نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

عالی ترین مقامات نظامی آمریکا؛ هدف انتقام‎گیری

مسعود اخوان استاد حقوق بین الملل درباره تبعات حقوقی اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی گفت: آمریکا مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفته و باید پاسخگوی عواقب آن باشد.
کد خبر: ۱۲۴۴۰۰۸
سردار سلیمانی میهمان دولت عراق بود / آمریکا متوجه عواقب اقدام خود شده است

مشروح گفتگوی اخوان با جام جم انلاین را میخوانید:

*با توجه به اینکه سنا مجوز ترور سردار سلیمانی را صادر نکرده بود و این ترور اقدام شخصی ترامپ محسوب می شود از نظر حقوق بین المللی چه پیامدهایی دارد؟

در این رابطه چند نکته قابل توجه است.اولین نکته، مسئولین آمریکایی اعلام کرده اند ایشان را از مسیر های مختلف تحت نظر داشتند و مسئولیت را بر عهده گرفته اند. هر بحثی در آمریکا وجود داشته باشد اهمیتی برای ما ندارد و مسئولیت با آمریکا است و باید پاسخگوی عواقب آن باشند. نکته دوم، غرب ماهیت خود را نشان داد. کسانی که فکر می کردند غرب متمدن، دموکرات و مدافع حقوق بشر است متوجه هیچ بودن عقیده خود شدند. کسی که عمر خود را در مقابل تجاوزگری در برابر صدام و جریانات تکفیری و داعش صرف کرده بود در معرض ترور قرار گرفت. سردار سلیمانی مخالف موجودیت رژیم صهیونیستی بود و اینجاست که پیوندی بین رژیم صهیونیستی و ایالات متحده مشخص شد. قبلا صهیونیست ها از پشت پرده ترور ها را انجام می دادند ولی در این مقطع خود آمریکا به صحنه آمد و ماهیت پلید و جنایتکار خود را آشکار کرد. نکته سوم، از حیث مباحث حقوق بین الملل است.

همه موازین حقوق بین الملل اعم از اعلامیه جهانی حقوق بشر و اعلامیه حقوق بشر اسلامی و کنوانسیون های مربوط به میثاق مدنی و سیاسی ملل متحد و همچنین کنوانسیون 1969 معاهدات حقوق بین الملل وین همه این ها تایید کننده موضع به حق جمهوری اسلامی است. به خاک عراق تجاوز شده و قطعا مسئولین عراقی پیگیری خواهند کرد همچنین مسئولین ما باید این مساله را پیگیری کنند. حاج قاسم سلیمانی را به دعوت دولت عراق و به عنوان مستشار نظامی در عراق حضور داشت.

امور بین الملل قوه قضاییه و وزارت امور خارجه و همه مسئولین ذی ربط باید این پرونده را به صورت پرونده حقوقی عاجل و بین المللی تلقی کنند و از همه راههایی که میسر است افشاگری و بر علیه آمریکا اقدام کنند تا پاسخگو باشد. اینجا جایی نیست که کسی ساکت بماند همه باید در این عرصه به میدان بیایند و بیانیه و اعلام مواضع خود را داشته باشند و به موج ضد استکباری و ضد صهیونیستی که در منطقه و در جهان بشریت ایجاد شده است بپیوندند.

* به نظر شما این موضوع می تواند آتش جنگی بین ایران و آمریکا را برافروزد؟

ما هیچگاه علاقمند جنگ نبوده و نیستیم ولی در این خصوص طرف آمریکایی پیام را گرفته است. نیروهای آمریکایی به سرعت سفارتخانه خود را در عراق تخلیه کرده و پا به فرار گذاشتند. این نشان دهنده عدم احساس امنیت آمریکا در کشورهای ثالث است. بنابراین حضور آنها در مقابل ایران هیچگاه جنگی جوانمردانه و مستقیم نبوده و نیست و ما چنین عرضه و توانی را در طرف های آمریکایی نمی بینیم. نتیجه مشخص است و آنها باید پاسخگوی عواقب اقدامات خود باشند.


* رابطه ایران و آمریکا در دوران پسا داعش چطور ارزیابی می شود؟

داعش زاییده و پرورده تفکر آمریکایی بوده است. داعش هیچ مفهومی در تفکر اهل سنت و کشورهای عربی و اسلامی ندارد. بنابراین همانطور که ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود به طرف مقابل گفت دولت اوباما داعش را ایجاد کرد ما نیز به همین قضیه واقف بودیم و اعلام و توصیه می کنیم، آمریکا باید دست از حمایت جریان های تکفیری بردارد.

آمریکا جنایتکار است و تا اینگونه جنایات را انجام می دهد و مسئولیت کار خود را نپذیرفته است و آماده عقب نشینی از مواضع خود نیست باید این رابطه را خصمانه و واقع بینانه تلقی کرد و این پیامی برای تمام غرب باوران در ایران و منطقه و جهان است. کسانی که به این تفکر باور داشتند باید در مواضع خود تجدید نظر کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها