جام جم آنلاین:هدف جورج بوش از اجرای طرح گسترش اکتشافات فضایی ، کنترل فضا برای منافع نظامی ، اقتصادی و استراتژیک آمریکا است.
کد خبر: ۳۵۴۵۴
رونالد رامسفلد وزیر دفاع امریکا مدت ها است برای دسترسی به فناوری لازم به منظور حمله به ماهواره های مدار زمین یا دفاع از آنها و همچنین اجرای یک برنامه پرخرج ، به شدت متکی به هکرهای مستقر در فضا ، برای خنثی کردن کلاهک هایی که به طرف امریکا (و متحدان آن) می آیند ، فشار آورده است.
براساس یک برنامه فضایی که در سال 1996 به تصویب بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت امریکا رسید و هنوز به قوت خود باقی است.
امریکا متعهد به اکتشافات فضایی و استفاده از فضای بیرونی «به وسیله همه ملت ها برای مقاصد مسالمت آمیز به خاطر منافع همه بشر است».
براساس این طرح «مقاصد مسالمت آمیز انجام فعالیت های دفاعی و اطلاعاتی (جاسوسی) را در تعقیب منافع امنیتی ملی و سایر هدف ها مجاز می داند».
«ایالات متحده در چارچوب این پیمان برای تضمین آزادی اقدام در فضا و در صورت لزوم ، سلب آزادی عمل دشمنان ، اقداماتی برای کسب توانایی های کنترل فضایی ، انجام عملیات در آن و حفظ این کنترل انجام خواهد داد».
به گفته آژانس فضایی فرانسه هیچ کشوری به شدت امریکا به فضا و ماهواره ها به عنوان چشمها و گوش های خود متکی نیست و این کشور در سال 1999 حدود 95 درصد هزینه های نظامی فضایی جهان را به خود اختصاص می داد.
یک گروه ضربت کنگره امریکا به ریاست رامسفلد ده روز قبل از این که و بوش و خود او در سال 2001 به قدرت برسند چنین گزارش داد: «ادارات و سازمان های دولتی مسوول امنیت ملی ، به تهدیدی که امریکا و متحدان آن از فضا با آن مواجه هستند توجه لازم را ندارند».
ترزا هیچنز از «مرکز اطلاعات دفاعی» (خصوصی) گفت: توانایی ها برای انجام جنگ فضایی طی بیست سال آینده از قلمرو داستان های علمی تخیلی به صورت واقعیت در خواهند آمد.
وی اخیرا در مقاله ای نوشت در آن وقت تعیین این که ممنوعیت تقریبا 50 ساله تسلیح فضا باقی بماند یا نه توسط دولتها انتخابی سیاسی خواهد بود نه براساس ملاحظات فناوری.

mars1

بوش هفته گذشته در یک نطق انتخاباتی خواهان ایجاد پایگاهی دایمی تا سال 2020 در کره ماه شد تا انسان بتواند از آنجا به مریخ و کرات دیگر برود.
شاید یکی از انگیزه های بوش موفقیت های فضایی اخیر چین و اعلام برنامه های آن برای سفر به ماه باشد.
«جان پایک» مدیر «سازمان امنیت جهانی» ، یک گروه مربوط به تحقیقات در زمینه سیاست دفاعی و فضایی ، گفت به نظر من انگیزه اقدام جدید بوش تمایل به شکست داد و چین برای دستیابی به ماه است.
ازجمله شرکت هایی که با اجرای طرح فضایی بوش به سودهای کلان دست خواهند یافت ، می توان به «لاکهید مارتین» ، بویینگ ، «نورث روپ گروهن» اشاره کرد که با ناسا و پنتاگون معامله دارند.
دانشمندان می گویند کره ماه ، منبع انرژی بالقوه نامحدود به شکل «هلیوم 3 ایزوتوپ» است که یک منبع سوخت تقریبا کامل به شمار می رود ، قوی و بدون آلودگی است و عملا باعث ایجاد رادیواکتیو در راکتورهای هسته ای نخواهد شد.
پایک گفت:اگر بتوانیم به صورت انحصاری به آن دسترسی پیدا کنیم دیگر لازم نیست نگران باشیم و آن وقت می توانیم قیمت انرژی را راسا تعیین و اعلام کنیم.
جرالد کولسینسکی از موسسه فناوری هسته ای دانشگاه ویسگانسن در مدیسون ، گفت : ارزش یک تن هلیوم 3 کره ماه از لحاظ تولید انرژی در مقایسه با نفت شاید حدود چهار میلیارد دلار خواهد بود.
مطابق برآورد دانشمندان حدود یک میلیون تن هلیوم 3 در کره ماه موجود است که برای تامین برق هزاران سال کره زمین کفایت می کند.
کولسینسکی گفت : بار یک سفینه فضایی نزدیک به سی تن می تواند نیاز یک سال برق تمام امریکا را تامین کند.
کارشناسان می گویند هدف تلاش بوش برای بازگشت امریکا به کره ماه ممکن است نظامی کردن فضا طی دو دهه آینده ، علی رغم وجود پیمان مربوط به غیر نظامی کردن فضا است.
از جمله هدف های دیگر پنتاگون ، هزینه کردن 50 میلیارد دلار طی پنج سال آینده برای ایجاد دو نصف یک سپر چند لایه در برابر موشک های هسته ای ، میکروبی یا شیمیایی عازم امریکا است.
در نهایت ، این سپر که نخستین بار رونالد ریگان ایجاد آن را پیشنهاد کرد و مخالفان نام «جنگ های ستاره ای» را به آن دادند ممکن است رهگیرهای مستقر در فضا را نیز شامل شود ، که نخستین سلاح ها ، برخلاف حسگرهایی که سلاح ها را هدایت می کنند ، در فضا خواهند بود.
آژانس «وید بوییز» مدیر تحقیقات انجمن کنترل سلاح ها (خصوصی) ، این برنامه ماهواره های مسلح به رهگیرهای چند گانه «نابود کننده به محض برخورد» را در فضا مستقر خواهد کرد که با برخورد سریع به موشک های بالیستیک اندکی پس از شلیک آنها قادرند آنها را نابود کنند ، چنین سیستمی می تواند به عنوان یک سلاح ضدماهواره نیز خدمت کند.
یک مقام وزارت دفاع امریکا چند روز پیش گفت هنوز برای استقرار رهگیری های مستقر در فضا به عنان بخشی از برنامه دفاع موشکی امریکا تصمیمی گرفته نشده «اگرچه ما مشغول تحقیق و انجام فعالیت هایی در این زمینه هستیم».

منبع : رویترز - واشنگتن
ترجمه : علی کسایی



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها