صنعت خودروسازی یکی از بخشهای مهم تولیدی در کشورهای صنعتی است به عنوان مثال صنایع خودروسازی حدود 7 درصد از کل ارزش افزوده تولیدی و حدود یک درصد از تولید ناخالص داخلی استرالیا را تشکیل می دهد ولی از سوی دیگر خودروها یکی از مصرف کنندگان اصلی محصولات نفتی
کد خبر: ۱۳۱۶۳
یکی از عوامل اصلی تولید گازهای گلخانه ای نیز هستند در سال نود حمل ونقل ، عامل تولید شانزده درصد از دی اکسیدکربن در استرالیا شناخته شده است این میزان در امریکا و کانادا بیشتر و در آلمان و ژاپن کمتر است نگرانی های بین المللی و عدم اطمینان از اثرات بلندمدت گازکربنیک ، همراه با کاهش خودکفایی در تولید محصولات نفتی بویژه در امریکا، نیروهای محرکی برای توسعه فناوری خودروهای کم مصرف شده اند همکاری برای نسل جدید خودروها: یکی از مهمترین برنامه هایی که در این زمینه آغاز شده است ، مشارکت در تولید نسل جدید خودروها است که توسط دولت امریکا و شرکتهای بزرگ سازنده با هدف کاهش مصرف سوخت تا یک سوم مقادیر کنونی شروع شده است مواد سبک برای توسعه اتومبیل های کم مصرف بسیار مهم هستند. به همین دلیل از سال نودویک سازمان فناوری های اتومبیل پیشرفته با همکاری کنسرسیوم کامپوزیت های اتومبیل در تلاشند تا فناوری مواد کامپوزیتی را توسعه دهند؛ به طوری که برای کاربرد در بدنه خودروها قابل استفاده باشد رقابت آلومینیوم و کامپوزیت : تحت برنامه فوق الذکر توانمندی های مواد مختلف برای کاهش وزن بدنه اتومبیل ارزیابی شده و از آن میان ، در شرایط فعلی ، آلومینیوم بهترین نامزد برای ساختار خودرو شناخته شده است پلیمرهای ترموپلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه نیز مواردی نویدبخش برای کاهش وزن هستند زیرا قیمت نسبتا پایینی دارند، چرخه تولید آنها کوتاه است و قطعات آنها به آسانی به یکدیگر متصل می شود. یکی دیگر از مواد منتخب ، پلیمرهای تقویت شده با الیاف کربن است که البته به کاهش قیمت و توسعه روشهای تولید نیازمند است تا از نظر اقتصادی برای تولید انبوه مناسب باشند کامپوزیت در حجمهای تولید زیر 5 هزار مزیت دارد: تحقیقات در جهت این هدف بر روی تعدادی از این مواد آغاز شده است و ممکن است که منجر به ارزیابی دوباره طرحهای گذشته شود البته انتخاب مواد از نظر اقتصادی ، به حجم تولید نیز بستگی زیادی دارد مزایای اقتصادی به کارگیری کامپوزیت های پلیمری در حجمهای زیر50 هزار اتومبیل در سال می تواند بسیار چشمگیر باشد. این حجم تولید برای تولیدات منطقه ای بویژه برای بازار در حال پیدایش آسیا مناسب به نظر می رسد به عنوان مثال خودروی کامپوزیتی کارخانه دایملر کرایسلر، برای خریداران جدید در اقتصادهای در حال ظهور چین ، هند و آسیای جنوب شرقی طراحی شده است ، که در آن از فولاد تنها در شاسی و چارچوب اتاق این خودرو استفاده شده است که این مساله به طور قابل ملاحظه ای موجب کاهش ابزار کاری و نیز کاهش فضای کارخانه سازنده خواهد شد.از سوی دیگر تقریبا تمام کشورهای آسیایی در تلاشند که از ظرفیت های داخلی خود بهره گیرند و از مالیات بر واردات و قوانین محلی برای افزایش قیمت خودروهای وارداتی استفاده می کنند این دو به همراه تولیدکنندگان کوچک محلی از مهمترین عواملی هستند که کارخانه های اتومبیل سازی بزرگ که چشم به این بازارها دارند باید مدنظر داشته باشند فشارهای موجود برای کاهش مصرف انرژی و آلودگی کمتر همراه با بازارهای در حال ظهور موجب افزایش توجه تولیدکنندگان خودرو به گزینه کامپوزیت های پیشرفته خواهد شد و در آینده شاهد تولید اتومبیل های کاملا کامپوزیتی خواهیم بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها