مرضیه 6 روز هفته را با هزار شوق و ذوق صبح کرد تا هر چه زودتر جمعه برسد. پدرش قول داده بود هر طور شده این هفته او را ببرد شهر بازی تا کمی از حال و هوای درس خواندن رها شود...
کد خبر: ۹۷۸۷۱

بالاخره بعدازظهر جمعه از راه رسید و مرضیه به اتفاق 2برادر و خواهر کوچک تر و پدر و مادر راهی شهر بازی شدند. هنوز وارد فضای شهر بازی نشده بودند که مرضیه شروع کرد به انتخاب بازیها. صندلی پرنده ، آبشار، ترن هوایی و... که مادرش لب به اعتراض گشود و گفت : بچه اینها خطر دارد. برو سراغ بازیهای بی خطر... اما مرضیه زد زیر گریه که فقط ترن هوایی و... بالاخره پدر و مادر را راضی کرد که قبول کنند مرضیه سوار بازیهایی شود که دوست دارد.
مرضیه با هزار سلام و صلوات مادر، وسایل بازی را یکی پس از دیگری سوار شد تا رسید به ترن هوایی ، دور آخر ترن هوایی بود که یکدفعه ، صدای جیغ بزرگ و کوچک ، فضای شهر بازی را وحشتناک کرد.
مادر مرضیه دوان دوان به طرف ترن هوایی رفت تا ببیند مرضیه کجاست که یکدفعه با دیدن صورت خونین دخترش ، از هوش رفت و دیگر چیزی نفهمید...
روزهای گرم سال از راه می رسد و خانواده ها، رفتن به کوه و دشت را دوباره بهانه می کنند تا شاید دقایقی هر چند کوتاه را، هوای سالم و پاک تنفس کنند اما نق زدن های بچه ها، والدین را مجبور می کند جایی را انتخاب کنند تا محلی برای پر کردن ساعات بیکاری فرزندان باشد، از همین رو، شهر بازیها امروز بهترین و در دسترس ترین مکان برای گذران اوقات فراغت خانواده هاست.
استقبال بچه ها از یک طرف و تبلیغات پررنگ و لعاب شهر بازیها، از طرف دیگر بر وسوسه بچه ها می افزاید تا هر طور شده در طول تابستان حداقل یکی دو بار و شاید بیشتر به شهر بازی بروند.
تا چند سال پیش ، شهر بازی شهید چمران و پارک ارم ، تنها مکانهای تفریحی اقشار مختلف مردم تهران بود که البته شهر بازی چمران به تاریخ پیوست و تعطیل شد و تابستان امسال ، خانواده ها از رفتن به این شهر بازی معاف هستند؛ اما در کنارش ، چند شهر بازی دیگر ایجاد و راه اندازی شده که به فراخور در مناطق مختلف شهر مستقر هستند. حالا مردم ساکن شرق تهران دیگر نیازی نیست به پارک ارم بیایند. جنوب شهری ها هم می توانند به بوستان آزادگان بروند و...
براساس اظهارات مسوولان شهرداری ، تامین ایمنی لازم برای خانواده ها در پارکها به 2بخش ایمنی امکانات و وسایل بازی و امنیت روانی و ذهنی تقسیم می شود.
مسوولان به کمک خود مردم و با اجرای تمهیدات لازم باید آرامش و آسایش خانواده ها را در تفرجگاه ها و پارکها فراهم کنند که البته سازمان پارکها نیز در این راه از طریق انعقاد قرارداد با موسسه ملی استاندارد، بخشی از نگرانی های مردم را در زمینه ایمن سازی وسایل بازی کودکان رفع کرده است.

حادثه دلخراش دریاچه پارک شهر
اصرار بچه ها برای استفاده از فرصتی که تا زمان برگشت به منزل ، نصیب شان شده بود، مربیان و معلمانشان را مجاب کرد که سوار قایقهای تفریحی دریاچه پارک شهر شوند... اما تفریح دختربچه های دانش آموز منطقه محروم خاوران در شرق تهران ، به عزای جامعه دانش آموزی تبدیل شد و...
جان باختن 6دانش آموز دختر در حادثه پارک شهر، آغاز تامل مسوولان و متولیان امور در گذران اوقات فراغت بچه ها بود که به خود بیایند و متوجه باشند که «ایمنی» اولین نکته ای است که اغلب از آن غافل می شویم و بعد از وقوع حادثه ، تازه به فکر می افتیم که «مراقب جان بچه ها باشیم».
به طوری که پس از حادثه پارک شهر، وزارت آموزش و پرورش ، مسوولان و مدیران مجموعه را مجاب کرد با صدور بخشنامه و دستورالعمل نسبت به امنیت اردوهای دانش آموزی شرایط فراهم شود.
پس از حادثه پارک شهر، میزان حضور دانش آموزان در اردوهای دانش آموزی درصد قابل توجهی کاهش یافت و برنامه ریزی برای ساماندهی این اردوها با مشکل مواجه شد؛ به طوری که طی همان سال (81) میزان شرکت دانش آموزان در اردوها به نصف کاهش یافت.
البته مسوولان آموزش و پرورش معتقدند بیشتر حوادث در اردوهای دانش آموزی به عدم ایمنی جاده ها و مراکز تفریحی و عمومی مربوط می شود و قصوری متوجه آموزش و پرورش نیست، اما در جهت بالا بردن ضریب اطمینان دانش آموزان برای شرکت در اردوها و فعالیت های فوق برنامه با همکاری سازمان آتش نشانی ، اقدامات موثری در جهت ایمن سازی اردوهای دانش آموزی صورت گرفت.

غرق شدن دانش آموزان تکرار شد...
پس از گذشت 4سال از حادثه پارک شهر و فراموش شدن لحظات تلخ غرق شدن چند دانش آموز دختر دریاچه پارک شهر تهران، بار دیگر و در نقطه ای دور از پایتخت، چند دختر دانش آموز دبیرستان حضرت زینب ع منطقه چرام واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد، در رودخانه غرق شدند تا بار دیگر زنگ خطر برای مسوولان به صدا در آید که ایمنی جان دانش آموزان همچنان در هاله ای از ابهام است و هیچ کس مسوولیت این کوتاهی ها را نمی پذیرد...
اما جالب است بدانیم همان طور که پس از وقوع حادثه پارک شهر، وزیر وقت آموزش و پرورش نسبت به بررسی ابعاد حادثه و صدور دستورالعمل ایمنی اردوها اقدام کرد، این اقدام بار دیگر تکرار شد و طی روزهای گذشته وزیر آموزش و پرورش با اعزام هیاتی به منطقه چرام، خواستار رسیدگی به موضوع شده است.
محمود فرشیدی ، وزیرآموزش و پرورش در عین حال خواستار اتخاذ تدابیر و تصمیمات عاجل در این خصوص نیز شده است...

وقوع اولین حادثه سال در شهربازی ها
در حالی که هنوز در روزهای ابتدایی سال هستیم و مردم برای حضور در مکانهای تفریحی و فضاهای سبز فرصت کافی پیدا نکرده اند، اما اولین حادثه در شهربازی ها اتفاق افتاد و اگر حضور بموقع ماموران آتش نشانی نبود، شاید جان چندکودک مشغول بازی به خطر می افتاد...
صبح روز 5اردیبهشت ماه جاری ، کودکان خردسال مهدکودک خانه فرهنگ تلاش از محله خانی آباد تهران به اتفاق مربیان و والدین خود به پارک آزادگان واقع در جنوب شرقی تهران رفته بودند که دچار حادثه شدند...
این حادثه در حالی رخ داد که حدود 70نفر از شهروندان بین سنین 5تا 40سال در حال استفاده از چرخ و فلک بودند که ناگهان به دلیل نقص فنی دستگاه ، بالای آن به دام افتادند.
بلافاصله پس از اطلاع از وقوع این حادثه، با توجه به این که تعدادی از این افراد در معرض خطر و سقوط از ارتفاع قرار داشتند، نیروهای ایستگاه 7 امداد و نجات و نیز ایستگاه های 35و 23آتش نشانی به محل اعزام شدند.
چون افراد به دام افتاده در ارتفاع هایی بین 3تا 50متری از سطح زمین داخل کابین های چرخ وفلک گیر کرده بودند، برای سهولت در عملیات امداد و نجات 2دستگاه نردبان 32و 52متری و نیز یک دستگاه جرثقیل به محل اعزام شدند.
سرانجام ماموران آتش نشانی پس از 4ساعت تلاش بی وقفه که در بدو عملیات به دلیل محدود بودن حوزه مانور عملیاتی و همچنین وجود سیمهای متعدد برق فشار قوی که امداد و نجات بسختی پیش می رفت ، موفق شدند این افراد را سالم به پایین بیاورند و از خطر سقوط نجات دهند.
سازمان آتش نشانی در آستانه آغاز فصل گرما و شروع به کار شهربازی ها و نیز روی آوردن اغلب شهروندان به استفاده از وسایل تفریحی موجود در این گونه اماکن ، از مسوولان ذی ربط درخواست کرده است با رعایت دقیق توصیه های ایمنی ، در حفظ جان شهروندان بکوشند.
مسوولان پارکها و شهربازی ها باید پیش از راه اندازی وسایل بازی اعم از مکانیکی و الکتریکی و پنوماتیک ، نسبت به سرویس و رفع نقص فنی احتمالی دستگاه ها و تجهیزات جانبی آنها اقدام کنند.
زمان ساخت دستگاه ها و تجهیزات شهربازی از قطعات استاندارد و با آلیاژ مناسب استفاده کنند که این کار بویژه در مفاصل درگیر در دستگاه ها مانند چرخ فلک ضروری است.

حبیب احسنی پور
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها