: آذر هاشمی در موسیقی بانوان نامی آشناست. او چندی پیش به عنوان اولین بانوی ایرانی ، موفق به دریافت نشان درجه یک هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.
کد خبر: ۱۱۸۵۵۳

ساز تخصصی هاشمی سنتور است. او عضو هیات مدیره کانون مدرسان خانه موسیقی است و سال 1382 و در جشنواره موسیقی فجر ، به عنوان نخستین نوازنده زن ، چنگ زرین جشنواره را به خود اختصاص داد. هاشمی این روزها به عنوان رهبر ارکستر بانوان در شورای موسیقی سازمان صداوسیما مشغول فعالیت و آهنگسازی است.



از کنسرت پاریس برای ما صحبت کنید؛
این برنامه به مناسبت روز جهانی موسیقی در فرانسه برگزار شد و شاید بتوان گفت ، اولین برنامه جدی ارکستر بانوان در خارج از کشور بود که باید از حمایت های شورای موسیقی صداوسیما و آقای پیریایی نیز در این زمینه تشکر کرد. خواننده ارکستر هم آقای مختاباد بودند و قطعاتی از ساخته های خودم و ایشان تنظیم و اجرا شد.

استقبال ایرانیان مقیم فرانسه و حتی خود فرانسویان از این کنسرت چگونه بود؛
خودمان هم ، چنین استقبال گسترده ای را پیش بینی نمی کردیم حتی در تمرین های ما تماشاگران زیادی حضور داشتند و بارها از ما می خواستند تا قطعه های مرغ سحر و ای ایران را اجرا کنیم.

آیا آلبوم یا کار تازه ای هم در دست تولید دارید؛
یک آلبوم 6 کاسته آموزشی در ردیفهای صبا دارم که سروش منتشر کرده است. در زمینه کارهای کودک نیز 3 نوار قصه با عنوان کشاورز پیر و خرس قهوه ای و چهار داستان را همگی با کمک خانم عذرا وکیلی از کارگردان های خوب رادیو تهیه کرده ایم البته چند کار جدید هم برای بخش تامین صداوسیما دارم که هنوز به مرحله ضبط نرسیده است.

وضعیت موسیقی بانوان را چگونه ارزیابی می کنید؛
موسیقی جنسیت نمی شناسد. باید بانوان را جدی تر بگیرند. حداقل در چند سال اخیر با برگزاری جشنواره های مختلف فهمیدم که چقدر پتانسیل در نوازندگان و آهنگسازان خانم وجود دارد. متاسفانه بیشترین آسیبی که موسیقی ما این روزها با آن درگیر است ، بحث آموزش و بویژه آموزش بانوان است . در این زمینه در تمام بخشها اعم از مدارس ، هنرستان ها ، آموزشگاه ها و... بسیار ضعیف هستیم . از طرفی هر روز تعداد جشنواره های موسیقی کمتر می شود. الان 2سال است که جشنواره موسیقی جوان برگزار نشده است ، در حالی که یکی از مهمترین برنامه هایی که از دل آن استعدادهای جوان شناسایی می شدند و پرورش می یافتند ، همین جشنواره بود. امیدوارم مسوولان به این دست برنامه ها و برگزاری منظم و جدی آنها بیشتر توجه کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها