دوشنبه گذشته ، پس از معرفی و اعطای جایزه به صادرکنندگان نمونه در روز ملی صادرات ، جمعی از صادرکنندگان برتر کشور فرصت یافتند در جلسه ای صمیمی با متولیان اقتصاد ایران ، مشکلات و خواسته های خود رامطرح کنند.
کد خبر: ۱۵۶۹۰

دراین نشست ، یکی از تولیدکنندگان نوار کاست که جزو صادرکنندگان پیشکسوت نیز هست ، از دولت خواست به منظور حمایت از تولید با گرایش صادرات ، شرکتهای دولتی را مکلف کند ، مواد اولیه را با شرایط سهل تری دراختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دهند.

حسن نواب ، معاون فعلی وزیر صنایع که جزو پیشکسوتان سیاستگذاری در اقتصاد ایران نیز محسوب می شود، در پاسخ به این صادرکننده گفت: فرض کنید شرکت ملی پتروشیمی که مواد اولیه کاست سازی شما را تامین می کند، یک شرکت خصوصی بود.

در آن صورت شما چطور از من انتظاردارید که از یک شرکت خصوصی بخواهم محصول خودرا به یک شرکت خصوصی دیگر که شما باشید، با شرایط سهل تری بفروشد؛! پاسخ معاون وزیر صنایع ، سکوت سنگینی بر جلسه حاکم کرد و ظاهرا استدلال وی مورد پذیرش همه حضار قرار گرفت.

در نگاه اول ، شاید استدلال فوق منطقی و درخواست آن صادرکننده پیشکسوت ، بیجا و زیاده خواهی به نظر برسد؛ ولی بد نیست معاون محترم وزیر صنایع به این نکته نیز عنایت بفرمایند که اولا شرکت ملی پتروشیمی شرکتی دولتی است و به شیوه ای کم و بیش انحصاری محصولات خود رابه تولیدکنندگان داخلی می فروشد.

اگر شرکت های دولتی موجود تحت اختیار بخش خصوصی بودند و در بازاری آزاد و رقابتی فعالیت می کردند، چه بسا محصولاتشان با قیمت های نازل تر و شرایط بسیار سهل تری به دست مصرف کنندگان و ازجمله صادرکننده موردنظر ما می رسید.

در شرایطی که مواد اولیه بسیاری از تولیدکنندگان بخش خصوصی ، انحصارا توسط شرکت های دولتی تامین می شود و دولت سلطه 80درصدی خود را از اقتصاد ایران برنمی دارد تا فعالان اقتصادی از منافع آزادی و رقابت بهره مند شوند، درخواست تولیدکنندگان برای تسهیل شرایط خرید از شرکت های وابسته به دولت ، توقع غیرمعقول و زیادی نیست.

سید امیر سیاح

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها