قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران ، بعداز ظهر دیروز پس از چند روز مذاکرات سخت و پی درپی بدون رای گیری و با روش اجماع به تصویب رسید.
کد خبر: ۳۸۰۴۵
براساس بخشی از مفاد این قطعنامه ، پرونده ایران همچنان مفتوح است و اعلام نظر نهایی برای ارجاع موضوع به شورای امنیت در اجلاس ژوئن صورت می گیرد. نماینده جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب قطعنامه در سخنانی گفت : این قطعنامه به شورای حکام تحمیل شده است . وی آن را یک پس رفت جدی توصیف کرد. در این قطعنامه تلاش شده است که ثابت شود متن قطعنامه با گزارش مدیرکل آژانس مطابقت دارد و بیانگر نظریات مطرح شده از سوی وی است ، در حالی که در گزارش محمد البرادعی بارها به همکاری گسترده ، پیشرفت امور، ارائه دسترسی انجام تدابیر اصلاحی و غیره اشاره شده اما در این قطعنامه ، عمدتا ناکافی بودن همکاری و ارائه اطلاعات مورد تاکید قرار گرفته است . جنبش غیرمتعهدها بر این نکته پافشاری می کرد که به جنبه های مثبت همکاری ایران با آژانس تاکید شود و بر روی این موضوع نیز بشدت اصرار ورزید. در قطعنامه دیروز 13 مارس (شنبه 23 اسفندماه) شورای حکام از ایران خواسته شده است که همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را به ویژه از طریق ارائه فوری اطلاعات مفصل و صحیح درباره تمامی جنبه های فعالیت های هسته ای حال و آینده ایران ، ادامه داده و تشدید کند. این قطعنامه قویا از ایران خواسته است که بسرعت پروتکل الحاقی را تصویب کند و اهمیت رعایت مهلت مربوط به این امر را که در پروتکل الحاقی درج شده است ، مورد تاکید قرار داده است . قطعنامه از این که ایران در تشریح تمامی فعالیت های هسته ای خود، به دراختیار داشتن نقشه های سانتریفوژ پی 2 و تمامی فعالیت های مربوط به آن اشاره نکرده ، بشدت ابراز تاسف کرده است و از موضوع فعالیت های مربوط به پولونیوم 210 نیز ابراز نگرانی کرده است . در قطعنامه شورای حکام آمده است که آژانس سرگرم تحقیق در مورد راهها و منابع عرضه فناوری و تجهیزات و مواد هسته ای و غیرهسته ای یافت شده در ایران است و از تمامی کشورهای ثالث مصرا می خواهد که به طور اضطراری ، کامل و نزدیک برای روشن شدن مسائل حل نشده برنامه هسته ای ایران همکاری کنند. این قطعنامه ایران را به برداشتن فوری تمامی گامهای لازم جهت حل تمامی مسائل باقی مانده فرا می خواند و از محمد البرادعی مدیرکل می خواهد که پیش از پایان ماه می درباره این مسائل و نیز درباره اجرای این قطعنامه و قطعنامه های قبلی گزارشی تهیه کند تا در نشست شورای حکام در ماه ژوئن و یا زودتر از آن ، مورد بررسی قرار گیرد.

واکنش شورای عالی امنیت ملی

دکترحسن روحانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران را غیرمنصفانه و دارای لحن نامناسب توصیف کرد. به گزارش ایسنا ، دکتر حسن روحانی در یک کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: همکاری های گسترده جمهوری اسلامی ایران در ماههای گذشته با آژانس بین المللی انرژی اتمی در این قطعنامه منعکس نشده است . روحانی افزود: آنچه در قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده با واقعیت ها فاصله زیادی دارد ، اگرچه ایجاد تعهد جدیدی برای ایران ندارد اما لحن قطعنامه ، لحن مناسبی نیست .

نماینده ایران در آژانس:
امکان جلوتر افتادن سفر بازرسان هم وجود دارد

در تحولی دیگر ، سرپرست دفتر نمایندگی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ، تنها یک روز پس از اعلام تعویق سفر بازرسان آژانس اعلام کرد: بازرسان هسته ای سازمان ملل می توانند پیش از پایان ماه آینده میلادی از ایران دیدار کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه ، پیروز حسینی بدون اشاره به زمان دقیق این دیدار گفت : این دیدار می تواند زودتر نیز انجام شود.

آصفی : زیاده خواهی را نمی پذیریم

از سوی دیگر ، حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره قطعنامه اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون فعالیت های هسته ای کشورمان گفت : فشارهای وارده بر آژانس کار تخصصی و فنی این نهاد بین المللی را با دشواری مواجه کرده ، به گونه ای که هنوز بخشهایی از قطعنامه صادره منطبق با واقعیات نیست و بسیاری از اقدامات مثبت ایران و برخی نظرات کشورهای عضو را نادیده گرفته است . همچنین امیرحسین زمانی نیا ، مدیرکل سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان نیز در آخرین روز نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به قطعنامه تصویب شده علیه جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را رد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر ، زمانی نیا که در نشست پایانی شورای حکام سخنرانی می کرد با تاکید بر این که ایران به تعهدات خود عمل کرده ، افزود : برای برخی سخت است تا بپذیرند که برنامه هسته ای ما صرفا صلح آمیز است . آنهایی که مدتهاست سیاست و رهیافت خود را بر مبنای برداشت غلطی شکل داده اند که ایران به دنبال سلاحهای کشتار جمعی است ، نمی توانند از این راه به آسانی برگردند. واقعیت همچنان همان است که بود. برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آمیز است. بازرسی های آژانس تدریجا این را ثابت می کند.

کارشناس اتریشی : تصمیم آژانس در قبال ایران ناعادلانه
و متاثر از همسو نبودن این کشور با امریکاست

همچنین یک پرفسور اتریشی با اشاره به نشست جاری آژانس بین المللی انرژی اتمی قضاوت در مورد ایران را ناعادلانه خواند. به گزارش خبرگزاری مهر، پروفسور آلفرد ورم در خصوص نشست کنونی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت : به نظر می رسد که آژانس قضاوتی ناعادلانه در خصوص فعالیت های هسته ای ایران داشته است . وی افزود: آژانس بسیاری از دفاعیات ایران در مورد فعالیت های هسته ای خود را نادیده گرفته و بدون توجه به آنها این کشور را مورد قضاوت قرار داده است .

گزارش دروغ البرداعی مبنای بندهای مغرضانه بوده است

یک دیپلمات بلندپایه ایران نیز تاکید کرد: بند F قطعنامه مربوط به ایران خطرناکترین بندی است که ذکر شده و می تواند در مراحل بعدی ، پرونده ایران را به شورای امنیت بکشاند. این مقام کشورمان در توضیح بند F قطعنامه شورای حکام گفت : بند F قطعنامه شورای حکام با ابراز نگرانی از نقص اظهارنامه ایران در 29 اکتبر ، دو اتهام به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است ، یکی این که گزارش اکتبر 2003 ایران تصویر کاملی از فعالیت های گذشته ایران ارائه نکرده است و دیگر این که این نقایص می تواند آژانس را به فعالیت های هسته ای دیگری که تاکنون ایران گزارش نداده باشد ، رهنمون کند. وی با اشاره به این که خود آژانس اتمی بانی این بند بوده است ، توضیح داد: این بندی است که براساس گزارش خلاف واقع و دروغ البرداعی مبنی بر نقص توضیحات ایران در نامه اکتبر 2003 طرح ریزی شده است . در حالی که آنچه که در بیانیه اکتبر بر آن تاکید شده این بود که ایران ناگفته هایش را طبق قرارداد پادمان بیان کند و موظف نبوده است از فعالیت های جاری اش گزارش بدهد و بر این اساس مواردی که درباره ایران گفته شده است جز یک مورد جزیی ، صحت ندارد. این دیپلمات افزود: در مورد پی 2 که صرفا یک پروژه تحقیقاتی بوده است ، ایران طبق قرارداد پادمان با آژانس (قرارداد 153) به هیچ عنوان موظف به ارائه آن نبوده است ، چرا که پروژه تحقیقاتی است و با مواد هسته ای آزمایش نشده است .

نماینده امریکا ، قطعنامه شورای حکام علیه ایران را سخت و سنگین خواند

نماینده و سفیر امریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه شورای حکام را علیه ایران سخت و سنگین خواند. به گزارش خبرگزاری مهر ، کنث بریل سفیر امریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران و در مورد قطعنامه صادر شده با بیان این مطلب ، ایران و لیبی را بار دیگر در کنار هم قرار داد و تهران را به کتمان اطلاعات متهم کرد. وی گفت : لیبی داوطلبانه به آژانس اطلاعات داد، اما ایران به اجبار این کار را می کند.

نماینده اتحادیه اروپایی:
ایران اطلاعات مفصل و فوری ارائه کند

نماینده ایرلند به نیابت از طرف کشورهای عضو و اعضای آتی اتحادیه اروپایی ، دیروز در آخرین روز از نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین ، ضمن تایید بهبود همکاری های ایران با آژانس ، خواستار ارائه اطلاعات مفصل و فوری درباره برنامه های هسته ای از سوی ایران شد. به گفته وی ، اتحادیه اروپایی با استقبال از امضای پروتکل الحاقی از سوی ایران و تایید این موضوع که ایران از دهم نوامبر، مطابق مفاد پروتکل الحاقی عمل کرده است ، انتظار دارد که ایران در چارچوب زمانی تعیین شده در پروتکل ، پیش از اجلاس شورا در ماه ژوئن ، اعلامیه مشروح را ارائه دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها