جام جم آنلاین - جوزف ویلسون یک دیپلمات امریکایی که مامور تحقیق در مورد خرید فرضی اورانیوم از نیجر توسط عراق بود ، دولت بوش را متهم کرده که در برخی از اطلاعات این تحقیق دستکاری کرده تا خطر صدام حسین را بزرگ جلوه دهد.
کد خبر: ۲۵۹۹۳
جوزف ویلسون سفیر امریکا در کشور گابن در سال های 1992 تا 1995 میلادی در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز که در شماره روز یکشنبه 6 ژوییه این روزنامه منتشر شد اعلام کرد با توجه به وظایفی که در ماه های قبل از آغاز جنگ در دولت بوش داشتم ، به این نتیجه رسیدم که بوش و اعضای کاخ سفید برای اغراق آمیز جلوه دادن خطر تسلیحات عراق در برخی از اطلاعات مربوط به برنامه هسته ای عراق دستکاری کرده اند.
ویلسون افزود: مدت 8 روز را در کشور نیجر سپری کرده و در جریان این مدت با مقامات قبلی و فعلی دولت و افرادی که در تجارت اورانیوم دست دارند ملاقات کرده بودم.
هدف از ملاقات بررسی این مساله بود که آیا هرگونه توافقی میان عراق و نیجر برای معامله اورانیوم وجود داشته است یا خیر.
ویلسون تاکید کرد: من به وقت زیادی نیاز نداشتم تا متوجه شوم که هیچ گونه معامله اورانیوم میان نیجر و عراق هرگز صورت نگرفته است .
ویلسون که سالها در تعیین سیاست های افریقایی امریکا در دوران بیل کلینتون شرکت داشته خاطرنشان می کند سازمان سیا نتایج بررسی های وی در مورد معامله اورانیوم میان عراق و نیجر را در اختیار دفتر دیک چنی معاون رئیس جمهور قرار داده بود.
وی افزود: با این حال ، بوش در ژانویه سال 2003 میلادی بار دیگر اتهامات خود در مورد تلاش های عراق برای خرید اورانیوم از نیجر را تکرار کرد.
جوزف ویلسون می گوید ، دولت بوش به نتایج بررسی های وی توجه نشان نداد ، زیرا با طرح های از پیش تعیین شده در مورد عراق مطابقت نداشت .
وی افزود: آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیز به نوبه خود به این نتیجه رسیده بود که خرید اورانیوم نیجر توسط عراق صحت ندارد، اما مقامات امریکایی و انگلیسی برای توجیه جنگ کماکان اتهامات خود در مورد خرید اورانیوم نیجر توسط عراق را تکرار نمودند.

توجیه جدید بوش : سایتهای سلاحهای عراق غارت شده اند
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها