کارشناس حقوق ورزشی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

هیچ کدام از شروط AFC قابل اجرا نیست

یک کارشناس حقوقی می گوید اجرای طرح بازی ایران در کشور ثالث در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا موانع زیادی دارد و از لحاظ قانونی نیز صحیح نیست.
کد خبر: ۱۲۴۵۳۳۸
هیچ کدام از شروط  AFC قابل اجرا نیست

به گزارش جام جم آنلاین ، در حالی که شنیده می شود کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) نسبت به برخی از مواضع خود در رابطه با محرومیت ایران از میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا عقب نشینی کرده است همچنان به نظر می رسد تصمیم قطعی مبنی بر همین محرومیت است که صد البته در صورت قطعی شدن این اتفاق تمام نمایندگان ایرانی در این فصل به میدان نخواهند رفت.

در این رابطه با عباس اسماعیلی کارشناس حقوق ورزشی تماس گرفتیم. وی در رابطه با این پرسش که AFC به عنوان بالاترین نهاد فوتبال آسیا حق سلب میزبانی ایران از لیگ قهرمانان آسیا را دارد یا خیر به جام جم آنلاین گفت: این نهاد حق این را ندارد تصمیمی را بدون دخالت مرجع اتخاذ کند. مرجع تصمیم ما هستیم و دراینباره کاملا یک طرفه با ما برخورد شده است. در واقع مثال دادگاه بدون متهم و ادله و دفاعیاتش است.

اسماعیلی عنوان کرد: ما به عنوان مرجع باید مورد پرسش قرار می‎گرفتیم، آنگاه دفاعیات خود را ارائه می دادیم، ادله و شواهد می‎آوردیم و سپس به تشریح وضعیت کنونی می پرداختیم. اما به هیچ یک از این موارد دقت نشده و به همین دلیل تصمیمی که AFC اتخاد کرده از لحاظ قانونی درست نیست.

این کارشناس حقوقی بیان داشت: کنفدراسیون فوتبال آسیا یکی از بزرگ‎ترین نهادهای ورزشی جهان محسوب می شود اما این شرایط به هیچ عنوان به معنای تبدیل شدن آن به بستر تصمیم گیری های مبتنی بر حدود خارج از قوانین ورزشی نیست. به عبارت ساده تر بگویم، تصمیمی که اتخاذ شده از لحاظ قانونی درست نیست اما شاید در نهایت مجبور به تمکین از آن شویم.

وی یادآور شد: امنیت هوایی ایران تامین شده است و سلب میزبانی تیم‎های ایرانی به معنای نقض بارز آن است. این حق کشی آشکار به سهولت در CAS (دادگاه بین المللی ورزش) قابل پیگیری است.

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که حتی اگر ایران شرط بازی در کشور ثالث را پذیرفت آیا باید تمامی بازی های رفت و برگشت خود را در کشور ثالث به میدان برود یا فقط در دیدارهایی که قرار بود در آن به میدان برود، گفت: شرایط تا همین الان هم غیرقانونی بوده و قابل رجوع به CAS است اما اگر شرط بازی در کشور ثالث هم مورد پذیرش فدراسیون فوتبال ایران قرار بگیرد شرایط در ادامه باز هم ناعادلانه و غیرقانونی خواهد بود چرا که ما را مجبور به این می کنند که بازی های خارج از خانه را به کشور تیم حریف برویم و بازی هایی که میزبان آن هستیم را به کشور ثالث بیندازیم.

این کارشناس حقوق ورزشی ادامه داد: ما با شرایطی روبرو هستیم که لایه لایه بی عدالتی به آن اضافه می شود. وقتی پای کشور ثالث در چنین شرایطی به میان بیاید تمام بازی ها باید در همان جا باشد نه اینکه فقط شامل بازی هایی باشد که مثلا پرسپولیس و یا استقلال میزبان آن هستند.

وی در پایان گفت: نفوذی که عربستان سعودی، امارات، قطر و حتی بحرین بر روی کنفدراسیون فوتبال آسیا دارد شرایطی غیرقانونی را رقم زده است که به نفع فوتبال ما نیست. حائز اهمیت این است که بدانیم این شرایط باید از مدت ها قبل پیش بینی می شد اما در مقابل توطئه هایی از این دست معمولا غافل گیر شده ایم و هیچ گاه چند قدم از بدخواهان فوتبال ایران عقب تر بوده ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها