والدین می توانند باایجاد تغییرات اندکی در رفتار و عقاید خود و هماهنگ شدن با فرزندانشان الگوی رفتاری مناسبی برای فرزندان باشند
کد خبر: ۲۲۹۱
جامعه شناسان معتقدند: کنش متقابل اجتماعی به وسیله هنجارهای اجتماعی شکل می گیرد و منظم می شود و هنجارهای اجتماعی از طریق جامعه پذیری به نسلهای بعد منتقل میشود.به گفته آنان ، با وجود انتقال هنجارها از یک نسل به نسل بعد و یادگیری آنها به وسیله افراد، عده ای برخلاف هنجارهای رایج و پذیرفته شده جامعه عمل می کنند و جامعه نیز در برابر نقض هنجارهای اجتماعی ، به گونه های متفاوتی عکس العمل نشان میدهد.این امر به میزان اهمیت هنجارهای نقض شده بستگی دارد. این عکس العمل ها می تواند مستقیم و یا غیر مستقیم باشد."هنجار شکنی " یعنی شکستن هنجارهای رایج در یک گروه یا جامعه خاص از سوی اعضای آن گروه یا جامعه .دانش آموز هنجارشکن ، دانش آموزی است که الگوهای عملی هنجارهایی را که انتظار می رود او به عنوان دانش آموز رعایت کند، زیر پا میگذارد.انواع هنجار شکنی های دانش آموزان در مدارس عبارت است از: درگیری و نزاع با دانش آموزان دیگر، برهم زدن نظم کلاس ، غیبت مکرر، فرم نامناسب و غیر معقول لباس ، فرم نامطلوب موی سر، تخریب اموال مدرسه و جرح با چاقو )چاقو کشی (، به همراه داشتن عکسهای مبتذل ، استعمال دخانیات ، سرقت، بی احترامی به معلم و...زندگی اجتماعی انسان به میزان زیادی به تقلید متکی است . دانش آموزان به لحاظ شرایط سنی خود، ممکن است با توجه به مواردی از قبیل الگوهای رفتاری فرد در خانواده ، نسبت فرد با الگوهای رفتاری در خانواده ، ویژگی های الگوهای رفتاری فرد در خانواده ، الگوهای رفتاری فرد در بیرون از خانواده و ویژگی های الگوهای رفتاری در بیرون از خانواده ، تحت تاثیر افرادی که با آنها در ارتباطند، قرار بگیرند و از آنها تقلید کنند.کنترل اندک خانواده روی دانش آموز، باعث هنجار شکنی می شود. آموزش و پرورش فرزندان در خانواده ها در شکل گیری شخصیت دانش آموزان بسیار موثر است . دوره های جالبی در زندگی انسان ها وجود دارد که طی آن افراد، مستعد فراگیری موضوعات معینی هستند و چنانچه در آن دوره ها از یادگیری محروم شوند، در سایر مراحل عمر خویش قادر نیستند به مهارت ها و صلاحیتهای مربوط نایل شوند.به گفته روانشنا سان ، سنین 12 تا18 سالگی ، سالهای نیاز به محبت ، توجه به جنس مخالف و بروز علایم ثانویه رشد در نوجوانان است.در صورتی که به نیازهای نوجوانان توجه نشود، خواه ناخواه ممکن است به سمت کجروی و ناهنجاری اخلاقی از قبیل بزهکاری های مختلف مانند دزدی و... گرایش پیدا کنند.برخی از این نیازها عبارتند از: نیاز به معاشرت و رفاقت با دوستان و همسالان ، شاداب و آراسته بودن از نظر ویژگی های ظاهری ، نیاز به حمایت های بدون قید و شرط عاطفی ، مالی و..، نیاز به ابراز آزادانه افکار، عقاید، احساسات و تجربیات در زمینه های مختلف برای اطمینان از صحت آنها نیاز به خلوت صمیمانه با والدین برای اعتراف به خطاها، نیاز به عذر پذیری بزرگوارانه و رازداری والدین و قاطعیت حساب شده آنها در مواقع لزوم.میزان هنجار شکنی در دانش آموزان به شرایط اقتصادی ، روابط عاطفی ، نظارت خانواده ، شرایط اجتماعی ، تحصیلات پدر و مادر، محل تولد، شغل پدر و... بستگی دارد و هرچه نظارت والدین بر دانش آموزان بیشتر باشد، میزان انحراف و هنجارشکنی آنها کاهش مییابد.والدین می توانند با ایجاد تغییرات اندکی در رفتار و عقاید خود و هماهنگ شدن با فرزندانشان ، الگوی رفتاری مناسبی برای فرزندان باشند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها