جام جم آنلاین - علی رغم گزارش های ضدونقیض در مورد تاریخ تشکیل شورای حکومتی عراقی ، این شورا روز یکشنبه 13 ژوئن در ساعت 11 و 40 دقیقه به وقت محلی نخستین جلسه خود را تشکیل داد.
کد خبر: ۲۶۲۹۲
به گزارش شبکه تلویزیونی کانال 2 فرانسه ، نخستین جلسه این شورای حکومتی که دارای 25 عضو است در ساختمان وزارت صنایع نظامی سابق عراق تشکیل شد.
این شورا برای مدت یک سال اداره امور عراق را تحت نظارت عالیه پل برمر حاکم انتصابی امریکایی عراق به عهده دارد.
این شورا اختیار عزل و نصب وزیران ، انتصابات نمایندگان سیاسی ، تعیین بودجه و تدارک مقدمات قانون اساسی آینده عراق را دارد.
البته پل برمر می تواند تصمیمات این شورا را وتو کند. ساختمان وزارت صنایع نظامی سابق عراق مقر این شورا خواهد بود که در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری محل استقرار مقر فرماندهی نیروهای متحدین واقع شده است .
در نخستین جلسه این شورا ، پل برمر حاکم انتصابی عراق ، جان ساویرز ، نماینده انگلستان در عراق و سرجیو ویه را دوملو فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به عراق حضور داشتند.
این شورا نخستین قدرت اجرایی عراق پس از سرنگونی حکومت صدام حسین به شمار می آید اما تشکیل این شورا با مخالفت هایی در میان مردم مواجه است زیرا اعضای این شورا انتصابی بوده و با رای مردم انتخاب نشده اند.
این شورای حکومت انتقالی در جلسه خود نخستین تصمیم خود را اتخاذ کرد. براساس این تصمیم روز 9 آوریل روز سرنگونی صدام به عنوان جشن ملی اعلام شد.
همچنین این شورا شش جشن ملی که در دوران حکومت صدام برگزار می شد را لغو کرد.

حکومت انتقالی بغداد بزودی تشکیل می شود
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها