با رای اکثریت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا

قطعنامه محدودیت اختیارات جنگی ترامپ تصویب شد

مجلس نمایندگان آمریکا، محدودیت اختیارات جنگی رئیس‌جمهور این کشور را با رای مثبت ۳ عضو جمهوری خواه تصویب کرد.
کد خبر: ۱۲۴۴۵۰۷
قطعنامه محدودیت اختیارات جنگی ترامپ تصویب شد

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای با هدف محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ برای اقدامات نظامی علیه ایران را با ۲۲۴ رای موافق در برابر ۱۹۴ رای مخالف تصویب کرد.

جمهوریخواهان کنگره می‌گویند این قطعنامه را رئیس‌ جمهور امضاء نخواهد کرد و جنبه قانونی پیدا نخواهد کرد. اما دموکرات‌ها می‌گویند طبق قانون موسوم به «اختیارات جنگ» مصوب ۱۹۷۳ در صورت تایید مجلس سنا، این قطعنامه لازم‌الاجرا خواهد شد. مراجع قضایی فدرال نظر قطعی خود را در مورد نحوه اجرای این قانون اعلام نکرده‌اند.

در بخشی از قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا آمده است: کنگره به این وسیله به رئیس‌ جمهوری ابلاغ می‌کند که استفاده از نیروهای مسلح آمریکا در درگیری‌های مسلحانه در داخل ایران و یا علیه ایران و یا هر بخشی از حکومت و یا نیروهای مسلح آن کشور را متوقف کند. مگر آنکه کنگره علیه آن کشور اعلام جنگ کند و یا با تصویب قوانینی، بکارگیری نیروی نظامی علیه آن کشور با هدف جلوگیری از حمله به ایالات متحده و نیروهای نظامی آن را تایید کند.

گفتنی است، اختیارات کنگره در زمینه ورود دولت آمریکا به جنگ، پس از تصویب قانون مربوط به «تایید بکارگیری قدرت نظامی» در سال ۲۰۰۱ به بهانه مبارزه با تروریسم پس از حملات یازده سپتامبر و تصویب قانون دیگری با همین مضمون در سال ۲۰۰۲ در تایید اشغال عراق، کاهش یافته است.

واکنش مقام های کاخ سفید

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنانی گفت: دموکرات‌ها خشم خود را در خصوص پایان یافتن زندگی (سپهبد شهید) قاسم سلیمانی ابراز می‌کنند. آنها از ما می خواهند به آنها بگوییم چه کاری می خواهیم انجام دهیم تا تصمیمات ما را به رسانه ها اطلاع دهند.

ترامپ ادعا کرد: با ما تماس گرفته شد و فهمیدیم که (سپهبد شهید) سلیمانی کجاست و باید فورا تصمیم می گرفتیم و وقت نداشتیم با نانسی پلوسی تماس بگیریم.

وی که رژیمش پایه گذار و حامی تسلیحاتی و لجستیکی تروریست های تکفیری از جمله داعش و جبهه النصره در عراق و سوریه است، مدعی شد: همه را از جنگی بزرگ نجات دادم و برای از بین بردن تروریسم و تندروی اسلامی از تلاش بازنمی ایستیم.

مایک پنس معاون ترامپ نیز در اظهاراتی گفت ما از طریق توسل به زور برای صلح تلاش می کنیم (!). زمانی که سفارت ما در بغداد مورد حمله قرار گرفت، ترامپ گفت نباید بنغازی جدید رخ دهد. به همین دلیل، ما سیاست خود در منطقه خاورمیانه را تغییر دادیم.

همچنین، کاخ سفید در واکنش به تصویب قطعنامه محدودیت اختیارات ترامپ در حمله به ایران (بدون مشورت با کنگره) در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد: قطعنامه‌ای که مجلس نمایندگان، آن را تصویب کرد قدرت کشور را برای جلوگیری از اقدامات تروریستی از طرف ایران تضعیف می‌کند. این قطعنامه، مانع قدرت رئیس جمهور برای حمایت از کشور و منافع آن در منطقه می‌شود.

پیش از این، دونالد ترامپ مخالفت خود را با این قطعنامه، اعلام کرد و در توئیتی نوشت: «امیدوارم همه جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان علیه قطعنامه اختیارات جنگی که نانسی پلوسی دیوانه مطرح کرده، رأی دهند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها