شهروندان فرانسوی در مخالفت با استفاده از سلاح‌های این کشور در تجاوز به یمن تظاهرات کردند.
کد خبر: ۱۲۴۶۶۹۵
تظاهرات در اعتراض به فروش سلاح‌های فرانسوی به عربستان

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، شماری از شهروندان فرانسوی با برگزاری تظاهرات، به فروش سلاح از این کشور به عربستان سعودی که در کشتار ملت یمن از آن‌ها استفاده می‌شود، اعتراض کردند.

شماری از شهروندان فرانسوی در مخالفت با بارگیری سلاح‌های ساخت این کشور در کشتی عربستانی «بحر ینبع»، در بندر شربورگ تظاهرات کردند.

این کشتی عربستانی پس از عبور از آمریکا، آلمان، انگلیس پس از بارگیری سلاح از بندر شربورگ در شمال فرانسه، این بندر را ترک کرد.

جعفر سلمات گزارشگر شبکه الجزیره گفت: فعالان حقوق بشر و نمایندگان احزاب چپگرا در اعتراض به بارگیری سلاح‌های فرانسوی در کشتی بحر ینبع عربستان، تظاهرات کردند. این فعالان، اقدامات دولت فرانسه در ادامه فروش سلاح به عربستان و امارات را محکوم کردند، زیرا آن‌ها معتقدند این اقدام به معنای مشارکت فرانسه در جنایت‌های جنگی در یمن و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. فقط مسئله تظاهرات و محکومیت در فرانسه مطرح نیست و هفت موسسه فرانسوی از این فراتر رفتند و شکایت قضایی با هدف جلوگیری از بارگیری کشتی سعودی در بندر شربورگ مطرح کردند. این موسسات اعلام کردند پاریس مسئول بخشی از جنایت‌های جنگی در یمن خواهد بود، زیرا به تامین سلاح برای کشور‌هایی که در این جنگ مشارکت دارند و در راس آن‌ها عربستان و امارات ادامه می‌دهد.

بونوا موراتیول، فعال حقوقی فرانسوی در این باره گفت: ما به این علت از دولت فرانسه خواستیم اجازه پهلوگیری کشتی بحر ینبع عربستان در بندر شربورگ را ندهد که این کشتی حامل سلاح‌هایی برای عربستان است. عربستان مسئول جنایت‌های جنگی و شاید عامل جنایت علیه بشریت در یمن است. ما در اینجا تجمع کردیم تا تاکید کنیم که دولت فرانسه باید به تعهدات بین المللی، معاهده حقوق بشر، معاهده ژنو و نیز توافقنامه درباره تجارت سلاح احترام بگذارد.

در ادامه این گزارش آمده است: کشتی سعودی سرانجام بندر شربورگ را ترک کرد. این کشتی با اعتراضات مختلف در بنادر متعدد در اروپا روبرو و مجبور شد توقف در بندر لوهاور فرانسه را در ماه مه گذشته لغو کند. قرار بود توپخانه‌های ساخت فرانسه در این کشتی بارگیری شود. در بلژیک هم سازمان‌های غیردولتی موفق شدند، مانع از پهلوگیری کشتی سعودی در بنادر بلژیک شوند. مقامات منطقه والونیا بلژیک اعلام کردند فروش سلاح به عربستان را به علت جنگ یمن متوقف کردند. دفتر رئیس منطقه والونیا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد به علت فاجعه یمن حاضر نشد به نیروی هوایی بلژیک مجوز صادرات سلاح به عربستان بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها