موضوع پیوستن ایران به الحاقیه آژانس بین المللی انرژی هسته ای کماکان از سوی امریکا و هم پیمانانش مطرح است .
کد خبر: ۲۷۱۳۳
در شرایطی که امریکا با تهدید ایران به امضای این پروتکل اصرار می ورزد ، برخی از مقامات کشوری به این نکته تاکید دارند که اگر ایران پروتکل الحاقی را امضا کند، باید از تسهیلات آن نیز بهره مند شود. برخی معتقدند پیوستن ایران به پروتکل الحاقی تنها زمانی به مصلحت است که دول غربی برای ایران نیروگاه های هسته ای بسازند و قبل از ساختن نیروگاه ها توسط غرب ، ایران نباید هیچ گونه تعهدی را در این زمینه قبول کند. در این خصوص نظر چند تن از کارشناسان و نمایندگان مجلس را جویا شدیم که با هم می خوانیم :

حاجی بابایی : غرب باید محدودیت های ایران را رفع کند

حمیدرضا حاجی بابایی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ما گفت : بحث امضای پروتکل الحاقی 2+93 برای ایران یک موضوع بسیار حیاتی و سرنوشت ساز است . وی افزود: جوانان ایرانی برای دستیابی به علم هسته ای تلاش بسیاری کرده اند که این اقدام یک حرکت جدید آن هم در جهت جریان های صلح آمیز بوده است . به گفته وی ، هم اکنون در دنیا کشورهای زیادی هستند که پروتکل الحاقی را امضائ نکرده اند ، مثلا اسرائیل که خطرناک ترین کشور برای منطقه به شمار می آید ، به سلاح هسته ای دست یافته است و برخی کشورها نیز تا رسیدن به ساخت سلاحهای هسته ای پیش رفته اند و هیچ کدام از این کشورها پروتکل الحاقی را امضائ نکرده اند. وی تصریح کرد: اگر دنیا نیاز به شفاف بودن فعالیت های هسته ای ایران دارد و خواهان امضای این پروتکل از سوی ایران است ، در مرحله نخست محدودیت های موجود برای ایران را باید حل کند. وی گفت : هنوز دنیا تضمینی برای ارائه امتیاز به ایران در قبال امضای این پروتکل الحاقی نداده است . وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر این که سخنان دکتر محمدجواد لاریجانی ، معاون امور بین الملل قوه قضاییه را درخصوص ساخت نیروگاه در ایران چگونه ارزیابی می کنید، اظهار کرد: این سخن کاملا درستی است ؛ چراکه ایران به فناوری هسته ای نیاز دارد و برای توسعه کشور نیز نیازمند سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته است . حاجی بابایی افزود: ایران با کمک کشورهای پیشرفته می تواند مسیر رسیدن به فناوری هسته ای را طی کند و این گونه شبهات نیز رفع خواهد شد.

زیباکلام : ایران باید فضا را برای امتیازگیری مهار کند

دکتر صادق زیباکلام ، استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه تهران درخصوص شرایط پیوستن ایران به پروتکل الحاقی گفت : این نظریه که ایران بدون دریافت هیچ امتیازی نباید پروتکل الحاقی را امضائ کند، صحیح است ؛ اما در عین حال لازم است تا ایران با شفاف سازی در این مورد هرگونه ابهام و تردید را از بین برده و فضا را برای امتیازگیری مهیا کند. وی با اشاره به این که ایران باید همه گونه تضمین و اطمینان را به طرفین مورد مناقشه ازجمله اتحادیه اروپایی و آژانس بین المللی انرژی اتمی و امریکا بدهد و دست آنها را برای تحقیقات باز بگذارد ، افزود: در چنین فضایی باید ما درخواست امتیاز خود را مطرح کنیم و آنها را متقاعد کنیم تا حق توسعه صنایع هسته ای را برای ما قائل شوند و از آنها برای توسعه این صنایع کمک بخواهیم . زیباکلام وجود معادن و ذخایر غنی اورانیوم را در ایران ازجمله عوامل لازم برای توسعه صنعت غنی سازی اورانیوم در ایران عنوان کرد و افزود: ایران می تواند با دستیابی به صنعت غنی سازی اورانیوم ، یکی از مطرح ترین صادرکنندگان اورانیوم غنی شده در کشورهای جهان شود و این مستلزم همکاری های علمی و فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران و کشورهای غربی است . این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا ساخت نیروگاه اتمی در ایران نیز می تواند ازجمله امتیازات برای امضای پروتکل باشد، افزود: بله اصولا هر پیشنهادی که بتواند تضمینی برای بازرسی و آگاهی آژانس بین المللی انرژی اتمی و دستیابی به اهداف صلح آمیز باشد، می تواند به عنوان امتیاز برای امضای پروتکل مطرح شود؛ اما باید توجه داشت که کلیه امتیازاتی که در پشت میز مذاکره مطالبه می شود، در جهت تامین امنیت ملی کشور باشد. وی با اشاره به این که این امضائ نمی تواند مانع از درخواست های دیگر کشورهای غربی از ایران شود، امضای پروتکل الحاقی را باعث کاهش فشارهای کنونی بر ایران دانست و خاطرنشان کرد: در این مساله نباید به دنبال مطالبه امتیاز سیاسی باشیم . کشورهای غربی از دستیابی ایران به سلاحهای هسته ای نگرانند و مسائل سیاسی می تواند منجر به افزایش سوءظن آنها شود.

ربوشه : با امضای پروتکل نقطه امنی در کشور باقی نمی ماند

نماینده ایرانشهر در مجلس نیز دراین باره گفت : اگر زیر بار امضای پروتکل الحاقی برویم ، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و جاسوسان در هر زمان که اراده کنند، مجاز خواهند بود از هر نقطه ایران که بخواهند، بازرسی کنند که نتیجه این اقدام فقدان نقطه امنی برای کشور است . نورمحمد ربوشه افزود: تاکنون 32کشور این پروتکل را امضائ کرده اند و این در حالی است که اسرائیل با این استدلال که پیمان ان .پی .تی را نپذیرفته ، از هرگونه بازرسی ، بازخواست و پاسخگویی درباره تسلیحات اتمی خود معاف است . وی تاکید کرد: بزودی طرح قانونی خروج از پیمان ان پی تی در مجلس تهیه و به صحن علنی ارائه خواهد شد و به این ترتیب ایران از این پیمان خارج می شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها