به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان و پخش برنامه های ویژه در سیما
کد خبر: ۲۵۸۲
مدتهاست که گروههای معارف در شبکه های سیما دارای یک زیر گروه جدید به نام مناسبت های ویژه شده اند. آنچه در بادی امر جلوه گر می شود، بدین معناست که قرار بوده است این گروه برای ایام مذهبی ، حال چه روزهای مبارک و سرور و یا ایام ماتم و سوگواری ، برنامه های خاص تولید کند. در این زمینه صد البته گروههای پر کاری مانند گروه اجتماعی شبکه های مختلف سیما نیز در حیطه کاری خود این ایام را پوشش داده و مبادرت به برنامه سازی می کنند. اما آنچه از آن به عنوان بحران نام برده شد، سطح بعضا پایین این برنامه های خاص است . در واقع هنگامی که قرار است مثلا یک سریال 30 قسمتی با موضوع خاص ماه مبارک رمضان تولید شود و برای هر شب در این ایام بعد از افطار پخش گردد، شاید با فاصله زمانی یک ماه پیش از ماه مبارک یا حتی قسمتهای پایانی در ایام ماه مبارک ساخته شود. شتاب در برنامه سازی به منظور پخش در ایام خاص یا مناسبت های ویژه ، تنها می تواند یک "اعلام حضور" و یک "انجام وظیفه عادی " تلقی شود؛ در حالی که انتظار می رود برنامه های تولید شده برای پخش در چنین ایامی ، دارای هدفهای کلان بوده و به بسترسازی برای غنای فرهنگی جامعه ، به عنوان اصلیترین هدف و جایگاه ، بیندیشد.سریال های داستانی که در این زمینه ساخته می شوند، عمدتا با اتمام و پخش قسمتهای پایانی آن ، از فردا روز از ذهن و فکر مخاطب و بیننده رخت بر می بندد گویی او هرگز چنین مجموعه داستانی با موضوع خاص مناسبت ویژه را ندیده است در صورتی که اگر نوع برنامه سازی برای مناسبت های ویژه ، چنان قدرت و قوتی در ساختارش وجود داشته باشد که بتواند فرم و فضا و ماهیت و هویت خود را قوام بخشد، آن گاه امواجی فرهنگی و مذهبی برای بیننده ارسال می کند که آن را می توان در جا موفقیتی بزرگ برای سیما منظور کرد؛ در این زمینه ، شروع برنامه سازی برای مناسبتهای ویژه میتواند چند ویژگی داشته باشد: 1-یک بررسی کلی نسبت به آنچه که قبلا ارائه شده است تولیدات مختلف اعم از برنامه های داستانی مجموعه یاسریال تلویزیونی برنامه های مستند مذهبی،برنامه های مختص گروه سنی و سایر موارد انجام گیرد و نقاط ضعف و قوت مشخص شود تا برای تولیدات بعدی به عنوان یک الگو مورد استفاده قرار گیرد. 2-پژوهش نو و ابتکاری پیش از شروع برنامه سازی و پس از مطالعه کارشناسی آنچه که قبلا انجام گرفته است. 3-شروع تولید حداقل چند ماه پیش از آغاز ایام مناسبت باشد مثلا اگر قرار است یک سریال چند قسمتی برای ماه مبارک رمضان تولید و پخش شود بجاست که موارد الف و ب در طی دو ماه کارشناسی شده حداقل سه ماه پیش از شروع ماه مبارک ، برنامه سازی تولیدی انجام گیرد تا چنانچه ضعفی در کار مشاهده شد، فرصت جبران و بهینه سازی آن موجود باشد. در این زمینه چون فرض مسلم ، تولید بر مبنای پژوهش بوده است ، یقینا حاصل کار چشم نواز و پرمخاطب خواهد شد.به نظر می رسد آنچه که در مورد گروههای سنی خاص نظیر گروههای کودک و نوجوان و جوان برنامه سازی برای مناسبت های ویژه انجام گرفته است بحران زده تر از تولید برای عموم باشد می توان با برنامه ریزی و به کارگیری 3 مورد پیشنهادی بالا، برنامه هایی برای این قشر کلان جامعه ساخت که آنان را بیش از پیش با مذهب عجین سازدآنچه به عنوان باقیات الصالحات برای سازندگان و برنامه سازان تلویزیون باقی خواهد ماند همین سعی و تلاش و جدیت در ساخت برنامه های مناسبت های ویژه برای گروه سنی کودک و نوجوان است امیدواریم از این پس شاهد تولید و پخش برنامه های مطلوب از این سری باشیم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها