احتمالا برای خود گروه های مبارز فلسطینی نظیر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و جهاد اسلامی فلسطین و بریگادهای مسجد الاقصی این نکته روشن است که توافق آتش بس سه ماهه ، جنبه تحمیلی و غیرآشتی جویانه ای را دارد.
کد خبر: ۲۶۰۷۱
این توافق صرفا برای بازگذاشتن دست ابومازن نخست وزیر تشکیلات خودمختار فلسطینی برای کسب حداقل امتیازهای پیش بینی شده در «نقشه راه» و یا طرح صلح امریکایی ، بدست آمده است .
گروه های فلسطینی برای ابراز حسن نیت خود به درخواست های مکرر ابومازن ، یاسرعرفات پاسخ مثبت دادند و رئیس سازمان اطلاعاتی مصر و نمایندگانش هم از زبان تهدید برای اجبار این گروه ها به امضای توافق سود بردند وگرنه منافع گسترده حماس به عنوان شاخه فلسطینی اخوان المسلمین در مصر با ضرر و زیان ناشی از اقدامات محدود کننده دولت قاهره ، مواجه می شد.
اما متاسفانه باید تصریح کرد این توافق ، دست بالا را برای رژیم اسرائیل به رسمیت شناخته و موفقیت و عدم موفقیت توافق را به طور بست و کامل به اراده مقامات رژیم تل آویو مشروط دانسته است .
به همین دلیل ، در حالی که همزمان با توقف عملیات مقاومت از سوی گروه های مبارز فلسطینی ، اسرائیلی ها باید از سیاست سرکوب و قلع و قمع و تیراندازی و ربودن فلسطینی ها خودداری کرده و آزادی اسیران را تسریع ببخشند ، نه تنها نشانه ای از پایبندی به قول های قبلی خود ارائه نکردند ، بلکه همان سیاست پیشین را در به شهادت رساندن مردم بی دفاع و تیراندازی های بی رویه دنبال کرده و حتی وزیران تندرو در کابینه اسرائیل پیشنهاد کردند به جای آزادی اسیران فلسطینی ، آنها را در «بحرالمیت» که ترین نقطه جهان است ، غرق کنند! از گروه های فلسطینی پوشیده نیست وحدت و هماهنگی شان ، عامل زیانباری برای اسرائیلی هاست و چه بسا ، عدم موافقت یک جناح فلسطینی با آتش بس در وحدت موجود شکنندگی و خراش ایجاد می کرد.
به همین دلیل ، برای برخی از جناح ها، توافق در مورد آتش بس به شکل ناخواسته ای صورت گرفته است .
دست کم ، به پندار این گروه ها اکنون توپ در زمین ابومازن افتاده است .
آیا این چریک سابق ، که اکنون مورد اعتماد بخشی از هیات حاکمه امریکاست ، می تواند به خواسته های فلسطینی ها سروسامان ببخشد؛

یوسف غروی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها