گرچه چندماهی است خرید و فروش اوراق مشارکت در بورس رسما آغاز شده است ، اما عملا از نوع معاملات استقبال نمی شود.کارشناسان برای آن دلایل متعددی
کد خبر: ۳۱۳۲۴
از جمله انتشار نیافتن اوراق قرضه از سوی بخش خصوصی و تعهد دولت در بازخرید قبل از سررسید از طرف بانکها را ذکر می کنند.

سود اوراق مشارکت در بورس تضمین نمی شود

غلامحسین دوانی ، کارشناس بورس در این باره معتقد است : چون قیمت اوراق مشارکت از سوی دولت تضمین شده است ، افراد بیم دارند که در بورس هنگام داد و ستد،قیمت کاهش یابد؛ چرا که در بورس سود اوراق مشارکت مورد معامله تضمین شده نیست و چون خریداران اوراق مشارکت اغلب طیف خاصی از مردم هستند که حاضر به ریسک نیستند و ترجیح می دهند سود کمتری عایدشان شود، اما ضرر نکنند. این کارشناس افزود: اوراقی در بورس معامله می شود که قیمت آن عموما نوسان داشته باشد و باید برای فعال شدن معامله اوراق مشارکت در بورس ، تمهیداتی اندیشید که این اوراق به سهام تبدیل شود. دوانی با اشاره به این که خریداران این اوراق بیشتر شرکتهای سرمایه گذاری ، بانکها و موسسات مالی ، خصوصی و دولتی هستند، گفت : بانکها باید از خرید اوراق مشارکت دولتی منع شوند و برای انتشار این اوراق ، ساز و کاری پیش بینی شود که سود به تناسب مدت بازپرداخت اصل سرمایه دچار نوسان شود تا در این صورت قابلیت ارائه در بورس را داشته باشد. وی همچنین یکی از راهکارهای رونق داد و ستد اوراق مشارکت در بورس را انتشار این اوراق از سوی شرکتهای خصوصی عنوان کرد که باید در اصلاحیه قانون تجارت این موضوع مد نظر قرار گیرد.

ریسکی ندارد

زینت مرادی ، مدیر امور پذیرش و امور مجامع سازمان بورس نیز یکی از دلایل پایین بودن حجم معاملات اوراق مشارکت دست دوم را در بورس ، تعهد بازخرید اوراق مشارکت قبل از سررسید این اوراق دانست و گفت : چون تعهد بازخرید قبل از سررسید از طرف ناشران اوراق مشارکت وجود دارد و فروشندگان می توانند با مراجعه به بانکها اوراق مشارکت خود را بفروشند، دیگر انگیزه ای برای مشارکت در بورس وجود ندارد. مرادی با اشاره به این که انتشار اوراق مشارکت ابزار مناسبی برای تامین مالی شرکتهاست ، افزود: در انتشار اوراق مشارکت باید بازپرداخت اصل پول در سررسید و پرداخت بهره در زمانهای تعیین شده تضمین شود، اما این که این اوراق بتواند هر روز قابل فروش باشد را نباید ناشران تعیین کنند و باید این نوع معاملات در بورس انجام شود. وی درخصوص بازار دست دوم اوراق مشارکت یادآور شد که هر چه نرخ بهره رایج در بازار از نرخ بهره اوراق مشارکت کمتر باشد، این اوراق با قیمت بیشتر از قیمت اسمی به فروش می رسد و چنانچه نرخ بهره رایج اوراق مشارکت بیشتر باشد، در نتیجه این اوراق با قیمت پایین تر از قیمت اسمی معامله خواهد شد که این معاملات براحتی می تواند در بورس انجام شود. خانم مرادی گفت : انتشار اوراق مشارکت ابزار مناسبی برای تامین مالی شرکتهاست . بخصوص برای طرحهایی که نرخ بازده آنها از نرخ کارمزد اوراق مشارکت بیشتر باشد. ازاین رو به نفع سهامداران شرکت خواهد بود که از این طریق تامین مالی کنند. وی افزود: البته اگر شرکتها بتوانند وامهایی با بهره ای کمتر از 17درصد که بهره رایج اوراق مشارکت است بگیرند، ترجیحا از آن منابع استفاده خواهند کرد. مدیر امور پذیرش و امور مجامع سازمان بورس با اشاره به اوراق قرضه دولتی که تعهد بازخرید قبل از سررسید را دارند، گفت : این اوراق برای جلب مشارکت بیشتر مردم هیچ ریسکی ندارد و عملا اسکناس بهره دار محسوب می شود. در سایر کشورها معمولا این تعهد وجود ندارد و قیمت اوراق تابع عرضه و تقاضا و نرخهای بهره های رایج و ریسک هر نوع اوراق مشارکت است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها