بدون تردید، هر یک از اختراعات بشر تاریخچه ای دارند و بتدریج به تکامل رسیده اند.
کد خبر: ۳۳۷۱۲
عطر نیز نمی تواند از این قاعده جدا باشد بسیاری بر این باورند که به کاربردن عطر به هر شکل که باشد ، به اندازه عمر انسان سابقه دارد چرا که در قدیمی ترین اسناد تاریخ تمدن از آن یاد شده است.
چینی های باستانی عطر به جامه خود می مالیدند و هنگام مراسم تدفین مردگانشان ، بخور می سوزاندند. مصریان در حدود 5 هزار سال پیش در تشریفات دینی بخور به کار می بردند و جسد فراعنه را با روغنهای معطر چرب می کردند، در حالی که برای نخستین بار حدود 1300 سال پیش عربها از گل سرخ برای تولید گلاب استفاده کردند.
گلاب به علت بوی خوش و خاصیت دارویی بسیار مورد توجه قرار گرفت. در آن زمان یک جریب زمین لازم بود تا یک تن گل سرخ برداشت شود و از گلبرگ های آن ، یک کیلو عطر تولید شود؛ بنابراین براحتی می توان ارزش گران عطر را پیش بینی کرد.
در حقیقت گلهایی مثل گل سرخ ، بنفشه ، یاسمن ، بهارنارنج و بسیاری گلهای دیگر برای مدتهای طولانی منبع تهیه عطر برای انسان بوده اند. اما بتدریج منابع دیگری مثل برگ سنبل ، برگ شمعدانی و چوب کاج و حتی ریشه هایی مثل زنجبیل و زنبق تشخیص داده شدند.
ابتدایی ترین روش تهیه عطر از گلها، این بود که گلبرگ ها را با آب تقطیر کند. یونانیان و رومیان فن عطرسازی را بسیار پیش بردند.
زنان یونانی عطر بسیار به کار می بردند و مردان در روغنهای معطر استحمام می کردند. در دوره رنسانس صنعت عطرسازی ، بخصوص در ایتالیا رونق یافت و پس از آن با ورود فن عطرسازی از ایتالیا به فرانسه ، آنجا به مرکز عطرسازی مدرن تبدیل شد.
آب و هوای مطبوع ، خاک و موقعیت فرانسه برای پرورش گلهای طبیعی و تهیه روغنهای معطر، موقعیت فرانسه در عطرسازی را تثبیت کرد.

عطرسازی حرفه ای

عطرسازی هم جنبه فنی و هم جنبه علمی دارد.
فن عطرسازی مبتنی بر تجربه است. یک عطرساز ماهر، هزارها ماده معطر را از رایحه آنها می شناسد و بیشتر منشائ و مرغوبیت آنها را تشخیص می دهد.
بعلاوه ، اطلاعات وسیع در باب عمل متقابل رایحه ها با یکدیگر، پایداری رایحه ها و تاثیر ثابت کننده ها بر آنها دارد.
همچنین بعضی عطرسازان تجربی از ساختمان شیمیایی موادمعطر و گاه از فعل و انفعالات آنها با هم باخبرند. مجموعه این اطلاعات و تجربه ها برای ساختن عطر اساسی است ؛ اما در نهایت حس شامه است که کیفیت یک محصول تمام شده را مشخص می کند.
احساس بو کاملا پیچیده است و بینی قادر است بوی تعداد زیادی ملکول های مختلف را تشخیص دهد. شیمی عطرها دربرگیرنده حدود 5 هزار ماده طبیعی یا مصنوعی مختلف است.

مشک و عنبر را فراموش نکنید

مواد مصنوعی عطرسازی ، موادی هستند که از محصولات طبیعی و یا در آزمایشگاه تهیه می شوند. اگرچه این مواد جای موادطبیعی را نگرفته اند، اما امروزه از وسایل ضروری صنعت عطرسازی هستند.
در حال حاضر هزاران ماده شیمیایی در دسترس عطرسازان و بسیاری از عطرهای ارزان قیمت مرکب از موادشیمیایی معطر است. یک عطر نمونه ، دست کم 3 جزء دارد که در انواع مختلف ، متفاوت است.
اولین جزء، احساس اولیه نامیده می شود و فرارترین جزئ است و وقتی عطر به کار برده می شود، بوی آن کاملا محسوس است و در فضا پخش می شود. دومین جزء، احساس متوسط است و فراریت کمتری دارد و معمولا عصاره یک گل است.
آخرین جزء یا احساس پایانی ، کمترین فراریت را دارد و از تبخیر سریع اجزای فرار عطر تا حدی جلوگیری می کند و معمولا از محصولات حیوانی است ، مواد دسته سوم تقریبا همگی بوی نامطبوعی دارند اما محلول رقیق آنها رایحه ای مطبوع و ملایم دارد.
برای نمونه ، بد نیست از یکی از مواد باارزش در عطرسازی یاد کنیم ؛ سیوتون که از ترشح گربه سیوت اتیوپی به دست می آید. بوی کاملا قابل تشخیص سیوت حتی در حالتهای بسیار رقیق نیز مطبوع است.
سیوتون از آمونیاک آزاد، رزین ، چربی و روغن فرار تشکیل شده و محل ترشح آن نزدیک دم حیوان است. حیوان برای برقرارکردن ارتباط با دیگر همنوعان خود، در شب این ماده را در مکانهای موردنظرش ترشح می کند؛ همچنین این گربه وقتی از سوی حیوانات وحشی گوشتخوار مورد حمله قرار می گیرد، این ماده را ترشح می کند.
با ترشح ماده ، حیوان وحشی در یک لحظه احساس سرگیجه می کند و گربه در این مدت فرصت دارد فرار کند.

آخر ماجرا از این قرار است که...

به هر حال چه در منابع اولیه تولید عطر نظیر گلبرگ ها، ریشه ها، ساقه ها و برگها و چه در تولید به روش تقطیر و یا حتی استفاده از شیشه ها، چربی ها و... تغییراتی به وجود آمده است تا آنجا که علم شیمی همه چیز را دگرگون و پای نفت را برخلاف بوی بد آن ، به دنیای لطیف و دل انگیز عطرها باز کرده است.
امروزه دانشمندان به کمک علم شیمی مشابه بوی هر گل و گیاهی را در آزمایشگاه ها می سازند و حتی به بوهایی بهتر از بوهای طبیعی دسترسی پیدا می کنند.
عطرها تقریبا 10 تا 25 درصد اسانس عطر و 75 تا 80 درصد الکل و یک ثابت کننده برای نگه داشتن روغنهای اسانسی دارد.
عطرها به مواد آرایشی افزوده می شوند تا محصول به دست آمده ، بوی مطبوعی داشته باشد؛ البته باید گفت به علت داشتن الکل خاصیت ضدعفونی و باکتری کشی ملایمی دارند.
جالب این که عطرهایی ساخته می شوند که در حقیقت هیچ گلی در طبیعت برای تولید آنها وجود ندارد. هم اکنون ردپای رایانه ها نیز در این کار جالب به چشم می خورد و درصد مواد موردنیاز و تولید شده به وسیله آنها تحت نظر است.
جالب تر آن که در دنیای امروزی ، با استفاده از پست الکترونیکی می توانید برای دوستان موردعلاقه خود نیز عطر ارسال کنید. خوشبختانه این روش کاملا مصنوعی و غیرحقیقی است ، زیرا در این صورت قدرتهای بزرگ و فکرهای ناصحیح چه استفاده ها که از این روش نمی توانستند بکنند.

هما کبیری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها