مجتبی امانی تحلیلگر مسائل بین المللی بر این باور است که : آمریکا در بدترین وضعیت خود قرار دارد و هیچگونه منفعت استراتژیک و تاکتیکی از این اقدام آمریکا متصور نیست. این اقدام به طور هم زمان بر علیه عراق و ایران بود. وقتی که آمریکایی ها در خود کشور عراق حضور نظامی دارند قطعا موج برخاسته از این اعتراض ها وضعیت را برای آمریکایی ها سختتر از گذشته می کند.
کد خبر: ۱۲۴۵۰۴۷
آمریکایی ها خیلی زود ترور سردار سلیمانی را فراموش می کنند / کابوس آمریکا را رها نخواهد کرد

مشروح مصاحبه امانی با جام جم آنلاین را می خوانید:

* با توجه به عدم کسب مجوز از کنگره علت تصمیم شخصی ترامپ در ترور سردار سلیمانی چه بود؟

آنچه که در وهله اول گفته می شود ایجاد زمینه ای مناسب برای خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. با توجه به احتمال پاسخگویی مقاومت به این اقدامات قطعا موج ناشی از واکنش افکار عمومی آمریکا به این وقایع و اقدام طرف ایرانی می تواند صحنه رقابت های ریاست جمهوری آمریکا را تغییر دهد ولی آنچه که باید در نظر گرفته شود این نکته است که آمریکایی ها سالها در تصمیم گیری های خود در منطقه عقلانیت کافی نداشتند و هر رییس جمهوری همتای قبل از خود را متهم می کند که با اقدامات خود وضعیت آمریکا را بدتر کرده است. به نظر می رسد، آمریکا در بدترین وضعیت خود قرار دارد و هیچگونه منفعت استراتژیک و تاکتیکی از این اقدام آمریکا متصور نیست. این اقدام به طور هم زمان بر علیه عراق و ایران بود. وقتی که آمریکایی ها در خود کشور عراق حضور نظامی دارند قطعا موج برخاسته از این اعتراض ها وضعیت را برای آمریکایی ها سختتر از گذشته می کند.

* بسیاری عقیده دارند با امکان عدم رای آوری ترامپ در انتخابات 2020 این حرکت در جهت رفع خطر بود و قصد داشت انتخابات را به نفع خود تمام کند؟

به نظر من، طی هفته های آینده آنچه که ترامپ مرتکب شد از ذهن مردم آمریکا خارج می شود ولی برخورد محور مقاومت و خصوصا ایران و عراق با این اقدام همواره به عنوان یک کابوس برای مردم و منافع آمریکا را تهدید می کند. بنابراین ترامپ فقط برای چندین هفته می تواند از چنین اقدامی استفاده تبلیغاتی و سیاسی داشته باشد و بدون شک شرایط آمریکا در آینده و طی ماههای آینده و حتی تا زمان ریاست جمهوری آمریکا به شدت تحت تاثیر این اقدام ترامپ خواهد بود و فضا را برای ترامپ متحدین و همراهنش تغییر خواهد داد.

*شهادت سردار سلیمانی چگونه بر منطقه تاثیر گذار خواهد بود؟

با شهادت دکتر بهشتی و مردان بزرگ انقلاب اسلامی شاهد جهش در انقلاب اسلامی بودیم گویی خون تازه ای جمهوری اسلامی و نظام را تقویت کرد. اکنون با شهادت این دو سردار برجسته قطعا تاثیرات این خون ها به ایران و آمریکا محدود نمی شود. این دو سردار توانستند شر داعش را از منطقه کم کنند و نقش سردار سلیمانی برای تک تک مردم عراق روشن است. به نظر من، ابعاد بین المللی این موضوع در منطقه و خصوصا برای آمریکایی ها روشن و واضح است.

*ایران باید چه استراتژی در این زمینه پیاده کند ؟

وقتی ریگی در منطقه توسط آنها حمایت می شد کسی باور نمی کرد ایران بتواند ریگی را از آسمان به زمین بیاورد و اعدام کند. هیچ آمریکایی تصور نمی کرد پهباد پیشرفته آر کیو 70 آنها بتواند توسط ایران به سلامت به زمین بنشیند. و یا پهباد متجاوز فوق پیشرفته آمریکایی را در آسمان مورد هدف قرار بدهد. همه جهان مبهوت این اقدام ایران بودند. اما آمریکایی ها با ترور سردار سلیمانی وارد منطقه خط قرمز شدند و ایران در اینباره بدون شک ملاحضات قبلی خود را کنار خواهد گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها