نرم افزار TreeMaker برای طراحی اشیاء اوریگامی پیچیده مانند حشرات چند پا استفاده می شود. آنچه باید به این نرم افزار داده شود، یک تصویر دو بعدی از شیئی است که می خواهیم از آن اوریگامی بسازیم.
کد خبر: ۳۷۳۸۱

اوریگامی یا هنر ساختن اجسام 3 بعدی با تا کردن کاغذ، هنر سنتی است که سبب خلق وسایلی مدرن و تکنولوژیک می شود.
کلمه اوریگامی به ذهن اکثر مردم ، پرندگان ماهی یا قورباغه ای را می آورد، که از کاغذ ساخته شده باشند و در واقع یک بازی سرگرم کننده برای کودکان است و از طرفی ، اوریگامی یک اسباب بازی برای دانشمندان است که از آن به عنوان راه حلی برای مشکلات علمی استفاده می کنند.
اوریگامی که یک سنت قدیی ژاپنی است ، مدتها به عنوان هنر شناخته می شد؛ اما هم اینک پاسخ هایی را برای مشکلات جهان واقعی در ریاضیات ، مهندسی و نجوم ارائه داده است که ثابت می کند هنر سنتی اوریگامی ، فراتر از یک بازی کودکانه است.

مدلهای ارزشمند

این کلمه قدیمی ژاپنی می تواند تصاویر پیچیده خارق العاده ای از اشکال هندسی یا موجودات زنده گرفته تا قضیه ها و الگوریتم های ریاضی و نیز کاربردهای متنوعی از کیسه های هوای مطمئن تر در خودروها و نیز تلسکوپی با قطر 100 متر یا بیشتر را در فضا تداعی می کند.
این تاهای کاغذی ، رقابت های بی شماری را ارائه می کند، هم به صورت نظری و هم به صورت عملی و آنچه به ریاضیات مربوط می شود، در واقع حس زیبایی در اشیاست.
تاکتوش نوجیما یکی از دانشمندان و استادان دانشگاه کیوتو، همواره آینده را به صورت اشیاء و وسایلی جمع شونده در ذهن خود ترسیم می کند.
او مردم را در حالی تصور می کند که بر مبلمان تاشو لم داده اند، یا در خانه هایی زندگی می کنند که هنگام زمین لرزه به جای آوار شدن ، فشرده تر می شوند.
او در تمامی رویاهای خود از هنر سنتی اوریگامی الهام گرفته است.

origami2

این هنر ملی ژاپنی که مدتهای زیادی سرگرمی کودکان این کشور بوده است و به کمک آن اشیایی ظریف و زیبا از تا زدن های پیچیده کاغذهای مربعی شکل ساخته می شوند؛ موجی از الهامات بدیع را در ذهن دانشمندان و ریاضیدانان و مهندسان سراسر جهان برانگیخته است.
به این ترتیب ، محققان در تمامی زمینه ها، از بطری آب گرفته تا خودروهای جمع شونده ، از این هنر سنتی بهره برداری کرده اند، تا وسایلی طراحی کنند که عملکرد و کارایی بالاتری داشته باشند.
از اوریگامی می توان برای ساخت هر چیزی استفاده کرد، زیرا اوریگامی در هر جایی وجود دارد.

ایمنی خودروها

هاگیوارا که یکی از مهندسان پرانگیزه و پرکار شرکت نیسان موتور است ، مدت 24 سال روی علم تصادفات خودروها تحقیق می کرد، تا این که تحقیق نوجیما را روی اوریگامی 3 بعدی مطالعه کرد و جرقه ای در ذهنش زده شد.
او طرحی تحقیقاتی ترتیب داده است که هدف آن ساخت خودروهایی با ساختار اوریگامی است ، که هنگام تصادم توانایی جذب انرژی بیشتری را داشته و صدمات وارد شده به سرنشینان را به حداقل می رساند و البته اتاقک خودرو در جریان تصادفات آسیب کمتری می بیند.
این تیمهای تحقیقاتی روشی را کشف کرده اند که خرد شدن سیمان و بتون را در تونل ترنهای سریع السیر کاهش می دهد و به این ترتیب ، توانسته اند چاره ای عالی برای ایمنی بیشتر راه آهن های کشور ژاپن بیندیشند.
روش آنها این است که یک میله تاشو و چرخ دنده های فولادی را روی سطح داخلی تونل ها سوار کنند تا بتوانند فشار را جذب کنند.
تمامی این موارد اوریگامی هستند، زیرا وقتی سازه ای را به کناری می گذارید و از آن استفاده نمی کنید، تا می شود، اما وقتی می خواهید سوار آن شوید و یا از آن استفاده کنید، پهن شود.

کشتی های فضایی

کارآمدتر نوجیما که در سازمان هوانوردی و فضانوردی کار می کند، معتقد است می توان از اوریگامی برای ساخت کشتی های خورشیدی کارآمدتر برای ماهواره های فضایی استفاده کرد.
وقتی نوجیما به الگوهای مارپیچی اوریگامی در گلهای آفتابگردان و حلزون توجه کرد، نقشه ساخت کشتی های خورشیدی با کمترین سطح ممکن را ارائه داد که می توانند با حرکتی روان در فضا باز شوند؛ درست همانند الگوهای مارپیچی اوریگامی.

سادگی کلید کار است

توجه به این اصل که هر موجود زنده ای می تواند ذاتا با اشیای ساخته دست بشر ارتباط داشته باشد، منجر به ایده طراحی خانه هایی تاشو، شده است که در آنها از میله های فولادی مورب استفاده شده است.
بنابراین وقتی زلزله اتفاق افتد یا حوادث امروز طبیعی دیگری به وقوع بپیوندد، می توان این خانه ها را حرکت داد و از قسمتهای صدمه ندیده آن مجددا استفاده کرد. این ایده توانسته است توجه طرفداران محیط زیست را هم به سوی خود معطوف کند.
نوجیما توانسته است از قوانین این هنر باستانی برای طراحی ماهواره هایی با بهره وری انرژی بیشتری استفاده کند.
در ایالات متحده امریکا نیز فردی به نام رابرت لانگ که از محققان سابق ناساو یکی از استادان اوریگامی است ، نرم افزاری طراحی کرده که Tree Maker نام دارد.
محققان دیگر از آن برای طراحی تلسکوپ های قابل حمل و نقل استفاده می کنند که می توانند شبیه یک گل شکوفا شوند.
ردپای اوریگامی را در بسته بندی های فوری مواد غذایی و سقفهای شلجمی شکل استادیوم ها نیز می توان مشاهده کرد. دانشمندان معتقدند برخلاف بیشتر تصفیه های مبهم و پیچیده ریاضیات ، زیبایی اوریگامی در سادگی است.
در این هنر، خطوط تاخورده با یکدیگر ترکیب می شوند و شکلی منظم و هندسی و بدون درز خلق می کنند. باوجودی که اشکال اوریگامی 3 بعدی به نظر می رسند، اما دو بعدی هستند، چراکه از یک صفحه مجزا ساخته شده اند.
مهندسان می گویند به کمک استفاده از اوریگامی 3 بعدی ، می توان صفحات خورشیدی ساخت که به آسانی در فضا پهن می شوند، یا بطری های پلاستیکی تولید کرد که تحت فشار همانند یک آکاردئون جمع می شوند.
مزیت اوریگامی 3 بعدی این است که در یک جهت استحکام خوبی دارد ولی از جهت دیگر مقاومت خیلی کمی از خود نشان می دهد.
این خصوصیت به دانشمندان ایده ای ارائه کرده است که سازه ای بسازند تا بتواند در برابر نیروهای مختلف داخلی و خارجی مقاومت کند و خراب نشود و با این کار، سبب حفظ جان مردم در برابر حوادث امروز  طبیعی شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها