نظام آموزش و پرورش مناسب ، یکی از زیرساخت های پیشرفت در جوامع امروزی است .
کد خبر: ۹۷۲
سرمایه گذاری در جهت ارتقای کمیت و کیفیت آموزش ، هر چند بازده فوری ندارد ، اما قدم اول برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه است.به گفته کارشناسان ، کیفیت نظام آموزشی ، ارتباط مستقیمی با امکانات مدارس و شرایط محیطی موجود دارد و به عبارتی ، وجود فضا و زمان مناسب و کافی ، اولین نیاز در آموزش و یادگیری است. شهر تهران با یک میلیون و700 هزار دانش آموز در سال تحصیلی 81 80 - نیازمند امکانات وسیع و گسترده است.بنا بر آمار ارائه شده توسط مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ، از2 هزار و915 مدرسه دولتی در19 منطقه تهران ،2 هزار و300 مدرسه دو نوبته هستند.تراکم کالبدی در هر کلاس 54 نفر است و به ازای یک نفر کادر آموزشی ،17 دانش آموز در مدارس دولتی و غیر انتفاعی درس میخوانند.گیسو پاکدل ، کارشناس مشاوره تحصیلی ، تراکم زیاد دانش آموزان در کلاس را از دلایل افت تحصیلی آنان میداند.او می گوید: ایجاد روحیه یادگیری در بچه ها، نیازمند ایجاد ارتباط عاطفی بین آنان و معلمشان است و رابطه مناسب عاطفی بویژه در دوران دبستان ، نقش زیادی در علاقه مندی دانش آموزان به مسائل آموزشی ایفا میکند.این کارشناس می افزاید : در کلاسهای پر جمعیت ، ایجاد این رابطه با مشکل رو به رو است.وی معتقد است : به دلیل شلوغی جمعیت کلاسهای درس معلم نمی تواند نام کوچک دانش آموزان را به خاطر بسپارد؛ در حالی که این موضوع اولین قدم در ایجاد رابطه است.این کارشناس می گوید: در مدارس دو شیفته ، دانش آموزان فرصت یادگیری محدودی دارند و امکان رسیدگی به مسائل پرورشی و تربیتی نیز کمتر خواهد بود.فرزانه نطقی ، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش شهر تهران می گوید : ساعات صبح تا ظهر، بهترین زمان یادگیری است و در این ساعات دانش آموزان آمادگی بیشتر برای دریافت آموزشها دارند.وی می افزاید : در نوبت بعدازظهر، دانش آموزان خواب آلود هستند و بیشتر تمایل به استراحت دارند تا یادگیری.محمدرضا ترابیان ، پدر یک دانش آموز در منطقه 15 نیز در گفتگو با ایرنا می گوید : مدارس به علت دو نوبته بودن ، هیچ گونه فعالیت های فوق برنامه و کلاسهای فوق العاده ندارند و دانش آموزان فقط4 تا5 ساعت از وقت خود را در مدرسه سپری میکنند.معاون نیروی انسانی آموزش و پرورش شهر تهران ، دلیل اصلی حجم زیاد دانش آموزان در کلاس و وجود مدارس دو نوبته را کمبود فضای آموزشی ذکر میکند.مجید خرقانیان می گوید: در مناطق مرکزی تهران مانند مناطق 11 12 و بعضی ازساختمان های مدارس ،منازل قدیمی هستند که به منظور راه اندازی واحد آموزشی اجاره شده اند.وی می افزاید : این ساختمان ها کلاسهای کمتری دارند و تراکم دانش آموز در کلاسهای این مدارس بیشتر است.وی تاکید می کند : ما از لحاظ کادر آموزشی کمبود نداریم و کمبودهایی که گاهی در مقطع متوسطه وجود دارد، با جذب نیروهای حق التدریس جبران می شود و مشکل اصلی در حال حاضر کمبود فضای آموزشی است.خرقانیان ، راهکارهای توسعه فضای آموزشی در مدارس شهر تهران را ، استفاده بهینه از فضاهای موجود و تبدیل اتاقهایی که برای آموزش استفاده نمی شوند به کلاس درس ، بازسازی اتاقها و کلاسهای بی استفاده و درنهایت ساخت وساز مدارس میداند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها