نشریات بین المللی) در نشریه جنبش صهیونیسم بین الملل (نوامبر 2006) امریکا باید طرحی جامع برای مبارزه با تروریسم در سطح جهانی داشته باشد. او در مقاله خود بشدت از پیشنهادات کمیته بیکر- هامیلتون درباره مشارکت ایران و سوریه در روند تثبیت اوضاع عراق انتقاد کرده و استدلال کرده بود که حتی طرح چنین پیشنهادی هم اشتباه است . افزایش نیروهای امریکایی در عراق و مبارزه جهانی با تروریسم به صورتی که دولت بوش خواستار آن است ، مشکلات عملی متعددی را در بر دارد.
ژنرال پیتر شومیکر ، رئیس ستاد ارتش امریکا گفته است که پنتاگون فقط می تواند 6 تا 7 هزار نظامی را در طول یک سال آموزش داده و آماده عملیات سازد و افزایش هر 10 هزار سرباز به تعداد نیروهای مسلح آمریکا ، هزینه ای معادل 1.2 میلیارد دلار در سال دارد. تشدید عملیات نظامی امریکا در عراق ، مسلما تاثیر مثبتی بر محبوبیت کاندیدای جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2008 نخواهد داشت . در حالی که هدف از تاسیس کمیته بیکر - هامیلتون در مارس سال جاری از سوی کنگره امریکا حل و فصل مشکل عراق تا شروع انتخابات ریاست جمهوری بود به طوری که عمده قوای امریکایی در سال 2007 از عراق خارج شده و بقیه در سمت های آموزشی مشغول به کار گردند. روزنامه نیویورک تایمز در تحلیل خوش بینانه ای که در اوایل دسامبر سال جاری از پیشنهادات کمیته بیکر - هامیلتون به عمل آورد ، انتقال مسوولیت ها به دولت عراق بویژه در زمینه های تامین امنیت را مهمترین شاخصه موفقیت امریکا در عراق ارزیابی کرد. این روزنامه پیشنهاد کمیته یاد شده را در به کارگیری سربازان امریکایی در پست های آموزشی به جای شرکت در ماموریت های عملیاتی گام مهمی در مسوولیت پذیری دولت عراق قلمداد کرده بود.به نظر می رسد که دولت بوش در دور باطلی گرفتار آمده که لیندون جانسون رئیس جمهور وقت ایالات متحده از حزب دموکرات و در طول جنگ ویتنام ، گرفتار آن بود. در آن موقع رئیس جمهور وقت امریکا تصور می کرد که افزایش نیروهای امریکایی در ویتنام چاره ساز خواهد بود ولی اینچنین نشد و نیروهای بیگانه در بهار سال 1975 از ویتنام گریختند. تاریخ تکرار خواهد شد. این بار در عراق.

سیروس مرادی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها