مسکو پایتخت روسیه ، در ناحیه مرکزی بخش اروپایی روسیه واقع شده و تاریخ بنای آن به سال 1147 میلادی می رسد. این شهر ابتدا در قلمرو سلسله سوزدال قرار داشت و بعد از آن که مدتی موطن شاهزادگان سلسله ولادیمیر شد
کد خبر: ۳۷۲۷۰
، بتدریج به امیرنشینی مستقل تبدیل شد و پس از آن نقش مهمی در تاریخ روسیه داشته است.
هسته مرکزی شهر مسکو، ارگ یا کرملین آن است که قرن پانزدهم در کرانه شمالی رود مسکو ساخته شده و شامل تعدادی کاخ و کلیساست.
در حقیقت کرملین نام مجموعه برج و باروها و بناهایی بوده که در قرون گذشته مقر حکومتی هر شهر در آن قرار داشته و بیشتر شهرهای قدیمی روسیه نیز عماراتی به نام کرملین دارند.
بزرگترین کلیسای کرملین مسکو، کلیسای جامع اوسپنسکی است که طی سالهای 1475 تا 1479 ساخته شده و تزارها در آنجا تاجگذاری می کردند.
کلیسای جامع بلاگووشچنسکی (ساخته شده در 1484 تا 1489)نیز نمازخانه تزارها محسوب می شد. کلیسای جامع الکساندروفسکی نیز که اوایل قرن شانزدهم بنا شده ، محل دفن امیران مسکو و تزارهای روسیه از قرن چهاردهم تا پطر کبیر است.
برج ناقوس ایوان سوم که در قرن شانزدهم بنا شده ، بیش از 80 متر ارتفاع دارد. نزدیکی این برج بزرگترین ناقوس جهان موسوم به ناقوس تزار قرار دارد که 6 متر ارتفاع و 200 تن وزن دارد و سال 1858 ریخته شده است.
کنار باروهای کرملین کاخهای بزرگی قرار دارد که ازجمله آنها می توان به کاخ گنبددار شورای وزیران شوروی (از قرن هجدهم)، بنای صدر هیات رئیسه شوروی و کاخ بزرگ کرملین (از اواسط قرن نوزدهم) اشاره کرد.
کرملین تا سال 1712 که پطر کبیر پایتخت را به سن پطرزبورگ منتقل کرد، مقر تزارهای روسیه بود. در سال 1918 که بولشویک ها مسکو را به پایتختی برگزیدند، کرملین به مرکز اصلی دولت و نهادهای حزب کمونیست تبدیل شد ولی از سال 1955 درهای آن برای تماشا به روی عموم باز شد.
میدان سرخ ، که مهمترین میدان مسکو و روسیه است ، بیرون باروهای شرقی کرملین واقع شده و حدود 72 هزار و 500مترمربع وسعت دارد، اوایل قرن پانزدهم به عنوان یک بازار ساخته و در قرن شانزدهم به میدان تثلیث موسوم شد.
از اواسط دهه 1660 نام آن به کراسنایا پلوشچاد یا میدان سرخ تغییر داده شد که در زبان روسی قدیم کلمه کراسنایا به معنای زیبا و شکیل بود، ولی بتدریج معنای آن به سرخ تبدیل شده است.
این میدان صحنه گردهمایی های بزرگ دوران شوروی بود و پس از آن نیز گاهگاهی تجمعاتی در آن رخ می دهد. موزه دولتی تاریخ در ضلع شمالی میدان است و تاریخ بنای آن به اواخر قرن نوزدهم می رسد.
در قسمت شرقی میدان ، فروشگاه دولتی بزرگی قرار دارد که بنای آن در سال 1893 به اتمام رسیده و سال 1957تغییرات کلی یافته است. کلیسای جامع سنت باسیل نیز که در قرن شانزدهم بنا شده در جنوب میدان است.
در مقابل کلیسای جامع سنت باسیل ، مجسمه یادبود مینین و پوژارسکی قرار دارد که اولین مجسمه یادبود مسکو به شمار می رود و سال 1818 ساخته شده است.
مقبره لنین نیز سال 1924 کنار دیوار کرملین بنا شده است. مسکو یکی از زیباترین شهرهای اروپاست و علاوه بر آنچه ذکر شد، بناهای قدیمی بسیاری در این شهر وجود دارد که مشتاقان آثار تاریخی را به خود جلب می کند.
تئاترها، موزه ها، سیرکها و سایر مراکز نمایشی مسکو هم از شهرت جهانی برخوردارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها