اگر چه سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز در جمع خبرنگاران به بن بست رسیدن مذاکرات ایران و اروپا را رد کرد ، اما بلافاصله از سفرهای تازه سیدکمال خرازی ، وزیر امور خارجه به کشورهای مالزی و ژاپن برای انجام رایزنی های هسته ای خبر داد.
کد خبر: ۵۸۵۷۱

آصفی که در نشست هفتگی با خبرنگاران سخن می گفت ، همچنین اروپا را تحت فشار شدید امریکا در مذاکرات هسته ای با کشورمان دانست. او در عین حال گفت : امریکا هدف بحران آفرینی برای جمهوری اسلامی ایران را نیز در شرایط کنونی دنبال می کند. بالاگرفتن بحث جزایر بین ایران و امارات و پیوستن بحرین در این بحث در برابر کشورمان موضوع پرسشی از آصفی بود که بحث را تنها بر سر جزیره ابوموسی ذکر کرد، اما گفت : این مساله با گفتگو بین ایران و امارات حل خواهد شد. آصفی درباره این سوال که اگر ما با اروپا به بن بست برسیم ، چه می کنیم؛ تصریح کرد: اگر شرایط عوض شود متناسب با آن تصمیم خواهیم گرفت و مشخصا امیدوارم به این نقطه نرسیم . برخی خبرنگارها سفر هفته پیش غلامرضا آقازاده به بروکسل را اتمام حجت با اروپا دانستند. معاون وزیر امور خارجه همچنین خبر داد که دور تازه گفتگوهای ایران و اروپا از امروز آغاز خواهد شد. آصفی ایران را بی نیاز از میانجیگری استرالیا بین تهران و واشنگتن دانست و در خصوص تهدیدات نو به نوی امریکایی ها علیه کشورمان با اشاره به این که این تهدیدات در ایام دهه فجر مطرح می شود . وی تصریح کرد: مردم ایران در کنار دولت ایستاده اند و رسانه های خارجی روز 22بهمن را خواهند نگریست و مردم با حضور گسترده خود در راهپیمایی این روز این امر را نشان خواهند داد. وی در پاسخ به پرسشی ، امریکا را ناقض اصلی حقوق بشر دانست و به نظرسنجی از بی.بی.سی که در اجلاس داووس ارائه شد ، اشاره کرد و گفت : بجز دو سه کشور ، مردم دنیا با سیاست های امریکا مخالفند و شرکت کنندگان خارجی در این اجلاس نیز اذعان داشتند امریکا به دلیل سیاست های غلطش جایگاهی در دنیا ندارد.

اتحادیه اروپایی: راه ما از امریکا جداست

اتحادیه اروپا یی بار دیگر تاکید کرد به سیاست تعامل با ایران و سوریه ادامه خواهد داد و رویکرد بروکسل با رویکرد واشنگتن با این دو کشور متفاوت است. به گزارش ایرنا ، اما ادوین ، سخنگوی کمیسیون روابط خارجی کمیسیون اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت : بر مبنای سیاست تعامل با ایران و سوریه همکاری می کنیم ، ما با سوریه توافقنامه همکاری امضاء کردیم و برای انعقاد توافقنامه تجاری و همکاری با ایران مذاکره کرده ایم . وی افزود: ما در زمینه استقرار مردم سالاری در این 2 کشور با امریکا وحدت نظر داریم ، اما در رابطه با اجرای سیاست ایران و مسیر پیشبرد آن با امریکا اختلاف نظر داریم . وی در ادامه از همکاری اتحادیه اروپایی در زمینه توافقنامه های تجاری با ایران در چارچوب مذاکرات گسترده تر خبر داد. در همین جهت و در پاسخ به هجمه تبلیغاتی امریکا علیه ایران ، خاویر سولانا ، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ای.تی.دی» انگلیس ، حمله نظامی به ایران را اشتباه خواند و گفت : امریکا توان انجام چنین کاری را ندارد. وی تاکید کرد: حمله امریکا به ایران اوضاع را دشوارتر و پیچیده تر خواهد کرد.

رایس ، از ترکیه برو بیرون !

همزمان با حضور کاندولیزا رایس ، وزیر خارجه جدید امریکا در ترکیه ، هزاران نفر از مردم این کشور در اعتراض به سفر رایس ، با برپایی تظاهراتی گسترده در مقابل سفارت امریکا در آنکارا به سیاست های کاخ سفید اعتراض کردند. به گزارش واحد مرکزی خبر ، تظاهرکنندگان در حالی که پرچمهایی حمل می کردند که روی آنها نوشته شده بود ، رایس از ترکیه برو بیرون و امریکا از عراق خارج شو ، در مقابل سفارت امریکا یک حلقه گل سیاه قرار دادند. دیدار رایس با احمد نجدت سزر ، رئیس جمهور ترکیه پشت درهای بسته برگزار شد و طرفین از هرگونه اظهارنظر در مورد موضوع های مورد بحث خودداری کردند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها