کرواسی ، در زمره کشورهای اروپای مرکزی و مدیترانه ای است که محدوده جغرافیایی این کشور از دامنه های آلپ تا دریای آدریاتیک گسترده شده
کد خبر: ۲۵۵۸۶
و از چشم اندازهای بدیع و متنوع برخوردار است .
این ویژگی های جغرافیایی یکی از دلایل شهرت کرواسی در میان جهانگردان است . برخی از مراکز دیدنی و زیبای کرواسی عبارتند از: جنگلها، دریاچه ها، چشمه های آب گرم و دژهای محکم قرون وسطایی . این آثار بخش مهمی از میراث فرهنگی و تاریخی این کشور است . از دیگر سو کرواسی دارای سواحل دندانه دار اروپایی است و در این کشور یکهزار و 185جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد که 66مورد آن مسکونی است . همچنین کرواسی یک گنجینه نفیس طبیعی دارد که مرکب از 8پارک است که عبارتند از : دریاچه های پایوتسه ، مجمع الجزایر برییونی ، جزایر کونارتی ، رودخانه کرکا، کوهستان اینیاک ، دره گود و باریک پاکلتیستا، جزیره ملیت و کوه و لیبیت به همراه سه مکان جغرافیایی شامل شهر دوبرونیک که به مروارید جهانگردی کرواسی شهرت دارد، کاخ دیو کلتاین و دریاچه های پلیتوسه . به همین دلیل مشخص است که کرواسی علاوه بر زیبایی های خیره کننده طبیعی تمدن و فرهنگ کهن تاریخی نیز دارد که از آن به خوبی نگهداری شده است . شهر کنونی دوبرونیک شامل ساختمان هایی است که در سال 1347میلادی ساخته شده اند. در کشور کرواسی برای بهره گیری از جنبه های مختلف گردشگری این کشور ، جهانگردی تقسیم بندی شده که به برخی از آنها اشاره می شود.

جهانگردی تابستانی

ساحل دریای آدریاتیک از ساو دریا تا پرولاکا امکانات زیستی جهانگردی کاملی را ارائه می دهد که طی تابستان میهمانان بی شماری در هتلها، مجموعه های تفریحی و کمپهای موتوری اسکان می یابند. دریای تمیز و آب زلال دریای آدریاتیک برای ورزش قایقرانی با قایقهای بادبانی بسیار جذاب است . علاقه به تفریحات دریایی موجب شده است در حال حاضر 39پایگاه ویژه قایقرانی کاملا مجهز تاسیس شود. در این واحدها 10هزار و 250خوابگاه گشتی در دریا ، 36هزار واحد اقامت در خشکی و مجموعا 532هزار و 574تخت برای جهانگردان به وجود آمده است . غیر از این تختها ، اتاقهای اجاره در هتل ، تخت در کمپینگ ها و کمپهای موتوری در سواحل به جهانگردان خدمات می دهند. از این رو جهانگردان می توانند ضمن اقامت در هر نقطه از ساحل که علاقه دارند، چند روزی را در آرامش به سر برند.

جهانگردی تندرستی

بخش جهانگردی تندرستی به دلیل وجود آبهای گرم معدنی و طبی بیشمار و همچنین آب و هوای مطبوع طراحی شده اند. در کرواسی تعداد زیادی چشمه معدنی وجود دارد که در شهرها و مناطق مختلف کشور پراکنده اند. این چشمه ها و آب معدنی ها همراه با جایگاه های تندرستی ساحل دریای آدریاتیک دارای رسوبات و لجنهای معدنی و دریایی است . به همین دلیل این مراکز جهانگردانی دارد که به دنبال سلامت و درمان بیماری خود هستند.

جهانگردی زمستانی

در مورد جهانگردی زمستانی آنچه مورد توجه قرار گرفته ، موضوع تنوع در مناطق کوچک و محدود است . کرواسی در فصل زمستان در مناطق بگووراز دولتیه ، پلاتاک ، پلیتوتیسا و مدودنیت پذیرای تعداد زیادی از جهانگردان است . با توجه به تسهیلات فراهم آمده در امتداد خط ساحلی ، جهانگردان اروپایی ترجیح می دهند در فصل زمستان به کرواسی بیایند و این فصل را در سواحل زیبای آن به سر برند.

جهانگردی روستایی

انسان امروزی اروپایی به دوران پیش از مدرنیسم علاقه مند است و برای او زندگی در مناطق بومی قدیمی جذابیت فراوانی دارد و این امر با سفر به مناطق روستایی کرواسی میسر می شود. مناطق روستایی متعددی در خشکی در امتداد سواحل و جزایر این کشور وجود دارد که هنوز شیوه زندگی قدیمی در آنها مشاهده می شود. به عنوان مثال در روستای هرواتسکوزاگوریه و روستای اسلاونی مراکز جهانگردی از مسافران پذیرایی می کنند.

جهانگردی مذهبی

جهانگردی مذهبی که متاثر از قرون وسطی و عصر کلیساهای جامع همراه با معماری مقدس است ، در این کشور ریشه عمیقی دارد. سالانه تعداد زیادی جهانگرد مسیحی برای دیدار از مناطق دوبرونیک ، اسلاونسکی ، آلیماش ، ربیکا و ماریابیتسریستا به این کشور سفر می کنند تا هم با بناها و سبک هنر و تمدن سده های پیش از رنسانس آشنا شوند و هم بتوانند در این اماکن به راز و نیاز مذهبی بپردازند.

جهانگردی شکار

در کرواسی 700هزار راس شکار بزرگ (گوزن ، گراز، خرس و...) و 800هزار راس شکار کوچک (خرگوش ، قرقاول ، کبک ، پرندگان آبزی و...) وجود دارد که طی یک سال معمولا حدود 25هزار راس شکار بزرگ و 300هزار راس شکار کوچک زده می شوند و درآمدی حدود 9میلیون دلار از طریق 40شکارگاه برای دولت حاصل می شود که در حدود 70درصد از کل تعداد شکار جهانگردی است . در کل کرواسی نیز 768واحد شکارگاه کوچک و بزرگ وجود دارد که 40مورد آن بیشتر از 73هزار عضو دارند.

جهانگردی کوهستانی

جهانگردی کوهستانی به نسبت بخشهای دیگر این صنعت بسیار نو و تازه است ، به طوری که امروزه تنها 5هتل کوهستانی در این کشور وجود دارد. در حال حاضر از آنجایی که بیشتر مناطق دیدنی و جهانگردی کرواسی به زیبایی فوق العاده شهرت جهانی دارند ، سازمان جهانی یونسکو ، این آثار قابل توجه را مورد حمایت خود قرار داده است .

حسن محرابی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها