انتشار خبر ابلاغ بخشنامه رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر لغو تمام مجوزهای برگزاری تورهای گردشگری ، نگرانی هایی را میان دست اندرکاران و متولیان صنعت گردشگری کشور برانگیخت.
کد خبر: ۴۱۹۱۶

به گزارش خبرنگار ما ، حسین مرعشی در بخشنامه 10 ماده ای خود که به امضای مدیر نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و تورهای سازمان ایرانگردی و جهانگردی رسیده ، آورده است : در راستای سیاست ها و اهداف تدوین شده برنامه سوم و چهارم توسعه مبنی بر کاهش تصدیگری دولت و گسترش فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و رونق گردشگری داخلی ، صدور مجوز برگزاری تورهای گردشگری داخلی ، ورودی به کشور و خروجی از کشور لغو می شود. براساس این بخشنامه تمامی تورهای گردشگری داخلی به هر مقصدی و برگزاری تورهای داخلی برای ورود جهانگردان بین المللی به کشور نیاز به صدور مجوز برگزاری گشت ندارد. با صدور این بخشنامه آنچه مورد پرسش قرار می گیرد ، این است که گردشگران براساس چه معیارهایی باید به برگزارکنندگان تورهای مسافرتی اعتماد کنند و در صورت تخلف آنها، حقوق گردشگران چگونه تضمین خواهد شد. مدیر نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و تورهای سازمان ایرانگردی و جهانگردی در این باره می گوید: ما معتقدیم عرضه و تقاضا، کیفیت و کمیت را مشخص می کند و با اجرای این بخشنامه از نارضایتی برگزارکنندگان تورها کاسته می شود و به گردشگران خدمات مطلوب تری ارائه می شود. علی رحیم پور می افزاید: در صورت تخلف برگزارکنندگان تورها و نارضایتی مسافران با آنها برخورد خواهد شد.وی فشل بودن سیستم اداری موجود و سلیقه ای عمل کردن را مانعی برای توسعه گردشگری داخلی می داند و می گوید: در صورتی که برگزارکنندگان تورها مجبور نباشند برای هر تور مسافرتی مجوز بگیرند ، بیشتر وقت ما صرف نظارت بر کار آنها خواهد شد.

مکانیزم کنترل بخش خصوصی وجود ندارد

یک کارشناس صنعت گردشگری هم در این باره اظهار می کند: گرچه اخذ مجوز برای برگزارکنندگان در پیچ و خم اداری حاکم مشکلاتی برای آنها پدید می آورد ، اما باید دید اصولا زیربنای اجرای چنین بخشنامه ای در کشور ما فراهم است یا خیر؛ حمید ضرغام می افزاید: ما معتقدیم باید بخش خصوصی فعال شود ، اما آیا بخش خصوصی آموزش لازم را در این باره دیده است یا خیر و آیا مکانیزم کنترلی دیگری برای اجرای صحیح تورهای گردشگری فراهم شده است. وی تاکید می کند: درحال حاضر چنین نیست ، بنابراین باید برای این مساله سازوکارهای لازم فراهم شود.

استاندارد ها تعیین نشده است

مدیر سازمان ایرانگردی و جهانگردی استان تهران نیز کلیات این بخشنامه را مثبت ارزیابی می کند؛ اما می گوید: من جایگاه مقوله نظارت و چگونگی آن را بر عملکرد برگزار کنندگان تورهای مسافرتی در این بخشنامه خالی می بینم . باید پرسید مرجع رسیدگی کننده به شکایات مردم در این بخشنامه کیست و آیا امکان سوئاستفاده از سوی برگزار کنندگان تورها وجود ندارد؛ غلامحسین خسروآبادی می افزاید: به اعتقاد من باید این مساله با هماهنگی بخش خصوصی و استفاده از نقطه نظرات آنها انجام می شد. ضمن آن که استانداردسازی بخش خصوصی نیز در کشور ما انجام نشده است . وی می گوید: استانداردی برای تعریف ما از تور وجود ندارد و این که چه خدماتی باید به مسافران ارائه کنند ، مشخص نیست. برای اجرای چنین بخشنامه ای باید این استانداردها تعیین و تعریف شود که چنین نشده است.

آژانس های خصوصی باید طبقه بندی شوند

دبیر جامعه هتلداران ایران نیز در این باره اظهار می کند: من گمان می کنم در شرایط فعلی بخش خصوصی فرصت خوبی به دست آورده است که با انسجام کامل و بر اساس اهمیت و کارایی خود به خدمت بخش گردشگری درآید. خسرو ایرانپور تاکید می کند: اما در این امر باید آژانس های مسافرتی نیز طبقه بندی شوند ، ضمن آن که با شفاف سازی و اعلام موارد اجرایی آن به مردم ، با مساله به شکل آزمون و خطا برخورد نکنیم . وی می گوید: نظارت بر عملکرد آژانس های خصوصی نیز دغدغه همه ماست . باید نوع تخلف برگزار کنندگان تور تعریف و حد نارضایتی مردم از عملکرد تورها مشخص شود. وی می افزاید: به اعتقاد من باید نظارت را در درون تشکلهای صنفی پروراند ، به گونه ای که آزادسازی برگزار کنندگان تور به این مساله منجر نشود که همانند شرایط فعلی بازار رقابت را در بخش گردشگری ببازیم .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها