رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: دیگر هیچ نگرانی درباره همکاری هسته ای ایران و روسیه وجود ندارد.
کد خبر: ۴۳۶۸۹

به گزارش خبرگزاری فرانسه از روسیه ، محمد البرادعی دیروز پس از دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: همکاری هسته ای روسیه در ساخت اولین راکتور اتمی ایران دیگر در کانون نگرانی های بین المللی قرار ندارد.وی افزود: نیروگاه بوشهر طرحی دوجانبه میان روسیه و ایران است و در حال حاضر نیز در کانون نگرانی های بین المللی قرار ندارد زیرا نیروگاه بوشهر طرحی برای تولید انرژی اتمی در جهت اهداف صلح آمیز است و درخصوص بازگرداندن زباله هسته ای از ایران به روسیه که می توانست مایه نگرانی باشد ، توافق حاصل شده است.

بهره برداری واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر اواخر سال

مدیر پروژه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده ، واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر ، اواخر سال 1384 به بهره برداری خواهد رسید.به گزارش ایسنا، ناصر شریفلو، اظهار کرد: بلافاصله بعد از آن که نیروگاه آغاز به کار کرد، به کارکنان ایرانی تحویل داده می شود و آنها نیروگاه را کنترل و هدایت خواهند کرد. وی پیش بینی کرد: اگر قرار باشد ایران فعالیت های هسته ای خود را در نیروگاه های اتمی ادامه دهد ، قطعا بوشهر یکی از مهمترین مناطقی است که باید ساخت واحدهای دوم و سوم در آن صورت بگیرد.

بازرسی از تاسیسات اتمی ایران ادامه دارد

محمد البرادعی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی ، می گوید ایران به این آژانس گفته است مکانی که بنابر ادعای امریکا فعالیت های هسته ای در آن در جریان بوده، قبل از این یک انستیتوی تحقیقاتی نظامی بوده است. به گزارش بی.بی.سی ، البرادعی گفت: مقامات ایرانی به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته اند این مکان - که در تهران واقع است - در گذشته یک انستیتوی فیزیک بوده که تحقیقات پزشکی در زمینه فناوری زیستی نیز در آن صورت می گرفته است.رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی ، گفت: به باور وی دستگاهی که در این مکان یافت شده و برای نظارت های هسته ای استفاده می شود ، به احتمال زیاد از سوی امریکا به ایران داده شده است. بازرسان آژانس اتمی دوشنبه پریروز از این مکان که در منطقه لویزان تهران واقع است ، بازدید کردند. البرادعی همچنین گفت: بازرسان از این مکان نمونه برداری کرده اند ، وی افزود: ایران به بازرسان فورا اجازه داد از این مکان دیدن و از آنجا نمونه برداری کنند.امریکا ادعا کرده بود عکس های تازه ماهواره ای از منطقه لویزان نشان می دهد که ایران ساختمان های این مکان را تخریب و بخش اعظم سطح آن را خاکبرداری کرده است.

پاسخ رئیس جمهوری ترکیه به ابراز نگرانی
بوش درباره فعالیت های هسته ای ایران

رئیس جمهوری ترکیه در پاسخ به این سوال شیطنت آمیز بوش که آیا ترکیه از فعالیت های هسته ای ایران نگران نیست؛ اظهار کرد: ایران همسایه ماست و ما با یکدیگر روابط خوبی داریم. به نوشته روزنامه ملیت چاپ ترکیه، احمد نجدت سزر ، رئیس جمهوری ترکیه در نخستین روز اجلاس ناتو با جورج بوش ، رئیس جمهوری امریکا دیدار کرد.جورج بوش، با طرح سوال «ما در خصوص فعالیت های هسته ای ایران نگرانیم ، آیا شما نگران نیستید؛» بحث ایران را به میان کشید. احمد نجدت سزر ، در پاسخ تصریح کرد:ایران همسایه ماست، با یکدیگر روابط خوبی داریم و همواره از آنها خواسته ایم شفاف باشند و در مورد فعالیت های هسته ای نیز از آنها خواسته ایم با آژانس همکاری کنند.

وزیر کشور در دیدار وزیر ترابری ایتالیا:
قصد ما استفاده بشردوستانه است

وزیر کشور در دیدار وزیر حمل و نقل ایتالیا گفت: ما هرگز استفاده از فناوری هسته ای را در جهت غیربشردوستانه آن جایز نمی دانیم.به گزارش ایسنا، موسوی لاری با تاکید بر این که مساله تنش زدایی و مقابله با تروریسم سازمان یافته برای ایران به عنوان لنگر ثبات منطقه جدی است ، افزود: خواهان این هستیم که وزیر حمل و نقل ایتالیا ، این موضع ایران را به سایر همکاران ایتالیایی خود منتقل کند. وی همچنین ظرفیت های موجود در طرح های مواصلاتی و احداث راه آهن از خلیج فارس تا آسیای میانه و نیز احداث بنادر مهم و عظیم را در کشورمان خاطرنشان کرد و گفت: ایتالیا از طریق همکاری با ایران می تواند با کشورهای منطقه نیز همکاری داشته باشد و علاوه بر مناسبات اقتصادی با ایران، مناسبات منطقه ای هم برقرار کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها