حالا حتما تغییر می کند؛ نه. هیچ معلوم نیست. قرار بوده یک لایحه ای از طرف دولت مطرح شود. تا حالا که نشده. حداقل به مجلس ارائه نشده.
کد خبر: ۳۹۲۸۳
تا یکی دو ماه آینده هم بعید است بشود. یعنی به عمر این مجلس قد نخواهد داد. می افتد برای مجلس هفتم.
در آن مجلس هم تا تصویب شود، تا ابلاغ شود، تا امکانات اجرایی اش فراهم شود، می رود برای سال 85 و 86 به بعد.
یعنی کسانی که امسال و سال آینده درگیر کنکور هستند می توانند بدون توجه به همه مسائلی که پیش آمده کارشان را بکنند، درسشان را بخوانند و کنکورشان را بدهند؛
مطمئنا. این اولین بار نیست که بحث تغییر نظام کنکور ذهن و اعصاب میلیون ها جوان کنکوری و والدین شان را به هم می ریزد. این طور که از ظاهر امر می توان قضاوت کرد، از همان زمان پایه گذاری کنکور در ایران اوضاع بر همین منوال بوده.
همیشه کنکورها و علی کنکوری ها یکی از دغدغه های جامعه ایرانی و نسل جوان بوده اند؛ اما شاید با گذشت زمان با رشد فکری و توجه بیشتری که به تحصیلات عالیه نشان داده شد و بعدتر با بالا رفتن نرخ بیکاری و همین طور اهمیتی که داشتن یک مدرک تحصیلی در میان مردم پیدا کرد و دانشگاه رفتن مد شد، مشکل کنکور هم بحرانی تر شد.
طی همین احوال بود که تغییر شکل برگزاری کنکور در هر چند سال یک بار تبدیل شد به یکی از مشغولیت های ذهنی و فکری جماعت ایرانی.
چه در سالهایی که کنکور به شیوه تشریحی برگزار می شد و چه بعد که دوباره تستی شد، تقسیم کردن کشور به مناطق مختلف و اختصاص سهمیه های متفاوت ، یک مرحله ای و دو مرحله ای بودن کنکور، دخالت دادن ضرایب مختلف در تعیین نمره شرکت کنندگان در کنکور و آخرین بحث ، اعمال محدودیت و سهمیه جنسی و بعضی رشته ها.
همه اینها باعث شده تا جوانان برای راهیابی به کعبه آمالی به نام دانشگاه هر روز مجبور باشند به ترفندهای جدیدتری رو بیاورند و تاکتیک های خود را تغییر بدهند.
کلاسهای کنکور، کنکورهای آزمایشی و جزوه های مختلفی که روشهای تست زنی، تند خوانی و هزار خم و چم دیگر را می آموزند تا یک داوطلب احتمال بالاتری برای قبولی در کنکور پیدا کند یا در رشته مورد نظر خود راحت تر پذیرفته شود، همه از تبعات برگزاری کنکور به شیوه های متفاوت اند.
حالا هم پس از چند بار عوض کردن مسیر و پس از این که کنکور یک مرحله ای یک بار دو مرحله ای شد و دوباره یک مرحله ای شد، مسوولان به این نتیجه رسیده اند بار دیگر کنکور را در دو مرحله برگزار کنند.
جزییات طرح هنوز به طور کامل گفته نشده ، اما آنچه از ظاهر قضیه برمی آید این است که باز هم می خواهند کنکور دروس عمومی را از دروس اختصاصی جدا کنند.
قرار است هر نمره ای که در کنکور مرحله عمومی به دست می آید برای دو سال اعتبار داشته باشد و داوطلب بتواند با این نمره تنها به دنبال کسب نمره در کنکور مرحله اختصاصی باشد. قرار است مرحله عمومی حداقل سالی دو بار هم برگزار شود.
آدم یاد آزمون رانندگی و امتحان آیین نامه و شهری اش می افتد که اگر در آیین نامه قبول شوی بعد می روی می نشینی پشت فرمان ، هر چند بار دلت خواست... تازه قرار است نمرات امتحان آخر دبیرستان هم به عنوان بخشی از کنکور و یکی از ضرایب ، نقش عمده ای در تعیین نمره داوطلبان پیدا کند.
سهمیه های مناطق هم تغییر خواهد کرد. خلاصه همه چیز به هم خواهد ریخت. اما معلوم است که این پایان کار نیست.
همان طور که بعد از چند سال به این نتیجه رسیدیم که کنکور یک مرحله ای ضعفهایی دار و باید آن را اصلاح کرد، مطمئنا چند سال بعد دوباره این شیوه کنکور را هم به هم می ریزیم و یک سیستم جدید رو می کنیم ؛ اما این همه تجدیدنظر و تغییر کم کم دارد شکل تفنن به خود می گیرد.
این احساس به وجود می آید که بیش از آن نیازهای ضروری و واقعی عامل چنین زیر و رو شدن هایی باشند، تمایل به تغییر مثل عوض کردن دکوراسیون است که باعث چنین تصمیم گیری هایی می شود.
بالاخره چطور می شود طرحهایی با این عظمت که زندگی همه مردم و آینده کشور به آنها گره خورده اند اینقدر نیازمند اصلاحات زود به زود باشند؛
چه کسی باید جواب بدهد که وقتی چند سال پیش کنکور دومرحله ای را دوباره یک مرحله ای کردند تحقیقات لازم انجام شده بود یا نه؛ اگر نه ، چرا و اگر بله ، چطور دوباره مجبور می شویم به همان روال سابق برگردیم؛
اگرچه مشخص است که در نهایت همه این کارها تاثیر اندکی بر سرنوشت نخبگانی می گذارد که هر تغییری هم به وجود بیاید استعدادشان را نشان خواهند داد.
کسانی که کنکور در هر چند مرحله برگزار شود، تستی یا تشریحی باشد یا به هر شکل دیگر، توانایی هایشان را نشان می دهند و شایستگی شان را اثبات می کنند؛ اما ظاهرا تصمیماتی که هر چند سال یکبار دستخوش بازبینی می شوند پایه و اساس درستی ندارند.
هنوز دیر نشده. تغییراتی هم که تا همین جا صحبتشان کشور را به هم ریخته ، هنوز تصویب و اجرا نشده.
شاید بهتر باشد یک بار دیگر همه جوانب این طرح مورد ارزیابی قرار بگیرد. شاید بهتر باشد فراتر از مصلحت های فصلی و موسمی به این طرح نگاهی ریشه ای شود تا چند سال بعد باز هم مجبور نباشیم اعتراف کنیم که کنکور نقایصی دارد و بهتر است ترمیم شود.
سال گذشته در روزهای پیش از کنکور یک روانپزشک به داوطلبان توصیه کرده بود اگر می خواهند اضطراب خود را کاهش دهند، صبح روز امتحان یک لیوان شیر مصرف کنند.
شاید بد نباشد ما هم اینجا به مسوولان محترم و زحمتکش که مدام برای بهبود وضعیت علمی کشور طرحی جدید رو می کنند بگوییم هر روز صبح یک لیوان شیر مصرف کنید، اضطراب اصلا برایتان خوب نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها