کد خبر: ۸۴۷
طی سالهای اخیر، تلاشهایی به منظور یافتن ارزشها و معیارهای تغییرات محیط فرهنگی در سالهای پس از جنگ ، در محافل علمی و دانشگاهی صورت گرفته است . این مساله سبب به وجود آمدن نظریه های متعددی درباره "فرهنگ پاپ " شده است . به اعتقاد "جان فایسک "، فرهنگ پاپ ، یک فرآیند حاصل از به وجود آمدن معانی جدید در تجربیات اجتماعی مردم است ؛ برای این که این معانی در زندگی روزمره مردم بیان می گردند. جبهه یا جناح قدرت ، نیرویی است که سعی در اعمال نظریات و مقاصد خود در جامعه دارد. هدف این است که نظریات آنها به رضایت مردم و موافقت آنها بینجامد این نظریه خاص در مورد فرهنگ پاپ منتج به وجود دو جناح میشود.در یک سمت ، اعمال نظریات حزب محافظه کار و در سمت دیگر فرهنگ موسیقی مردمی )راک و پاپ (. پدیدار شدن عقاید محافظه کاری در دهه 1970 عکس العملی در برابر سالهای آشفته دهه 1960 بود و در نتیجه در یک همبستگی عظیم محافظه کارانه با حرکتهای مختص به این جریان ، منجر به شکل گیری "جناح راست " شد. این اتحادیه ، مشتمل بر چند قسمت بود و از بین آنها دو جناح اهمیت بیشتری داشتند.اول "جناح راست اقتصادی " )بازاری ( که دستورالعمل آنها مبتنی بر سیاست "اقتصاد آزاد" بود و دوم "جناح راست اخلاق گرا" که مخالف قانون آزادی سقط جنین بوده و خواهان ترویج مجدد مراسم مذهبی در مدارس بودند. این دوجناح در یک جنبش مشترک که PMRC ... )مراکز تدابیر والدین در موسیقی ( نام گرفت ، شروع به فعالیت و تاثیر گذاردن بر خوراک فرهنگی جوانان امریکا کردند. آنها بر این عقیده بودند که جوانان از ارزشهای سالم و استوار اخلاقی محروم هستند و این کانونPMRC ... منشاتمام این بزهکاری ها را مرتبط با موسیقی "راک " می دانست . به عقیده PMRC ... کودکان در سنین هفت تا دوازده سالگی در حدود10400 ساعت به موسیقی راک گوش می دهند و این بیشتر از زمانی است که در مدرسه سپری می کنند. به همین علت یکی از اهداف جنبش محافظه کارانه در مورد موسیقی جوانان ، انتقاد به موسیقی راک و توصیف آن به عنوان یک منبع انحطاط و فساد اخلاقی بود. بعلاوه جناح راست اخلاق گرا این نوع موسیقی را به عنوان عاملی که جوانان را به "سکولاریسم" )تفکرات غیر مذهبی و صرفا مادیگرا(سوق میدهد، معرفی میکند.در چهار دهه اخیر، عموما موسیقی نقش عمده ای را در زندگی نوجوانان به عهده داشته است . پیش از این نیز در دهه 1950 با ظهور و پیدایش "راک اند رول " موسیقی تاثیر بسیار عمیقی در زندگی نوجوانان و جوانان داشت و موسیقی تصورات ذهنی جوانان را تغییر داد.جوانان در فرهنگ "راک -اند - رول " به گونه ای لباس می پوشیدند که با آن نوع موسیقی مرتبط شده و از طریق پوشش خود قابل تشخیص باشند. مثالهای بارز در مورد تعیین هویت و افکار فردی به وسیله سبک موسیقی ، "هیپی "ها در دهه 60 و "نسل پانک" در دهه 70 هستند.این نسلها تصاویر ذهنی و مفاهیم و معانی زندگی خود را از گروههای موسیقی مورد علاقه شان برداشت می کردند؛ و این نه تنها از طرز لباس پوشیدن آنها مشخص می شد، بلکه در رفتار و خلقیات آنها نیز منعکس می گردید. مفاهیمی که مردم از موسیقی برداشت می کنند نیز متفاوت است . مفاهیمی که مردم از موسیقی راک ارائه می دهند، این است که از نظر ماهیت ، موسیقی راک غیر اخلاقی است و موجب انحراف ارزشهای اخلاقی در امریکا می شود. چنین وضعیتی در دهه 1950 اتفاق افتاده است.وضعیت مشابهی در مورد موسیقی راک در دهه 1980 نیز وجود داشت.گروههای موسیقی نظیرMotleycrue و Wasp ،CunsRoses ' تصویری از راک ارائه دادند که در مجموع نشاندهنده سرکشی و عصیان ، تحریک غرایز و گرایش های جنسی در این نوع موسیقی است.در سال 1990 موسیقی گروه priest "Judas " نشان داد که موسیقی راک حتی می تواند به عنوان یک محرک برای خودکشی مطرح شود. تمام این وقایع پراکنده ، اهمیت موسیقی را نشان داده و موجب گردیده تا محافظه کاران اقدامات وسیعی را در برابر موسیقی راک انجام دهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها