هوای آلوده باعث نفوذ مواد آلاینده و شیمیایی به درون سیستم گوارش و ریه‌ شده و انسان را به کام مرگ می‌کشاند.
کد خبر: ۱۲۴۲۲۸۲
کارهایی که هنگام آلودگی هوا باید انجام دهیم؟

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، آلودگی هوا با وجود آلاینده‌هایی مانند مونوکسیدکربن، اکسید‌نیتروژن و هیدروکربن به راحتی می‌تواند باعث ورود و افزایش رادیکال‌های آزاد از طریق پوست، ریه، چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش به بدن شود.

آلودگی هوا به نوبه خود باعث افزایش ضربان قلب، افت فشار و از کار افتادن قلب می‌شود. بهتر است در روزهای آلوده هرگز ماسک‌های فیلتر دار را فراموش نکنید و این را هم بدانید که ماسک‌های ساده هیچ دردی را درمان نخواهد کرد.

چه کسانی نباید در زمان آلودگی هوا از منزل خارج شوند؟

با توجه به اینکه آلودگی هوا می‌تواند اثرات منفی و زیانباری به همراه داشته باشد بهتر است تمام افراد تا جایی که می‌توانند از خانه خارج نشوند، اما در این میان کودکان، افراد میانسال، بانوان باردار، افراد مبتلا به آسم و آلرژی با بستن درب و پنجره‌های منزل خود باید از نفوذ آلاینده‌های مضر به درون منزل پیشگیری کنند.

نوشیدنی‌های مفید برای روزهای آلوده

به عقیده اکثر متخصصان پزشکی مصرف لبنیات کم چرب مانند شیر، دوغ و ماست در زمان آلودگی هوا به شدت توصیه می‌شود چرا که نوشیدن شیر به علت داشتن فسفر، منیزیم و کلسیم تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا بر دستگاه گوارش دارد و رفع کننده سموم است.

کاهش تاثیر آلاینده‌های شیمیایی با نوشیدن آب

با مصرف آب فراوان در زمان آلودگی هوا می‌توانید ذرات آلوده و آلاینده‌های شیمیایی را از بدن خود دور کنید چرا که نوشیدن آب با حمایت از کلیه‌های انسان نقش زیادی در سم زدایی آلاینده‌های شیمیایی دارد.

توصیه جدی در خصوص مصرف سبزیجات و میوه در زمان آلودگی هوا

در زمان آلودگی هوا طبق نظر افراد متخصص در این زمینه مصرف سبزیجات و میوه‌های قرمز و نارنجی رنگ را با برگ‌های پهن تیره مانند کاهو و اسفناج به علت آنتی اکسیدانی بودنشان در اولویت مصرف مواد غذایی خود قرار دهید.

همچنین یادتان باشد که خوردن میوه‌هایی مانند کیوی، آلوبخارا، انار، انگور، سیر، کلم بروکلی، کشمش و گوجه را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

پیشنهاد ما به شما این است که در روز‌های آلوده سبد غذایی خود را از مواد معدنی غنی مانند آهن، ید، منیزیم، روی، سلنیوم و کلسیم پر کنید چرا که این مواد معدنی باعث خارج کردن فلزات‌سنگین، سرب، جیوه، آرسنیک، کادمیوم و آلومینیوم از بدن انسان می‌شوند.

در زمان آلودگی هوا از مصرف چه مواد غذایی باید پرهیز کرد؟

مصرف مواد غذایی مانند گوشت قرمز، لبنیات پر چرب، غذا‌های حجیم و سرخ شده را به علت تجمع بیش از اندازه چربی در خود باعث نفوذ آلاینده‌های آلوده به کلیه‌ها و ریه‌های انسان خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها