یک نمونه ایرانی ، قابل رقابت با مشابه خارجی
کد خبر: ۳۵۹۱
پس از انقلاب ، در وادی صنعت اصل خودکفایی و بی نیازی از بیگانه یکی از اصلی ترین محورهای تولیدی به شمار می آمد. پیشرفت های گوناگون سبب شد تا جمله معروف "این یک نمونه ایرانی است که توانایی رقابت با جنس مشابه خارجی را دارد" فراگیر و عام شود در زمینه فرهنگ و ارتباطات هنوز این جمله را نمی توان با قاطعیت و یا حداقل فراگیر به کار برد؛ زیرا یکی از اصلی ترین بسترهای ارتباطاتی و فرهنگی یعنی رادیو و تلویزیون چنان گستره ای در جهان خارج به دست آورده است که رقابت با آنها در شروع کار، بودجه ای معادل بودجه جنگ جهانی دوم می طلبد. از بین سازمان های رسانه ای و یا ارتباطاتی و فرهنگی ، صداوسیما در مقاطعی ، سهم خود را برای تبیین شعار فوق الذکر انجام داده است . هر چند ممکن است این سهم کلان نباشد؛ اما در هر صورت در داخل کشور، از بسیاری از سازمان هایی که فعالیت مشابه البته در محتوا و ماهیت فرهنگی انجام می دهند و در خارج کشور نیز از بیشتر کشورهای اسلامی ، جلوتر است در این میان ، برگ برنده سازمان صداوسیما در ارائه نمونه ایرانی قابل رقابت با مشابه خارجی شبکه خبر است ؛ شبکه ای بی ادعا اما فنی و تاثیر گذار که گر چه چند سالی دیر متولد شد، اما در سالهای اخیر، یک تنه جور تمام سالهای عدم حضور را کشیده است.در سالهای دور، شبکه های خبری و تلویزیونی بی بی سی و سی ان ان برای مخاطبان بین المللی شبکه ای آشنا بوده است با فرا گیر شدن ماهواره های تلویزیونی و تشکیل سازمان های عظیم تلویزیونی و در پی ادغام بسیاری از آنها، اکنون بسیاری از کشورها به طور مستقل برای خود شبکه های خبری و برخط ترتیب داده اند که سبب شده است توجه به شبکه های قدیمی خبری کاهش چشمگیری یابد. در حال حاضر، در خاورمیانه شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ویژه برای خود دست و پا کرده است و مطمئنا آینده ای روشن برای این مولود جدید مترتب خواهد بود.آنچه در حال حاضر در شبکه الجزیره ،ام بی سی و دیگر کانال های خبری مستقر در سیستم ماهواره ای هات برد سه و همچنین شبکه خبر ایران ، خاورمیانه و جهان را پوشش می دهد، حکایت از حضور حرفه ای تمام این سازمان های تلویزیونی دارد. روزنامه نیوز گلف چاپ امارات هفته پیش در گزارشی ، شبکه خبر ایران را شبکه ای موفق در امر اطلاع رسانی بین المللی دانست . این در حالی است که شبکه موفق الجزیره با امکانات بسیار و بودجه قابل ملاحظه ، اصلی ترین رقیب شبکه خبر به شمار میآید.شبکه خبر با تخصصی کارکردن در هر بخش خبری ، در حقیقت روزآمدترین طبقه بندی تولید و ارائه خبر را برگزیده و در این زمینه میزگردهای تحلیلی ، گزارش های سیاسی ، برنامه های تاریخی ، وله های استنادی و چند ترفند روز آمد اطلاعاتی رسانه ای را در دستور کار خود قرار داده است در بخش اخبار داخلی ، اگر شبکه خبر بتواند سهم بیننده را در تولید خبری بالا ببرد، قطعا به یکی از دستاوردهای بزرگ خود نایل خواهد شد منظور از سهم بیننده ، افزونی گزارش های مشابهی مانند برنامه در شهر شبکه پنج سیماست ، که در این زمینه تجربه هایی را نیز در ماههای اخیر کسب کرده است پوشش خبری مناسب و حرفه ای تحولات افغانستان نیز از دیگر موفقیت های این شبکه در ایام اخیر به شمار می رود در خاتمه این که اگر شبکه خبر از میزان برنامه های تکراری و پخش مجدد خود که البته مرسوم شبکه های خبری برخط است کم کند و تولید را افزایش دهد، آن گاه این نمونه ایرانی برای رقابت با مشابه خارجیاش، زبانزد خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها