سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای در محکومیت نقض حقوق مسلمانان و اقلیت‌های روهینگیا، از دولت میانمار خواست هرچه سریع‌تر به جنگ و خصومت‌ها در این منطقه پایان دهد.
کد خبر: ۱۲۴۳۴۶۴
سازمان ملل نقض حقوق مسلمانان روهینگیا را محکوم کرد

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، مجمع عمومی سازمان ملل بامداد امروز (شنبه) قطعنامه‌ای را در محکومیت نقض حقوق بشر و سرکوبگری دولت میانمار علیه مسلمانان و دیگر اقلیت‌ها در منطقه «روهینگیا» تصویب کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، این قطعنامه که با ۱۳۴ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۲۸ رای ممتنع تصویب شد، از دولت میانمار می‌خواهد هرچه سریعتر اقدامات لازم را برای مقابله با نفرت‌پراکنی علیه روهینگیا و دیگر اقلیت‌ها در ایالت‌های «راخین»، «کاچین» و «شان» انجام دهد.

بر این اساس، با اینکه قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل الزام‌آور نیستند اما نظر و دیدگاه کلی کشورهای جهان را منعکس می‌کند.

قطعنامه بامدادی سازمان ملل، درباره تداوم موج مهاجرت مسلمانان روهینگیا به کشور همسایه یعنی بنگلادش «به دلیل خصومت‌های نیروهای مسلح و امنیتی روهینگیا» طی چهار دهه گذشته، که اکنون تعداد آوارگان آن به ۱.۱ میلیون نفر رسیده، ابراز نگرانی کرد.

به نوشته گاردین، مجمع عمومی سازمان ملل همچنین یافته‌های تحقیقات گروه مستقل بین‌المللی حقیقت‌یاب مبنی بر «نقض گسترده حقوق بشر و رنج‌هایی که مسلمانان روهینگیا و دیگر اقلیت‌ها» بر اثر اقدامات نیروهای امنیتی میانمار که «فجیع‌ترین جنایات ذیل قوانین بین‌المللی را مرتکب شدند»، نگران‌کننده خواند.

این قطعنامه با درخواست برای توقف فوری جنگ و خصومت‌ها در منطقه راخین، می‌گوید: «نگرانی عمیقی درباره گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد غیرمسلح در ایالت راخین، تحت استفاده بیش از حد زور و نقض حقوق بین‌المللی بشری توسط نیروهای مسلح، امنیتی و ارتش میانمار قرار دارند».

مجمع عمومی سازمان ملل با درخواست از نیروهای مسلح میانمار برای محافظت از مردم، به دولت میانمار هشدار داد اقدامات برای رفع بی‌تابعیتی و تبعیض سیستماتیک علیه اقلیت‌های روهینگیا، برچیدن کمپ‌های آوارگان و ایجاد شرایط بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان به این کشور را تسریع کند.

ارتش میانمار درباره سرکوب اقلیت روهینگیا مدعی‌ عملیات «پاکسازی» این مناطق از «عناصر افراطی» بوده است. ارتش میانمار در سال ۲۰۱۲ نیز حدود ۲۰۰ مسلمان روهینگیا را در ایالت راخین کشت و ۱۴۰ هزار نفر نیز آواره کرد.

چندی پیش نیز بازرس سازمان ملل هشدار داد بیش از ۶۰۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا که همچنان در میانمار به سر می‌برند، در معرض خطر جدی نسل‌کشی قرار دارند. (جزئیات بیشتر)

طبق گزارش سازمان توسعه بین‌المللی انتاریو (OIDA)، از ۲۵ آگوست (شهریور) ۲۰۱۷، نزدیک به ۲۴ هزار مسلمان روهینگیایی توسط نیروهای دولتی میانمار کشته شده، بیش از ۳۴ هزار نفر با آتش سوخته شده و متجاوز از ۱۱۴ هزار نفر دیگر نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها