ایران ایالتی با ایران استانی چه تفاوتی خواهد داشت
کد خبر: ۲۹۳۱
از سالها قبل که موضوع مدیریت منطقه ای کشور مطرح بوده ، تقسیم کشور به چند ایالت و نوعی حکومت فدراتیو نیز در مباحث ، خودنمایی کرده است هنگامی که در ماده 136 برنامه سوم توسعه نیز دولت بر تمرکز مدیریت شهری تاکید کرد، مشخص شد که تصمیم برحذف تصدیگری و تمرکززدایی در اداره امور مملکت جدی است چند هفته ای است که پس از مصاحبه مدیر کل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور با ایسنا تقسیم کشور به ده ایالت یکی از موضوعات داغ رسانه ها شده است و اکثر کارشناسان و مسوولان درباره آن اظهارنظر می کنند؛ اگر چه لایحه 10 ایالتی شدن هنوز به مجلس داده نشده اما حضور مدیر کل دفتر تقسیمات کشوری در مجلس و توضیحات او در جمع نمایندگان منجر به اظهارنظرهای گوناگون وکلای مردم شده است اگر چه کار کارشناسان این لایحه در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده اما به نظر می رسد استفاده از دیدگاه های نمایندگان که از نزدیک ویژگی های مناطق مختلف را می شناسند، برای تصمیم گیران و برنامه ریزان مفید باشد.چهار تن از نمایندگان دیدگاه خود را بیان کرده اند که در پی می آید:ماشاءالله شکیبی رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی : لایحه 10 ایالتی شدن اگر براساس برنامه ای باشد که بتواند اختیارات تصمیم گیری در سطوح ایالات را مشخص کند، بسیار ارزنده خواهد بود با این کار هر چند استان زیر مجموعه یک ایالت می شود و بسیاری از تصمیم گیری ها در هیات دولت استان ایالتی انجام خواهد شد.در بسیاری از کشورهای دنیا چنین است که بخشی از اختیارات حکومت به ایالات واگذار می شود براساس آنچه در طرح تقسیمات کشوری لحاظ شده ، ممکن است در آینده قوانین به نحوی باشد که استاندار ایالت در حد وزیران حق رای داشته باشد محدوده این ایالات براساس ویژگی های فرهنگی ، اجتماعی و اقلیمی مشخص می شود احتمالا برای تکامل آنها پارلمان های محلی نیز تشکیل می شود تا بسیاری از تصمیمات و مقررات در ایالات گرفته و وضع شودالبته در اجرای این کار نباید ناگهانی عمل کرد؛ ابتدا باید مشخصات کار به افکار عمومی شناسانده شود و براساس آنچه از باز خورد افکار عمومی به دست می آید، سنجیده و تجدیدنظر شود با کار کارشناسی عمیق تر باید دیدگاه مردم و اقلیت ها نیز در نظر گرفته شود در آن صورت مشکلات کمتر خواهد شد؛ البته باید گفت هر چه این طرح دیرتر اجرا شود، در ابعاد اجتماعی ، امنیتی و اقتصادی به ضرر کشور است ، کشورهای دیگر هم به سمت ایالتی شدن پیش می روند اخیرا ایتالیا هم ایالتی شد، کشورهای دیگر همانند هند و امریکا نیز چنین هستند موسی قربانی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی : ده ایالتی شدن فواید بسیاری دارد نخستین فایده آن از بین بردن ناامنی هایی است که از تقسیمات کشوری ناشی می شود هم اکنون بین روستاها، بخشها، شهرستان ها و استانها رقابت وجود دارد مرکز دهستان معمولا با روستاهای همسنگ و هموزن خود مشکل دارند روستاهای همسنگ ادعای انتزاع از یکی و الحاق به دیگری دارند. روستاهای بزرگ برای رهایی از وابستگی و به دست آوردن امکانات بیشتر تقاضای مرکز دهستان شدن دارند، درباره مرکز بخش و مرکز شهرستان هم چنین است هم اکنون طبس از خراسان منتزع و به استان یزد ملحق شده است در مجلس پنجم هم دیدیم که بویین زهرا و تاکستان در لایحه ایجاد استان قزوین از زنجان منتزع و به قزوین ملحق شدند براساس لایحه 10 ایالتی شدن این مسائل برای همیشه منتفی میشود.دهستان حذف می شود، همه روستاها نسبت به شهرستان نسبت یکسان خواهد داشت ، شهرهای شهرستان هم نسبت به مرکز استان مانند هم می شوند و تمام این واحدها براساس درجه بندی اعتبار دریافت می کنند فایده دوم آن است که اعتبارات براساس شاخصهای تعریف شده مثل جمعیت ، وسعت و محرومیت توزیع می شود براساس این شاخصها درجه هر واحد مشخص شده و به طور خودکار و نزدیک به عدالت اعتبارات توزیع خواهد شد فایده سوم افزایش اختیارات مدیران است هم اکنون بسیاری از کارها در مرکز استان انجام می شود و بسیاری از امور اداری نیز در مرکز کشور؛ با افزایش اختیارات مدیران این مشکل نیز رفع خواهد شد تنها نکته مبهم که ممکن است مشکل ساز باشد، این است که ممکن است مرزبندی های ایالات در تشدید قومیت ها موثر باشد که البته من معتقدم با مرزبندی صحیح می توان این ابهام را نیز رفع کرد علیرضا محجوب ، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی : به نظر من مشکلات ما ساختاری نیست تغییر ساختارها زمانی اتفاق قابل قبولی است که اقدامات محتوایی عمیقی تدارک دیده شده باشد؛ یعنی اول چارچوب های لازم را برای خود مختاری قومی و محلی فراهم آورده باشیم که برای آن یک دوره طولانی تمرین برخی نهادهای مدنی مورد نیاز است ؛ مثل شوراها ما باید بتوانیم از طریق شوراها به پارلمان های محلی و منطقه ای برسیم که این کار حداقل دو دوره شورا یعنی هشت سال لازم دارد همچنین نیازمند طراحی آموزش سیاسی هستیم تفهیم این معنا در قالب نظامهای آموزشی برای عموم مردم و مسوولان و تشریح تفاوت بین انشعاب طلبی و تلاش برای توسعه و ارتقای مناطق بسیار اهمیت دارد از جانب دیگر، شخصیت ها و نهادهایی که قرار است در ایالات ایفای نقش کنند، باید جا بیفتند و آمادگی کیفی را برای رویارویی با بحران های احتمالی پیدا کنند باید بر روی اختلافات منطقه مطالعات عمیقی صورت پذیرد، در قضیه تقسیم استان خراسان دیدیم که یک تصمیم کوچک چگونه تنش ایجاد کرد، در جاجرم نیز دیدیم که در انتخابات ده هزار نفری،30 نفر شرکت کرده بودند؛ زیرا علایق منطقه ای بر همه چیز غالب بود و اساس تصمیمات شده بود با توجه به این امکانات که مقدمات کار انجام نشده ، به نظر من طرح 10 ایالتی شدن جز غامض تر کردن مساله اداره مملکت نتیجه خاصی نخواهد داشت این طرح فعلا در حد ایده و فکر خوب است مردم و حتی ما که نماینده مجلس هستیم و جزو سطوح میانی محسوب می شویم ، درک خاصی از آن نداریم آنچه ضرورتش احساس نشود، مردم با آن سرد برخورد خواهند کرد ایرج ندیمی ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی : در این باره عمدتا نگاه ها متوجه تقسیمات با هدف جلب امکانات بیشتر است در کشور ما با توجه به فقدان نظام دموکراتیک پیش از انقلاب و نقش اقوام و گروهها پس از انقلاب و نیز عنوان هایی مانند مناطق محروم وتوسعه نیافته و نقش اشخاص در قدرت و نیز فقدان نظام بودجه ریزی علمی مبتنی بر آمایش سرزمین ، همواره این دغدغه وجود داشته که سهم بعضی استان ها متوجه استان های دیگر شود؛ به عبارت دیگر، گرایش های کوچکتر شدن با هدف شفاف کردن بودجه و اعتبارات بوده است اگر آمایش سرزمین به صورت جامع صورت گیرد محدودیتهای مختلف سد راه سرمایه گذاری برداشته نشود، با عنوان هایی مثل مناطق محروم و توسعه نیافته و به نام عدالت اجتماعی مانع تولید و ایجاد اشتغال شویم ، براساس پتانسیل های هر منطقه و بدون نفوذ در شبکه های تصمیم گیری امکانات توزیع شود، هیچ کس به فکر آن نخواهد بود که استانی اضافه شود؛ چرا که ریشه استان طلبیدن تبعیض ، بی عدالتی ، نقش توصیه در تصمیم گیری و مانند آن است و تا هنگامی که این مشکل رفع نشود، بزرگ و کوچک شدن راه حل نخواهد بود طرح10 ایالتی شدن را هم اینک از این منظر دو گونه می توان ارزیابی کرد؛ نخست آن که این اهداف را به صورت توزیع عادلانه تعقیب کنیم دیگر آن که از بوروکراسی کاسته به جای قطعه قطعه کردن در واحدی بزرگتر جمع شویم ، نباید توقع داشت که در کوتاه مدت همه تصمیم گیران ، دولت ، مجلس و حتی مردم با10 ایالتی شدن موافق باشند؛ چرا که خودنگری و نگاه منطقه ای امروزه بی هیچ تردیدی به کلان نگری ، نگاه ملی غالب است و به جای آن که همه فدای ایران شویم، میخواهیم همه فدای ما شوند ما می خواهیم به جای آن که ثروت کلانی را برای هدف معین مصرف شود، به واحدهای کوچک تقسیم شود و به هیچ کار نیاید اکنون در دنیا حتی شرکتهای بزرگ هم درهم ادغام می شوند؛ در حالی که ما گرفتار تفرق شده ایم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها