جام جم آنلاین - رییس جمهور امریکا امروز دوشنبه هفتم جولای نخستین سفر رسم0 خود به آفریقا را آغاز خواهد کرد.
کد خبر: ۲۶۰۲۷
سفر آفریقایی جورج بوش با دیدار از داکار ، پایتخت سنگال ، آغاز خواهد شد.
او در سفر شش روزه خود به آفریقا پس از سنگال از افریقا0 جنوب0 ، بوتسوانا ، اوگاندا و نیجریه نیز دیدن خواهد کرد.
گفته می شود هدف سفر آفریقایی بوش گفتگو با دولتها0 افریقا در باره مبارزه با تروریسم و موضوعها0 اقتصاد0 است.
دویچه وله می گوید گیل اسمیت ، مشاور پیشین کلینتون در امور مربوط به افریقا ، گفته است این قاره بزرگترین بازار جهان است و هنوز از ظرفیتها0 آن استفاده نشده است. منابع نفت تازه کشف شده نیز این قاره را برا0 امریکا جذابتر م0 کنند.
امریکا مدتهاست به دنبال راههای0 م0 گردد تا از وابستگ0 به نفت کشورها0 عرب0 درآید. برا0 همین هم نگاه امریکاییان متوجه کشورها0 افریقا0 غرب0 شده ، که به لحاظ نفت0 غن0 هستند.
با وجود آنکه امریکا برنامه ها0 عظیم0 در عرصه کمکها0 اقتصاد0 در افریقا دارد ، جنگ علیه عراق به اعتبار این کشور در افریقا آسیب وارد آورد.
در نگاه افریقاییان رفتار امریکا شبیه به رفتار نیروها0 استعمارگر متکبر0 است که پیش از این در افریقا حکم م0 راندند.
رییس جمهور سابق افریقا0 جنوب0 ، نلسون ماندلا خشمگنانه در باره بوش گفت: هر کس که خارج از حوزه سازمان ملل متحد عمل کند ، محکوم است ، به خصوص اگر این شخص رییس دولت کشور0 ابرقدرت هم باشد.
بوش در افریقا0 جنوب0 به ضیافت0 رسم0 دعوت نخواهد شد. نلسون ماندلا به هنگام اقامت و0 در افریقا0 جنوب0 در سفر خواهد بود.
به جا0 ماندلا نمایندگان شوراها0 مردم0 و کارگر0 و مخالفان جنگ به استقبال بوش خواهند آمد، اینان در صدد برگزار0 تظاهرات0 اعتراض0 در حین دیدار بوش با رییس جمهور تابو مبک0 هستند.
بوش مبارزه با تروریسم را به افریقا نیز م0 کشاند. رییس جمهور امریکا پیش از این گفته است: افریقاییان از کازابلانکا تا نایروب0 و دارالسلام درد و زشت0 ترور را لمس کرده اند.
بوش اعلام کرده است که صد میلیون دلار برا0 مبارزه با تروریسم به پنج کشور افریقای0 کمک مال0 خواهد کرد.
امریکا م0 ترسد که شبکه تروریست0 القاعده در افریقا گسترش یابد.
چند0 پیش پنج عضو احتمال0 این سازمان در مالاو0 دستگیرو به امریکا تحویل داده شدند. دولت بوتسوانا این ادعا را که پنج فرد دستگیر شده در این کشور بوده اند ، رد م0 کند و اما دولت بوتسوانا به لحاظ اقتصاد0 سالمترین کشور افریقا به شمار م0 آید و در کنار اوگاندا مهمترین متحد امریکا در این قاره است.
بوش م0 خواهد کمک مال0 امریکا به افریقا را برا0 سه سال آینده افزایش دهد و آن را از یک میلیارد دلار به پنج میلیارد دلار در سال برساند.
در این پنج میلیارد دلار کمک مال0 برا0 درمان بیماران مبتلا به ایدز نیز منظور گشته ، که بوش قول آن را برا0 پنج سال داده است.
کمک مال0 امریکا برا0 درمان بیماران مبتلا به ایدز در افریقا در مجموع بالغ بر پانزده میلیارد دلار است البته هنوز روشن نیست که کنگره امریکا با وضع نابسامان کنون0 بودجه امریکا ، پرداخت این مبلغ را تایید کند.

پس زمینه : تاریخچه سفرهای روسای جمهور آمریکا به آفریقا
سفر بوش به آفریقا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها