اظهارات هوشیار زیباری ، وزیرخارجه عراق درباره دخالت های کشورهای همسایه در مسائل داخلی کشورش که تحت پوشش وسیع خبری رسانه های غربی قرار گرفت ، کسی را غافلگیر نکرد.
کد خبر: ۴۴۰۰۶

بویژه این که وی در گفتگویی با رادیو دولتی انگلیس ، مشخصا از ایران و سوریه به عنوان دو کشوری که به تروریست ها اجازه دادند وارد خاک عراق شوند، نام برد.
این اظهارات زیباری ، که بی شک منعکس کننده نظرات دولت موقت عراق نیست ، تحت تاثیر محافل شناخته شده ای در منطقه و غرب ، ابراز شده است.
جالب این که «زیباری» در جریان همین گفتگو با رسانه انگلیسی ، از اردن که بزرگ ترین تروریست فعلی عراق یعنی «ابومصعب الزرقاوی» در آن پرورش پیدا کرده و راهی عراق شده است ، نام نمی برد.
علاوه بر این ، وی از «جماعت انصار السنه» وابسته به وهابیون جوان عربستان که هم اینک شهر فلوجه را به پایگاهی علیه دولت موقت مبدل کرده است ، ذکری به میان نیاورد.
همه قراین نشان از این می دهد که زیباری ، تعمد داشته است تا نام ایران و سوریه که اصلی ترین مخالفت ها را با دخالت نظامی امریکا در عراق ابراز کردند، برزبان آورد.
این دیپلمات متحد امریکا و وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق ، در گذشته نیز، اظهارات مشابهی را که عمدتا حول دخالت کشورهای همسایه عراق بوده ، ابراز کرده است.
اما این برای نخستین بار است که وی نام دو کشور همسایه عراق ، یعنی ایران و سوریه را ذکر می کند. واقعیت این است که از دولتمردان متحد امریکا در عراق ، انتظاری جز ابراز وفاداری شان به واشنگتن و لندن به منظور کسب تضمین های لازم برای ایفای نقش در صحنه سیاسی عراق ، وجود ندارد.
اما این بدین معنی نیست که پاره ای از آنان ، مانند زیباری ، عنان از کف دهند و به تنش آفرینی حساب شده و محتمل از پیش برنامه ریزی شده در مناسبات عراق و همسایگانش ، روی آورند.
این دولتمردان دست کم به خاطر آینده عراق باید بشدت از مبدل شدن به مهره های واشنگتن برای گوشمالی دادن به مخالفان حضور نظامی و سیاسی گسترده امریکا در منطقه و اشغال عراق ، بپرهیزند.
از طرفی ، تا آنجا که به ایران مربوط می شود، اقدامات انتظامی و امنیتی که در سراسر مرزهای دو کشور از یک سال پیش از سوی ارگان های نظامی کشورمان به عمل آمد، نظم آشکار و قابل تحسینی را در نقاط مرزی برقرار ساخت و طمع برخی از محافل تروریستی و حتی ماموران موساد و سیا برای تفرقه افکنی و بحران آفرینی را از ریشه کند.
این در حالی است که علی رغم مصوبه شورای انتقالی عراق ، هنوز تروریست های شناخته شده عضو منافقین در پناه نظامیان امریکایی ، مستقرند و از این کشور اخراج نشده اند.
از این رو، احتمال می رود زیباری ، در ابراز چنین اظهارات نابخردانه ای ، دست کم با مقامات حزب مربوط خود و یا مسوولان ارشد دولت فعلی عراق رایزنی کافی نکرده و در انعکاس دیدگاه نو محافظه کاران امریکایی ، شتاب به خرج داده است.
همین امر، احتمالا حیات سیاسی وی را در معرض تلاطم های غیرپیش بینی شده ای قرار خواهد داد.

یوسف غروی قوچانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها