تحقیقات نشان د‌اد‌ه‌اند که حد‌ود ۱۲ د‌رصد افراد‌ی که بستری هستند کمبود منیزیم د‌ارند.
کد خبر: ۱۲۴۰۱۱۸
آشنایی با فواید منیزیم

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، مکمل منیزیم به خوبی تحمل می‌شود و بنابراین می‌تواند به عنوان یک کمک‌دهنده برای درمان دارو‌های ضد افسردگی استفاده شود، حتی پیشنهاد می‌شود که به عنوان درمان استاندارد ضد افسردگی در کنار درمان‌ها قرار بگیرد.

دکتر مریم کاشانیان؛ متخصص زنان و زایمان، منیزیم یکی از مواد معد‌نی است که کمتر د‌ر نظر گرفته شد‌ه و نقش آن د‌ر سلامت زنان مغفول واقع شد‌ه است.

امروزه به طور روز‌افزون به نقش آن روز به روز بیشتر توجه می‌شود.

تحقیقات نشان د‌اد‌ه‌اند که حد‌ود ۱۲ د‌رصد افراد‌ی که بستری هستند کمبود منیزیم د‌ارند و این امر د‌ر موارد‌ی که بیماری‌های مزمن وجود د‌ارد، حتی میزان آن به ۶۰ تا ۶۵ د‌رصد هم می‌رسد.

د‌ر واقع منیزیم، چهارمین عنصر معد‌نی از نظر فراوانی د‌ر بد‌ن است (بعد از کلسیم، پتاسیم و سد‌یم)، بنابراین همین که این عنصر میزان وسیعی از مواد معد‌نی بد‌ن را تشکیل می‌د‌هد، نشان‌د‌هند‌ه اهمیت آن است.

همچنین منیزیم د‌ومین کاتیون د‌اخل سلولی بعد از پتاسیم است. فقط ۱ د‌رصد منیزیم د‌ر خارج از سلول و مایعات خارج سلولی، پلاسما و خون وجود د‌ارد و ۹۹ د‌رصد آن د‌اخل سلولی است؛ بنابراین اند‌ازه‌گیری آن د‌ر خون همیشه نمی‌تواند نشان‌د‌هند‌ه میزان کاهش آن د‌ر د‌اخل سلول باشد، چون فقط ۱ د‌رصد آن د‌ر بیرون از سلول قرار د‌ارد و این نکته همیشه د‌ر بررسی منیزیم باید مورد توجه باشد.

اسپاسم عضلانی

یکی دیگر از مواردی که منیزیم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، اختلالات عصبی عضلانی مثل کرامپ‌ها و اسپاسم (گرفتگی) عضلانی است که دیده شده کمبود منیزیم در سرم معمولا با کمبود پتاسیم و کلسیم همراه است و این افزایش تحریک پذیری عضلانی، در مواقعی که میزان منیزیم کاهش پیدا می‌کند، علامت خیلی شایعی است و بنابراین گفته شده از منیزیم برای جلوگیری از اسپاسم‌ها و کرامپ‌های عضلانی استفاده شود.

همچنین از این ماده معدنی در تشنج‌ها هم استفاده شده و تصور می‌شود که می‌تواند کمک‌دهنده باشد.

یکی از مسائل آزار دهنده در حاملگی، کرامپ‌های پا می‌باشد. در مطالعات از مکمل منیزیم برای رفع انقباض‌های پا در بارداری استفاده شده است.

حدود ۳۰ درصد خانم‌های حامله می‌توانند این کرامپ‌های پا را داشته باشند.

هنوز علت آن به طور کامل مشخص نشده، ولی کمبود منیزیم می‌تواند یک عامل کمک‌دهنده آن باشد، زیرا میزان نیاز به منیزیم در طی حاملگی افزایش پیدا می‌کند.

در مطالعات برای بهبود کرامپ‌های عضلانی کار‌های متفاوتی انجام شده و دارو‌ها و ویتامین‌های مختلف برای این منظور تجویز شده‌اند، ولی وقتی از منیزیم خوراکی استفاده شده، مشخص گردیده که تعداد دفعات و شدت کرامپ‌ها را می‌تواند به خوبی کاهش دهد و بهبود ببخشد.

در یک مطالعه متاآنالیز بزرگ که در آن به بررسی ۵ مطالعه پرداخته شده است، دیده شده کلسیم می‌تواند کرامپ‌ها را کاهش دهد، ولی اثر آن بسیار ضعیف است، ولی منیزیم توانسته خیلی بهتر، میزان کرامپ‌های عضلانی را کاهش دهد، بنابراین کاهش تعداد و شدت کرامپ‌ها با مصرف منیزیم خیلی بیشتر مشهود بوده است.

این مطالعه با دارونما مقایسه شده و دارونما نتوانسته چنین اثری را نشان بدهد.

این مطالعه بین خانم‌های حامله بین ۱۴ تا ۳۴ هفته حاملگی انجام شده است.

پوکی‌ استخوان

یکی از مسائلی که خانم‌ها با آن مواجه هستند، مساله پوکی‌ استخوان (استئوپروز) است.

مطالعات نشان داده‌اند بین سطح سرمی منیزیم و پوکی‌استخوان که ممکن است بعد از یائسگی اتفاق بیفتد، رابطه وجود دارد.

یک مطالعه روی ۱۳۴۹ خانم بعد از یائسگی انجام شده و دیده شده میزان سطح منیزیم سرم در خانم‌هایی که بعد از یائسگی به پوکی‌ استخوان مبتلا شده‌اند، کمتر از افرادی است که پوکی‌استخوان ندارند و نشان داده شده مصرف مکمل خوراکی منیزیم در افرادی که بعد از یائسگی هستند و پوکی‌استخوان دارند، می‌تواند جلوی پوکی‌ استخوان را بگیرد و سرعت آن را کم کند.

با توجه به عوارض خیلی زیادی که پوکی‌ استخوان دارد (مانند شکستگی‌های استخوان و بستری‌های بعد از آن و صدمه‌های جانی و اقتصادی مربوط به آن)، مصرف مکمل منیزیم می‌تواند یک روش پیشگیری برای جلوگیری از پوکی‌استخوان باشد و باعث کاهش سرعت پوکی‌استخوان و عوارض بعد از آن شود.

مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته، نشان داده‌اند که منیزیم می‌تواند کمک‌دهنده باشد و باعث مهار پوک شدن استخوان و کاهش سرعت آن شود.

افسردگی و تغییرات خلق و خو

در رابطه با میزان تاثیر مکمل منیزیم بر روی افسردگی هم مطالعاتی انجام شده است.

در مطالعه‌ای که در ایران انجام گرفته دیده شده که مصرف روزانه ۵۰۰ میلی گرم منیزیم برای بیشتر از ۸ هفته در افرادی که دچار افسردگی هستند، توانسته به افزایش میزان منیزیم و بهبود وضعیت افسردگی کمک کند، بنابراین پیشنهاد می‌شود در افرادی که افسردگی دارند، سطح منیزیم سرمی چک شود و مکمل منیزیم می‌تواند به این افراد کمک کند.

در مطالعات دیگری نشان داده شده که تغییرات خلق و خو با مکمل منیزیم بهبود پیدا می‌کند.

مکمل منیزیم به خوبی تحمل می‌شود و بنابراین می‌تواند به عنوان یک کمک‌دهنده برای درمان دارو‌های ضد افسردگی استفاده شود، حتی پیشنهاد می‌شود که به عنوان درمان استاندارد ضد افسردگی در کنار درمان‌ها قرار بگیرد.

مطالعات نشان داده‌اند که مکمل منیزیم در افسردگی اثر سریعی دارد و به خوبی تحمل می‌شود و نیازی به کنترل کردن آن از نظر مسمومیت و سمیت وجود ندارد.

مطالعات دیگری که بر روی افسردگی انجام شده‌اند نشان داده‌اند که با دادن روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم منیزیم (در مقابل گروهی که به آن‌ها دارونما داده شده بود) به مدت ۸ هفته، گروهی که مکمل منیزیم دریافت کرده بودند، نسبت به افرادی که فقط دارونما دریافت کرده بودند، نتیجه خیلی بهتری گرفتند.

چندین مطالعه در این مورد وجود دارد که نشان می‌دهند منیزیم برای افسردگی در بزرگسالان موثر است.

از آنجایی که سن افرادی که در حال زندگی هستند و طول زندگی و مدت عمر افراد رو به افزایش هست، بنابراین تعداد افراد مسن در جامعه در حال زیاد شدن است.

حدود ۳۰ درصد زمان عمر خانم‌ها بعد از یائسگی می‌گذرد (دو سوم آن قبل از یائسگی و یک‌سوم یا ۳۰ درصد آن بعد از یائسگی) و مطالعات نشان داده‌اند که حدود ۴۵ درصد خانم‌ها بعد از یائسگی، خلق افسرده دارند.

مطالعاتی که بر روی منیزیم در افراد بعد از یائسگی انجام شده، نشان می‌دهند خانم‌هایی که منیزیم سرم بالاتری دارند، علائم کمتری از افسردگی نشان می‌دهند و بنابراین شاید بتوان به این ترتیب به آن‌ها کمک کرد و آن را به عنوان یک پیشگیری قرار داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها