پس از تصویب ادغام دو سازمان ایرانگردی و جهانگردی و میراث فرهنگی، تشکیلات جدیدی به نام میراث فرهنگی و گردشگری کشور متولد شد که طرح تشکیل آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و از تصویب نهایی شورای نگهبان گذشت.
کد خبر: ۴۳۶۶۶

چند هفته پیش، از سوی ریاست جمهوری سیدحسین مرعشی به عنوان رئیس این سازمان منصوب شد. در حکم رئیس جمهوری آمده است:
در اجرای بند یک قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب 23 دی ماه 1381 مجلس شورای اسلامی، با عنایت به شایستگی، سوابق و تجربیات مفید، جنابعالی به موجب این حکم، به سمت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب می شوید.
مرعشی متولد سال 1337 کرمان است. لیسانس اقتصاد دارد. در 2 دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده و یک دوره چهار ساله رئیس دفتر رئیس جمهور وقت (آقای هاشمی رفسنجانی) را بر عهده داشته است.
استاندار کرمان و معاون سیاسی استان کرمان بوده و در نهایت به این سمت منصوب شده است.اتفاق جالب توجهی که بیانگر نوعی شتابزدگی در تشکیل سازمان است، آن است که پیش از انتخاب رئیس سازمان جدید، معاونان موقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعیین شدند.
2 هفته پیش از انتخاب مرعشی، سیدمحمد بهشتی به عنوان معاون میراث فرهنگی و گردشگری و عبدخدایی نیز به عنوان معاون گردشگری سازمان جدیدالتاسیس میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شدند و قرار شد پس از انتصاب رئیس سازمان، تجدیدنظری در این ارتباط صورت بگیرد.


سازمانی که سامان آن معلوم نیست
نکته بعدی، تدوین و طراحی ساختار سازمان جدید، پس از تشکیل آن است. محمد ادایی، معاون هماهنگی و پشتیبانی میراث فرهنگی کشور در این باره می گوید: در حال حاضر، برای تدوین و طراحی ساختار سازمان جدید میراث فرهنگی و گردشگری از سوی کارشناسان متخصص، اقدامات ابتدایی آغاز شده، تا کادر اداری و معاونتها و مدیریت های سازمان جدید هرچه سریعتر مشخص شود و فعالیت رسمی خود را آغاز کنند...
برای اداره امور تا 6 ماه آینده و زمان تدوین ساختار اصلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ساختار موقت این سازمان حداکثر یک ماه دیگر تدوین می شود و سازمان براساس آن، فعالیت می کند.
طرح نهایی ساختار اصلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از اتمام مطالعات کارشناسی و تدوین در کمیته های تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری، به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای تایید و بررسی نهایی ابلاغ و پس از تایید این سازمان به هیات دولت ارائه می شود.
به بیان دیگر، یک سازمان جدید متولد شده و بعد از تولد، قرار است برای شکل و شمایل آن برنامه ریزی و طراحی شود.
این سازمان بدون تدوین ساختار نهایی چند وقتی فعالیت می کند، تا ساختار آن مشخص شود، ضمن آن که تا پایان تدوین این نمودار سازمانی، دولتی که ساختار سازمان جدید را تدوین کرده و رئیس آن را باتوجه به نظرگاه خود انتخاب کرده است، عوض می شود.
با وجود چنان وضعیت نامشخصی اعلام شده است اعتبارات سال جدید از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در اختیار قرار گرفته و پس از بررسی طرح های مختلف، معاونت های اداری اعتبارات سال 83 برای شروع فعالیت در بخش های مختلف سازمان جدید در نظر گرفته شده است که بزودی با اختصاص اعتبارات به بخش های زیر مجموعه سازمان جدید، فعالیت های آنها از سرگرفته می شود.


آقای رئیس چه می گوید؛
رئیس جدید سازمان که با استعفا از سمت نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این حوزه مشغول به کار شده، عنوان کرده است تشکیل سازمان جدید به معنای رویکرد تازه از سوی نظام جمهوری اسلامی به شمار می آید.
ایشان در اولین مصاحبه خود درباره اقداماتی که قصد دارد انجام دهد، گفته است: سابقه من فقط اقتصادی است.
من در مسوولیت هایی که تاکنون داشته ام، تلاش کرده ام در فرهنگ، تحرک ایجاد کنم. آن زمان که به عنوان استاندار کرمان مسوولیت اجرایی مستقیم داشتم، در مقطعی که نماینده کرمان در مجلس بودم، از موضوعات مورد علاقه و موارد پیگیری بنده احیا و حفظ آثار تاریخی و فرهنگی بوده است:
...برنامه ای برای تقویت منابع مالی و یافتن راهکارهایی که عرصه میراث فرهنگی و گردشگری کشور را به عرصهای اقتصادی تبدیل می کند (در نظر گرفتهام).
هنگامی که تغییر سازمان متولی گردشگری و میراث فرهنگی مطرح شد، هدف بهترشدن فعالیت بوده است. اما سازمانی که بخواهد به طور موقت و مقطعی برنامه ریزی کند، نمی تواند موجبات تغییرات اساسی در گردشگری را فراهم آورد.


گردشگری تا اطلاع ثانوی تعطیل!
اصولا در گردشگری توقف و معطل ماندن کارها مضر است. به عنوان مثال، 1300 اثر باستانی در استان تهران در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که تعداد 500 اثر آن در شهر تهران است.
اگر همین محدوده از میراث فرهنگی کشور معطل برنامه ریزی و تغییر ساختارهای مکرر بماند، صدمه زیادی به این عرصه وارد می آید.
مساله هنگامی غامض تر میشود که تعداد آثار فرهنگی کل کشور و مناطق گردشگری را به این آمار اضافه کنیم. با این اوصاف حجم انبوهی از فعالیتها معطل می ماند.
البته بتدریج با از بین رفتن میراث فرهنگی شاید حوزه فعالیت محدودتر شود و از این لحاظ به نفع سازمان جدید باشد.
مثلا جندی شاپور اولین دانشگاه جهان شناخته می شود که در آن علوم پزشکی تدریس می شده - یکی از مناطق تاریخی و قابل توجه کره زمین است که در زیر زمین مدفون است.
سرپرست میراث فرهنگی خوزستان درباره این منطقه می گوید: به دنبال تخریب های پی در پی در عرصه تاریخی جندی شاپور در خوزستان از 55 تپه تاریخی بسیار مهم، در این شهر تاریخی تنها 5 تپه باقی مانده است....
روند این تخریب ها در سالهای اخیر شدت گرفته و در حالی که هنوز مادرگیر تاسیس سازمان جدید و تدوین ساختار آن هستیم، آثار تاریخی بتدریج نابود شوند.
...روند تخریبها از سال 81 تاکنون بسیار پیشرفت کرده است. تا جایی که از 55 تپه تاریخی موجود، تنها 5 تپه باقی مانده و بقیه تپه ها از سوی کشاورزان و برخی مسوولان تخریب شده است.
متاسفانه این موضوع در بخش های دیگر کشور مثلا جیرفت نیز مصداق دارد. بدیهی است، کشوری که دارای آثار تاریخی فراوان بی نظیر (و نه حتی کم نظیر) بوده و مناطق گردشگری منحصر به فرد دارد، تنها با جلب و جذب همکاری مردم و حضور بخش خصوصی (مثل اکثر کشورهایی که در زمینه گردشگری فعالند) می تواند از این میراث بهره بگیرد.
از این رو سازمانها باید به سمت جلب و جذب فعالیت های مردمی حرکت کنند.اگر تغییر ساختارها و تدوین ساز و کارهای جدید معطوف به این رویکرد نباشد، قطعا برنامه ریزی ها با مشکل اجرایی مواجه می شوند.
سالهاست گردشگری و حفاظت از میراث فرهنگی به یک موضوع سطحی تبدیل شده و همواره شاهد تغییراتی در ساختار و سازمان هستیم، حال آن که تنها وقوف به اهمیت میراث فرهنگی کشور و نیز آگاه سازی مردم (بخصوص مردمی که در حاشیه این آثار زندگی می کنند) و همچنین فراهم آوردن امکان بهره وری اقتصادی مردم از این آثار یک اقدام اساسی است، که در صورت واقعی شدن این ایده ها، بسیاری از مشکلات حل می شود.


حسن محرابی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها