رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر خبر داد؛

ماندگاری کرونا ویروس تا فصل بهار

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، گفت: پیش بینی شده است تا ماه آوریل بیماری ویروس کرونا در دنیا وجود داشته باشد و باید آمادگی های لازم را کماکان داشته باشیم.
کد خبر: ۱۲۴۶۳۷۹
ماندگاری کرونا ویروس تا فصل بهار

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، محمدمهدی گویا با بیان اینکه ویروس کرونای جدید باعث ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی انسان می کند و معمولا علائم آن به شکل سرماخوردگی ساده بروز می کند، افزود: ویروس کرونا از سال های گذشته شناخته شده است و تاکنون، ۶ گونه از این ویروس که در انسان ایجاد بیماری می کرد، شناخته شده است.

وی با بیان اینکه ویروس کرونای جدید که در چین مشاهده شده نوع هفتم از ویروس کرونا است، افزود: ویروس کرونای جدید باعث ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی انسان می شود و معمولا علائم آن به شکل سرماخوردگی ساده بروز می کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه شرایط سه گونه از هفت گونه ویروس کرونا متفاوت بوده و به این معناست که بیماری های شدیدتری را در انسان ایجاد کرده است، ادامه داد: گونه اول این ویروس به نام ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ در چین به صورت همه گیر ظاهر شد و در مدت بسیار کوتاهی ۲۷ کشور دنیا را درگیر کرد که خوشبختانه کنترل شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۲ گونه جدیدی از ویروس کرونا به نام ویروس مرس شناخته و پدیدار شد که این ویروس در ابتدا در خاورمیانه به خصوص در عربستان ایجاد بیماری انسانی کرد، افزود: در ابتدا این ویروس از شتر به انسان منتقل شد، اما در ادامه بیماری از انسان به انسان خصوصا داخل بیمارستان ها انتقال پیدا کرد.

گویا تصریح کرد: ویروس کرونای جدید که امسال در چین مشاهده شده، ویروس کرونای نوع سوم است که بیماری شدید انسانی ایجاد می کند که البته نسبت به ویروس سارس و مرس بیماری زایی کمتری دارد، اما قدرت سرایت پذیری بیشتری داشته و می تواند به سرعت و آسانی از انسان به انسان منتقل شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درخصوص ویروس کرونای جدید که دو ماه از ظهور آن می گذرد، گفت: ظاهرا مخزن این ویروس از حیوانات از جمله خفاش، آبزیان و مارها بوده است، اما درحال حاضر، به نظر می رسد مخزن اصلی این ویروس، خفاش باشد، گرچه درحال حاضر شرایط آن متفاوت شده و ویروس از انسان به انسان انتقال پیدا می کند.

وی همچنین بیان کرد: این ویروس اولین بار در بازار فروش آبزیان در شهر ووهان چین شناسایی شده است و موارد این بیماری عمدتا به این شهر بر می گردد.

گویا با بیان اینکه ویروس جدید یک نوع جهش یافته ویروس کرونا است، افزود: ساختار اصلی این ویروس مانند سایر ویروس های کروناست، با این تفاوت که یک بخش از ژن آن تغییر پیدا کرده و در آینده هم ممکن است به دلیل همین عفونت های مکرری که در انسان ایجاد می کند، تغییرات بیشتری پیدا کند و بیماری زایی اش نیز تغییر کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه گفت: آنچه مسلم است، وقتی ویروسی این توانایی را پیدا می کند که ازانسانی به انسان دیگر خصوصا از طریق تنفس، انتقال پیدا کند، چنانچه مدعی شویم که می توانیم از ابتلای به آن جلوگیری کنیم؛ به نظر بنده امکان پذیر نیست. این ویروس به راحتی می تواند از مرزها عبور کند و همه کشورها در معرض این بیماری قرار دارند.

وی ادامه داد: درصورتی می توانیم از انتقال عفونت تنفسی بین انسان به انسان جلوگیری کنیم که واکسن یا داروی مناسبی برای آن عفونت وجود داشته باشد، در صورتی که برای این ویروس کرونای جدید واکسن و دارویی جدیدی پیدا نشده است.

گویا با اشاره به اینکه نظام سلامت کشورها ۴ وظیفه را دنبال می کنند، گفت: این وظایف شامل این است که مردم کمتر بیمار شوند و نه این که هرگز مبتلا نشوند؛ اگر کسی مبتلا به بیماری شد، کارش کمتر به بیمارستان بکشد؛ کسانی که به بیمارستان می روند، کمترکارشان به بخش مراقبت ویژه کشیده شود و در نهایت کاری کنیم که با یک مراقبت بیمارستانی مناسب، کمتر کسی جان خود را از دست دهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه افزود: این ۴ مورد، از جمله وظایفی است که کشورها باید دنبال کنند؛ وگرنه ویروس حتی در پیشرفته ترین کشورها از لحاظ امکانات بهداشتی-درمانی نیز مشاهده شده و در آینده نیز مشاهده خواهد شد.

وی توصیه کرد: برای جلوگیری از ابتلا به عفونت لازم است، دست ها با هر تماسی که با فرد مشکوک به بیماری داریم، با آب و صابون شسته شود و اگر دچارعلائم سرفه، آبریزش بینی و عطسه شویم با دستمال جلوی بینی و دهانمان را گرفته و پاک کنیم و دستمال را در کیسه پلاستیکی گذاشته و در سطل زباله قرار دهیم، این دو اقدام، نقش بسیار زیادی درپیشگیری از ابتلای این بیماری در افراد دارد.

گویا در ادامه، اطلاع رسانی و آموزش به مردم از طریق رسانه ها را در کاهش ابتلا به بیماری بسیار موثر دانسته و افزود: برخی از افراد از جمله سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و افرادی که به هر دلیل سیستم دفاعی بدنشان ضعیف است؛ در معرض ابتلای شدید به این بیماری هستند، اگر این افراد مبتلا شوند، ممکن است به انواع شدید بیماری مبتلا شده و در بیمارستان بستری شوند. لذا توصیه می کنم بیشتر مراقب سلامتی خود باشند.

وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به بیماری کرونا، درصورت نیاز به درمان بیمارستانی، در بخش ویژه بستری می شوند، بیان کرد: برای جلوگیری از این امر، لازم است در صورت مشاهده علائم بیماری در اولین فرصت و سریعا به پزشک مراجعه کرده و به توصیه پزشک عمل کنند.

گویا تاکید کرد: باید تلاش شود، با مراقبت بیمارستانی مطلوب و به موقع، در صورت ابتلای افراد به این بیماری، کمتر کسی جان خود را از دست دهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از جمله اقدامات انجام شده در کشور توسط وزارت بهداشت در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا به ارائه نظام مراقبت بهداشتی فعال در مرزها اشاره کرد و افزود: در فرودگاه ها و اماکنی که مسافران از کشورهای دیگر به خصوص چین وارد کشور می شوند، کنترل ویژه داریم و افراد از نظر علائم بیماری کنترل می شوند و در صورت علائم مشکوک افراد تحت کنترل کامل قرار گرفته و در صورت نیاز در بیمارستان هایی که به این منظور در نظر گرفته شده است، بستری خواهند شد.

وی از دیگر اقدامات وزارت بهداشت درخصوص پیشگیری از ویروس کرونا به تهیه و ارسال دستورالعمل کنترل این بیماری اشاره کرد و گفت: این دستورالعمل برای دانشگاه های علوم پزشکی کشور، بیمارستان های دولتی و خصوصی و کلیه سازمان هایی که در امر سلامت دخیل هستند، ارسال شده و براساس یک دستورالعمل واحد کار می کنند.

گویا در ادامه همچنین گفت: بقیه اقدامات صورت گرفته درخصوص پیشگیری و کاهش موارد ابتلا این بیماری در کشور با هماهنگی دستگاه های دیگرصورت گرفته است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به این که تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور مشاهده نشده است و تنها ۸ مورد مشکوک به این بیماری داشتیم که خوشبختانه همگی منفی بوده است، افزود: این موضوع به آن معنا نیست که در آینده موردی نخواهیم داشت و البته به محض مشاهده موردی از این بیماری، حتما به مردم اطلاع رسانی خواهد شد، چراکه مردم باید بدانند که احتمال ابتلای به این بیماری وجود دارد و حتما باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

گویا خاطرنشان کرد: آنقدر توانا هستیم که بتوانیم به خوبی این بیماری را کنترل کنیم، اما لازم است مردم مراقب باشند و تاکید می کنم که شستشوی مکرر دست ها حرف اول را می زند و رعایت آداب تنفسی از جمله استفاده ازدستمال جلوی بینی و دهان حتما اعمال شود، زیرا این موارد بهترین راه پیشگیری به ویروس کرونا است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پایان درخصوص وضعیت بیماری کرونا، گفت: براساس مطالعات مدل سازی، پیش بینی شده است که تا ماه آوریل این وضعیت (بیماری ویروس کرونا) در دنیا وجود داشته باشد و باید آمادگی های لازم را کماکان داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها