شهر ساوه به دلیل قرار گرفتن بر سر راههای بازرگانی و قدمت طولانی ، جاذبه های تاریخی بسیاری دارد.
کد خبر: ۲۷۸۷۱
از کل آثار و ابنیه تاریخی و دیدنی ساوه 33 اثر موقعیتی برتر و بهتر دارند و بیشتر آنها به دوران صفویه ، زندیه ، قاجاریه و سلجوقی مربوط است . آثار دیگری همچون مسجد جامع ، مناره این مسجد و امامزاده سید اسحاق از دیگر قدیمی ترین جاذبه های تاریخی شهر است که نشان از هویت این شهر و آنچه بر آن گذشته ، دارد. خطه ساوه با قدمت 2600ساله ، گنجینه ای از آثار باستانی دارد. برخی از این آثار کهن نیز همچنان پابرجا بوده و پذیرای گردشگران است . عمده ترین این آثار عبارتند از:

قصر قیز قلعه

در جنوب غربی شهر ساوه ، قلعه ای قدیمی هنوز هم ایستاده است . این مکان قصر قیزقلعه نام دارد. این قصر تاریخی - که ترجمه فارسی آن قصر قلعه دختر است - یکی از آثار به جا مانده از پرستش ناهید و یا فرشته 3موکل منطقه بر آب در روزگار پیش از اسلام و اواخر دوره ساسانی است . این قصر روی کوهی بلند در 20کیلومتری ساوه و مشرف بر دریاچه موجود آن زمان قرار دارد.

پل سرخه ده

بنایی 600ساله روی رودخانه قره چای ساوه ، با نام پل سرخه قرار گرفته که متاسفانه در حال تخریب است . این پل که به پل شاه عباسی نیز معروف است از شاهکارهای معماری دوران صفوی بوده و در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است . پل سرخه ده با 8دهانه که هر کدام 5متر و 56سانتی متر طول و 7متر و 25سانتی متر ارتفاع دارد ، از سالها پیش تا امروز به طور مداوم مورد استفاده قرار گرفته است .

تپه های آوه

این تپه ها حکایت از تمدنهای گوناگون تاریخی دارد. زمانی دریاچه ساوه در آنجا قرار داشت و همزمان با ولادت باسعادت پیامبر اکرم (ص) آب آن خشک شد، زیرا هر ساله فردی را در آب این دریاچه قربانی می کردند تا این دریاچه آب فراوان داشته باشد.

تپه های راسفیجان

این تپه ها در شمال مامونیه و جنوب پرندک قرار دارند. وجود سفال و خشت خام در این تپه ها تاریخ آنها را به پیش از اسلام باز می گرداند.

سرقلعه

این منطقه تپه ای است بزرگ در جوار مامونیه که در آن خشتهایی به ابعاد نیم متر و ضخامت 12سانتی متر مشاهده شده است که احتمالا به دوره ساسانی مربوط می شود.

تورباخ تپه (توپراخ)

این منطقه در جنوب شرقی مامونیه قرار دارد و در آن سفالهای خاکستری رنگ که حداقل مربوط به هزاره نخست پیش از میلاد بوده ، یافت شده است . سابقه تاریخی این تپه ها احتمالا به دوره ایلخانان و صفویه بازمی گردد.

گیتی صلاحی اصفهانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها