با دنبال کردن ریشه های نخستین تمدن های بشری در خاورمیانه از ایران تا مصر می توان به اهمیت پیشینه باستانی و تاریخی کشورهای اسلامی که عمدتا در همین محدوده جغرافیایی واقع شده اند
کد خبر: ۳۶۰۶۲
پی برد.
ایران ، عراق ، سوریه ، فلسطین و مصر از مهمترین و برجسته ترین کشورهای اسلامی هستند که سابقه ای طولانی در میزبانی مترقی ترین تمدنهای بشری داشته اند.
اکنون که گامهای بلندی از جانب دولتمردان تهران و قاهره برای برقراری دوباره روابط دیپلماتیک میان 2 کشور ایران و مصر برداشته می شود، دیگر بار می توان این دو مهد تمدن بشری را 2 خواهر قلمداد کرد.
به این ترتیب ، در کنار کشورهای دیگر اسلامی حالا می توان به طور جدی تر به تحقق صنعت گردشگری اسلامی امیدوار بود.
آثار و ابنیه باستانی و فرهنگی به عنوان جاذبه های جهانگردی و گردشگری جالب توجه ، در کشورهای اسلامی اندک نیستند.
با در نظر گرفتن شرایط نزدیک و تشابه فرهنگی کشورهایی چون مصر، سوریه و لبنان چه ایرادی دارد اگر بتوان آنها را اولین انتخاب های یک گردشگر ایرانی تلقی کرد؛
این مساله وقتی اهمیت دو چندان پیدا می کند که جاذبه های بی نظیر گردشگری ایران را هم در نظر بگیریم.
آنچه می خوانید، مروری است برجاذبه های گردشگری جمهوری عربی مصر که برگرفته از کتاب «نگاهی کوتاه به مصر و دیدنی های زیارتی و سیاحتی آن» نوشته میرمسعود حسینیان از کتابهای انتشارات نیستان است.


با توجه به محبتی که مردم مصر به اهل بیت پیامبر دارند و سابقه تاریخی حکومت فاطمیان بر ملت مصر، زیارتگاه های مذهبی زیادی در این کشور قرار دارند.
از مشهورترین اماکن مذهبی در قاهره مسجد مقدس راس الحسین (ع) است که به قولی سر مبارک امام حسین در آنجا مدفون شده است.
گنبد این مسجد بیش از 15 سال عمر ندارد و یک گنبد سنگی است که طرح آن در مصر ریخته شده و در آلمان غربی ساخته و پرداخته شده است.
این گنبد که 28 تن وزن دارد، به گونه ای ساخته شده که از داخل ، گنبد چوبی قدیمی و باستانی را که دارای آثار هنری بسیار زیبایی است ، دربرگرفته و این گنبد سنگی نقش یک پوشش را برای گنبد پیشین دارد.
قاعده گنبد مربع نیست و به مستطیل نزدیک است و پنجره های آن با شیشه های رنگی زیبایی پوشانده شده اند و تزیینات آن نوشته هایی از آیات قرآن و احادیث نبوی است.
جنب این مسجد اتاقی وجود دارد به نام اتاق آثار پیامبر اکرم (ص) که در آن وسایلی منصوب به حضرت نبی قرار داده است ؛ از جمله یکی از شمشیرهای آن حضرت ، سرمه دان ، چند تار مو، قطعه ای از پارچه لباس پیامبر، قطعه ای از عصای حضرت و یک نسخه قرآن منسوب به امیرالمومنین (ع).
مسجد و مقبره سیده زینب نیز از اماکن مذهبی عمده قاهره است. بنا به روایتی حضرت زینب (س) بعد از حادثه کربلا عازم مصر می شود و حدود یک سال بعد در منزل خود که الان به صورت مسجد درآمده ، وفات می یابد.
مرقد مالک اشتر، یار باوفای امام علی (ع) در شهرکی واقع در 25 کیلومتری شمال شرق قاهره و در یک باغ پردرخت به مساحت 4 هزارمتر مربع قرار دارد.
این محل البته تنها موردتوجه شیعیان بوده و مردم عادی مصر غیر از ساکنان منطقه که مالک اشتر را سیدعجمی می خوانند، اطلاع چندانی از شخصیت و موقعیت مالک اشتر ندارند.
مرقد حضرت سکینه ، مرقد حضرت فاطمه نبویه ، مرقد حضرت رقیه دختر امام علی (ع)، مرقد حضرت عایشه دختر امام صادق (ع)، مرقد محمد حنیفه از پسران امام علی (ع) و مرقد محمدبن ابابکر از یاران باوفای امیرالمومنین علی (ع) که پس از مالک اشتر از جانب آن حضرت به عنوان والی مصر منصوب شد و 5 ماه بعد از سوی معاویه و عمروعاص به شهادت رسید از دیگر مزارهای عمده مصر هستند.

سرزمین عجایب

در سراسر مصر، آثار باستانی زیادی وجود دارد که هر یک از جاذبه های گردشگری نیکویی برخوردارند.
این آثار به جامانده از تمدنهای مختلف فرعونی ، رومانیایی ، یونانی و اسلامی اند.
مهمترین این آثار که در قاهره و حومه آن واقع شده اند، از این قرارند:
هرمهای سه گانه: هرم خوفو، بزرگترین هرم از هرمهای سه گانه حدود 4600 سال پیش و در مساحت 55 هزار مترمربع ساخته شده است.
ارتفاع خوفو در آغاز 146 متر بوده که با فرسایش و فروریختن کلاهک طلایی آن ارتفاعش به 137 متر کاهش پیدا کرده است.
5 میلیون و 200 هزار قطعه سنگ بزرگ با وزن متوسط 5/2تن در ساخته شدن این هرم استفاده شده اند. بلوکهای سقف اتاق مومیایی در هرم خوفو بیش از 40 تن وزن دارند.
وزن کل این توده عظیم سنگی 8 میلیون تن تخمین زده شده است. این هرم را هزار کارگر و در طول 30 سال ساخته اند.
حتی اکنون 400 کارگر می توانند در عرض 6 سال چنین هرمی را بنا کنند و دست کم یک میلیارد دلار هزینه آن خواهد شد.
هرم خفرع نیز در زمان خفرع فرزند خوفو ساخته شده و با 136 متر ارتفاع دومین هرم از این هرمهاست. پس از آن هرم منقرع با ارتفاع 62 متر در دوران پادشاهی منقرع فرزند خفرع ساخته شده است.
جزء شگفت آور دیگر مجموعه هرمهای سه گانه ، مجسمه ابوالهول است که به عنوان سمبل حفاظت از این هرمها جلوی آنها ساخته شده و در بلندترین نقطه 70 متر ارتفاع دارد.
از شگفتی های هرمهای سه گانه این که چهار یال هرم بزرگ خوفو دقیقا در جهات شمال ، جنوب ، غرب و شرق قرار گرفته اند. این هرم یک ساعت عظیم خورشیدی نیز هست و سایه های آن در ماههای فروردین و مهر دقیقا شروع اعتدالین را نشان می دهد. این سایه ها همچنین فواصل شب و روز و ساعات شبانه روز را نشان می دهند.
دقت زاویه یابی ساخت هرم در حد یک ثانیه از قوس است ، که حتی با ابزارهای فنی مدرن امروزی هم محاسبه آن در ابعاد حیرت آور هرم بسیار دشوار است.
ارتفاع هرم ضرب در یک میلیون برابر با فاصله خورشید تا زمین است.

زندگی در مصر

بد نیست کمی هم از زندگی مردم مصر بدانیم.
طبق آمارهای جهانی ، جمعیت مصر در سال 2025 از 97میلیون نفر بالغ خواهد شد و در سال 2050 به 117 میلیون نفر خواهد رسید و این به معنای قرار گرفتن کشور مصر در میان 15کشور پرجمعیت جهان است.
سال 1999 در مصر 13 میلیون خانواده وجود داشتند و تعداد متوسط افراد یک خانواده 5 نفر بوده که سال 2001به 5/4 نفر رسیده است.
مصر 15 میلیون دانش آموز 800 هزار معلم دارد که اخیرا با امکانات جدیدی که در اختیار مدارس این کشور قرار گرفته است ، می توانند از برنامه های 7 شبکه تلویزیون آموزشی تازه تاسیس استفاده کنند.
در نظام آموزشی مصر نیز مساله تدریس خصوصی بسیار حاد و مشکل برانگیز و موجب افت شدید تحصیلی در مدارس دولتی و تحمیل هزینه های بسیار سنگین بر اولیای دانش آموزان شده است ، تا جایی که مفتی اعظم مصر در دیماه سال 1380، تدریس خصوصی را حرام اعلام کرد.
دانشجویان مصر حدود یک میلیون نفر هستند، که حدود 47درصد آنان را دختران تشکیل می دهند، در حالی که این نسبت یک دهه پیش 35 درصد بود.
نسبت بی سوادی در این کشور 34 درصد است که نسبت به 15سال پیش 16 درصد کاهش داشته است. طبق همین آمار دختران ، 48درصد دانش آموزان مصری را تشکیل می دهند.
الاهرام از مهمترین روزنامه های مصر است ، که با بیش از 125 سال سابقه انتشار، در شمارگان روزانه بیش از یک میلیون و 200 هزار نسخه منتشر می شود.
مجله الاهرام العربی ، الاهرام الاقتصادی و ماهنامه مختارات ایرانیه (ترجمه عربی منتخبی از مطالب مطبوعات ایران) از دیگر انتشارات موسسه مطبوعاتی الاهرام است ، که سردبیر آن تا چندی پیش حسنین هیکل روزنامه نگار و سیاستمدار معروف مصری بود و اکنون ابراهیم نافع این سمت را به عهده دارد. روزنامه های الاخبار و الجمهوریه از دیگر روزنامه های مهم مصر هستند.
در ژوئن 2001، یک و نیم میلیون مصری از شبکه جهانی اینترنت استفاده می کردند، که از نیمه ژانویه 2002 خدمات اینترنتی به صورت رایگان و با نرخ تلفن محلی در اختیار همه قرار گرفت.

گردشگری در مصر

جهانگردی و سیاحت از مهمترین و شاید اولین منابع درآمد مصر است که به گفته وزیر جهانگردی مصر در نیمه بهمن 1379، توانسته است 2/2 میلیون فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند؛ یعنی چیزی حدود 13 درصد کل حجم نیروی کار مصر.
آیا می توان امیدوار بود که روزی کشور ما هم از جاذبه های گردشگری خود به همین میزان بهره گیرد؛

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها