سهم سیما در جشنواره فیلم فجر
کد خبر: ۴۴۷۷
نورا، در جشنواره کودک امسال اصفهان ، پنجمین فیلم برگزیده داوران و تماشاگران کودک و نوجوان بود و از سوی مجمع سینمای کودک و نوجوان نیز جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر خردسال را دریافت کرد در ساخت فیلم ، تمامی استانداردهای سینمایی رعایت شده و اصلا فیلم با هدف اکران در سینماها ساخته شده است موضوع فیلم نیز فرهنگی ، لطیف و انسانی است که در هر جشنواره ای که ادعای فرهنگی بودن داشته باشد، میتواند مطرح شود.جواد ظهیری ، تهیه کننده فیلم "نورا" با بیان این نکته ، به خبرنگار ما گفت : "البته عدم پذیرش این فیلم از سوی جشنواره به معنی ناکامی ما نیست نه من و نه مسوولان تلویزیون ، به دنبال برنده شدن در جشنواره فیلم فجر نبودیم و همه تلاش ما این بود که کار خودمان را درست انجام دهیم حال اگر جشنواره این فیلم را بپذیرد یا نه ، نکته دیگری است."وی در پاسخ به این پرسش که : "آیا جشنواره فجر، به تلویزیون به عنوان رقیب نگاه می کند؛" گفت : "اطلاعی از این موضوع ندارم ، برای یافتن پاسخ این سوال باید آثار انتخاب شده را دید."وی در ادامه این گفتگو درباره عرصه فعالیت تلویزیون گفت : "رسالت تلویزیون بیشتر رسالتی فرهنگی است ، هرچند اگر به دنبال بازگشت سرمایه هم باشد، کار نادرستی انجام نمی دهد. از سوی دیگر، این رسانه ، باید ستادی را تشکیل دهد تا پخش و نمایش این فیلمها، هم از سینماهای ایران و هم در سینماهای سایر کشورها، سازماندهی شودسینمای ایران به تهیه کنندگان بزرگ و قدرتمند خصوصی احتیاج دارد. معمولا تهیه کنندگان سینمای ایران ، هر سال توان ساخت بیش از یک یا دو فیلم را ندارند و اگر فیلم آنها شکست بخورد، از گردونه تولید حذف می شوند؛ اما این سینما به تهیه کنندگانی نیاز دارد که هر سال بتوانند حداقل 5 فیلم تولید کنند تا در صورت شکست اقتصادی یکی از آن فیلمها، بتوانند به حیات خود ادامه دهند."ایرج تقی پور، تهیه کننده سینمای ایران و مدیر اجرایی خانه سینما، در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به این نکته ، درباره حضور تلویزیون در سینمای ایران گفت : "در تمام نقاط دنیا، هدف تلویزیون های ملی از فیلمسازی ، حرکتی فرهنگی است و تلویزیون های ملی ، در پروژه هایی که به اهداف آنها نزدیک تر است ، سرمایه گذاری می کنند. در ایران نیز، بخشی از فعالیت های سینمایی تلویزیونی مربوط به وظیفه تلویزیون است که عمدتا مربوط به حیطه هایی همچون دفاع مقدس و تاریخ سیاسی معاصر است . در بخشی دیگر، تلویزیون می تواند کانون ها و هسته های فیلمسازی را راه اندازی کند."تقی پور در تشریح این مساله گفت : "به عنوان مثال ، تلویزیون می تواند با راه اندازی "کانون سینماگران پیشرو" و حمایت مالی از چنین تشکلی ، هر سال هزینه ساخت 3 فیلم فرهنگی را پرداخت کند یا در ساخت 6 فیلم فرهنگی مشارکت مالی داشته باشد."وی دلیل انتخاب نشدن فیلمهای دیگر تلویزیون ، برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران را "ضعف " آثار مذکور دانست و گفت : تا آنجا که اطلاع دارم ، اکثر آثار تلویزیون آثار فاخری نبودند و از لحاظ کیفیت به پای آثاری همچون "زشت و زیبا"، "تولد یک پروانه " که قبلا در تلویزیون تولید شده بودند، نمی رسیدند.وی درباره علت حضور نیافتن سایر آثار تلویزیونی در بخش مسابقه گفت : "تا آنجا که اطلاع دارم ، مسوولان جشنواره در بررسی این فیلمها، هیچ فیلمی را به صرف نداشتن پروانه ساخت از معاونت سینمایی رد نکرده اند .وی در پایان اکران و نمایش را از مهمترین مشکلات فیلمهای تلویزیونی دانست و گفت : تلویزیون برای اکران فیلمهایش ، باید بتواند وارد مناسبات تولید جاری در سینما شود تا فرصتهای اکران بهتری را کسب کند البته تجربه ثابت کرده این کار، کار آسانی نیست ؛ اما به هر حال باید برای نمایش این فیلمها نیز فکری بشود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها