هیات بلندپایه عراقی که به تهران سفر کرده است طی 2 روز گذشته با مقامات کشورمان مذاکراتی در سطوح عالی به عمل آورده است.
کد خبر: ۴۷۲۰۳

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه کشورمان این سفر را زمینه ساز سفر نخست وزیر دولت موقت عراق به تهران توصیف کرده بود. دیدارهای هیات عالی رتبه دولت موقت عراق در تهران در عین حال با بازتابهایی در رسانه های منطقه ای و بین المللی همراه شده است . وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار معاون نخست وزیر عراق تاکید کرد: روابط خوب ایران و عراق ، تامین کننده منافع 2کشور و به مصلحت منطقه است . به گزارش ایسنا خرازی ، وزیر امور خارجه کشورمان در مذاکراتش با برهم صالح ، معاون نخست وزیر عراق افزود: ثبات و آرامش عراق در جهت منافع جمهوری اسلامی ایران است و هرگونه ناامنی و بی ثباتی در آن کشور بر امنیت ملی ایران تاثیر مستقیم دارد.

تسویه حساب

وزیر امور خارجه کشورمان که میزبانی هیات عالی رتبه عراقی شامل چند تن از اعضای هیات دولت موقت عراق از جمله وزرای کشور، حمل و نقل و امور استان ها را به عهده دارد، با تشریح سیاست های کلان کشورمان در خصوص ثبات و امنیت منطقه ای و حسن همجواری با همسایگان ، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم سیاست آزمون و خطای امریکا در عراق می تواند هزینه سنگینی را برای امریکا ، عراق و کل منطقه در بر داشته باشد و سرزمین عراق نباید محل تسویه حساب های امریکا علیه ایران باشد بلکه جا دارد از ظرفیت و نقش مثبت ایران استفاده بیشتر شود.

طرد تندروها

دکتر خرازی با تاکید بر ضرورت تشکیل یک حکومت توانمند و باثبات در عراق گفت : نباید اجازه داد اظهارات و اقدامات اشخاص و گروه های تندرو ، روابط 2کشور را تخریب کند و مدیریت عالی عراق باید از تمامی ظرفیت های مثبت موجود بین 2کشور برای ایجاد امنیت در عراق و تحکیم مناسبات دوستانه بین 2کشور کمک بگیرد. وی خاطرنشان کرد: عراق امروز به دوست احتیاج دارد ، نه دشمن و ایران می تواند دوست عراق باشد.

قدرت مرجعیت

خرازی خاتمه بحران در نجف به دست مرجعیت را نشانگر واقعیت قدرتمند دینی موجود در جامعه عراق ارزیابی کرد و گفت : ایران از این که بحران نجف با دخالت آیت الله سیستانی حل شد ، خوشحال است و باید از توان مرجعیت مذهبی در عراق در جهت توسعه صلح و امنیت و اتخاذ گامهای دمکراتیک برای تشکیل دولت دائمی عراق بهره گرفت.

نگرانی نسبت به وضعیت اتباع ایران

دکتر خرازی همچنین با ابراز نگرانی از ربوده شدن دیپلمات ایرانی و همچنین کارکنان اتاق تعاون ایران در عراق گفت : امیدواریم دولت عراق تلاش و پیگیری بیشتری برای آزادی دیپلمات ایرانی انجام دهد و فورا اتباع دستگیر شده ایرانی را آزاد کند.

پرواز دوستی

برهم صالح ، معاون نخست وزیر عراق نیز در این مذاکرات که بلافاصله پس از ورود وی و هیات همراهش به تهران آغاز شد ، با اشاره به این که پس از 25 سال یک هواپیمای عراقی مستقیم از بغداد به تهران پرواز کرده است ، گفت : ملت و دولت عراق مایل به دوستی و تقویت روابط برادرانه با جمهوری اسلامی ایران است و منافع عراق در تقویت روابط متوازن و همکاری با ایران است.

منافع مشترک

صالح خاطرنشان کرد: ثبات عراق در ثبات منطقه موثر است و به حمایت کشورهای همسایه عراق چشم دوخته ایم. وی با تاکید بر این که باید تماس ها میان دو طرف افزایش یابد ، گفت : ما مایل نیستیم عراق نقطه مقابل ایران شود و باید با همکاری و کار جدی منافع 2 کشور را تامین نماییم . دو طرف در این مذاکرات بر تقویت مناسبات خوب همسایگی تاکید نموده و خاطرنشان کردند ، ایران و عراق منافع مشترک دارند و این منافع مشترک در سایه گفتگو و همکاری تامین می شود.

توافق دو طرف

وزیر امور خارجه کشورمان و برهم صالح ، معاون نخست وزیر عراق در پایان مذاکرات خود توافق کردند ، کارشناسان ارشد دو طرف در حاشیه این سفر با تشکیل کمیته های کاری ، سازوکارهای مختلف برای حل مشکلات و مسائل موجود میان 2کشور را تنظیم و بر این اساس یک برنامه عملی تهیه شود. طرفین به تفاهم رسیدند تا برنامه عملی مذکور در جریان سفر آتی نخست وزیر عراق به تهران نهایی و متعاقب آن اجرایی شود.

دشمنان ایران و عراق بیم دارند

وزیر کشور در دیدار معاون نخست وزیر ، وزرای کشور و امور استان های دولت موقت عراق ثبات ، امنیت و همبستگی ملی در عراق یکپارچه را برای منطقه یک ضرورت دانست .موسوی لاری در این دیدار بر حفظ روابط خوب جمهوری اسلامی ایران و عراق در ابعاد گوناگون تاکید کرد و افزود: دشمنان از برقراری رابطه حسنه و حسن همجواری ایران و عراق بیمناک هستند و این نکته مهمی است که مسوولان 2کشور باید به آن توجه کنند.

خواست عراق جدید

در این دیدار برهم صالح ، معاون نخست وزیر دولت موقت عراق با اعلام این مطلب که عراق جدید خواهان همکاری عمیق و متقابل با ایران است ، بر همکاری با ایران در خصوص مبارزه با تروریسم و افراطی گری با هدف حفظ امنیت در منطقه تاکید کرد.

مشکلات زایران

در این دیدار همچنین فلاح النقیب ، وزیر کشور دولت موقت عراق ، ضمن استقبال از همکاری های فی مابین از پیشنهاد وزیر کشور ایران در خصوص برطرف کردن مشکلات تردد زایرن 2کشور و مبارزه با ترددهای غیرقانونی استقبال کرد.

سفر علاوی ، فصل تازه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ، سفر آتی «ایاد علاوی» نخست وزیر عراق را به جمهوری اسلامی ایران ، فصل جدیدی در روابط بین 2کشور ارزیابی کرد. «الهام امین زاده» در گفتگو با ایرنا افزود: سفر آتی ایاد علاوی اهمیت زیادی برای جمهوری اسلامی ایران دارد. وی با اشاره به سفر جاری هیات عراقی به ایران ، آزادی بازداشت شدگان ایرانی در عراق را از مباحث مهم مذاکرات مقام های جمهوری اسلامی ایران با نمایندگان دولت عراق عنوان کرد. نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که هیات اعزامی عراق به ایران مقدمات سفر ایاد علاوی را آماده می کنند، گفت : این هیات به بررسی مسائل و مشکلات موجود بین 2کشور خواهد پرداخت.

تمایل ایران و عراق

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت : تمایل 2کشور اسلامی همسایه ایران و عراق ، به سوی یک رابطه خوب است . علائالدین بروجردی در گفتگو با ایرنا افزود: به رغم وضعیت امروز عراق و حضور نیروهای بیگانه در این کشور، برخوردهای غیراصولی و ظالمانه نیروهای امریکایی با ملت مسلمان عراق ، باید در تنظیم رابطه با دولت عراق ، جدای از عوامل جانبی که ممکن است تاثیر منفی بر روابط 2کشور داشته باشد ، روابط را به سمت مثبت و گسترش همکاری ها تنظیم کرد. وی سفر آتی نخست وزیر عراق به جمهوری اسلامی ایران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: سفر اخیر دکتر جعفری معاون نخست وزیر عراق به ایران تاثیرات مثبت خودش را به دنبال داشته است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها