وقتی شخصی را می بینید که در حال درد کشیدن است چه احساسی به شما دست می دهد؛ بی تفاوت از کنار آن می گذرید یا این که شما هم دردی عمیق در قلب خود
کد خبر: ۳۷۳۷۹
احساس می کنید و دوست دارید با وی همدردی کنید؛
باید بگوییم براساس تحقیق جدیدی که صورت گرفته است ، اگر شما یک انسان طبیعی باشید، باید در چنین شرایطی در وجودتان احساس درد و ناراحتی کنید.
این پژوهش نشان می دهد درک آلام دیگران به وسیله قسمتهای مشابهی از مغز دریافت می شود که وقتی خودمان درد را احساس می کنیم ، همان قسمت مغز درد را دریافت می کند.
وقتی ما با شرایط دردناکی مواجه می شویم ، مثلا یک شوک الکتریکی به بدنمان وارد می شود، سیگنال ها و علایم از قسمت تحریک شده به طرف مغزمان حرکت می کنند و سپس به واکنش های فیزیکی و احساسی ترجمه می شوند.
عده ای از محققان دانشگاه لندن در همین زمینه آزمایشی ترتیب داده اند تا بفهمند آیا در مغز کسی که خودش به شخصه درد را تجربه نکرده است ، اما بخوبی می تواند با دیگران همدردی کند، چنین واکنش هایی اتفاق می افتد یا خیر.
به همین منظور این تیم در ابتدا یک شوک الکتریکی را به دست 16 زن وارد و با استفاده از تصویربرداری ویژه مغزی با نام F.M.R.I فعالیت مغزی آنها را بررسی کرد.
آنها دریافتند مغز این افراد در نقاط مختلفی به فعالیت واداشته می شود که این مناطق ، هم مناطق مربوط به احساسات بودند و هم مناطق مربوط به درک حواس پنجگانه.
سپس آنها همین شوک را به دست هریک از همراهان این زنان وارد کردند و آن زن اجازه داشت ، چگونگی اجرا شدن این شوک را روی همراهش ببیند، اما نمی توانست در طول این کار، صورت وی را مشاهده کند.
با وجود این مغز آنها در مناطق مشابهی با فردی که درد می کشد، فعال می شد. بنابراین مشخص شده است حتی وقتی خودمان به طور فیزیکی درد را نچشیم ، بازهم می توانیم آن را احساس کنیم.
پیوندهای قوی این مطالعات نشان می دهد فعالیت های احساسی در برخی افراد نسبت به دیگران قوی تر است . به عبارت دیگر در افرادی که دارای پیوندهای عاطفی قوی تری هستند، این فعالیت ها نیز بیشتر است.
این پژوهشگران قصد دارند آزمایش خود را روی مردان و یا افرادی که باهم نسبت عاطفی ندارند هم تکرار کنند، اما معتقدند نتایجی که به دست خواهد آمد، بازهم با افراد طبیعی مشابه خواهد بود.
ولی درباره بیماران روانی به احتمال زیاد هیچ واکنشی نشان داده نمی شود، زیرا این دسته از بیماران همدردی را تجربه نمی کنند، بنابراین نمی فهمند که چه مقدار درد نیز بر افراد دیگر وارد می شود.
این محققان معتقدند واکنشهای همدردی عامل اصلی ساختن پیوندهای محبتی که میان افراد مختلف برقرار می شود هستند، مثلا رابطه عاطفی که میان مادر و فرزند برقرار می شود، یکی از این نمونه هاست.
آنها همچنین معتقدند چنین توانایی به ما کمک فراوانی خواهد کرد تا خود را از خطرات مصون نگه داریم.
با وجود این بازهم کسی دقیقا از مکانیسم این عمل اطلاعی ندارد. درد یک ادراک درونی است.

مترجم: فریبا فرهادیان
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها