جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: نام‌نویسی از داوطلبان یازدهمین دوره مجلس از فردا آغاز می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۹۶۲۳
آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس از فردا

به‌ گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور امروز (شنبه ۹ آذر ) در نشست خبری ستاد انتخابات وزارت کشور اظهار کرد: زنگ انتخابات در وزارت کشور از دهم اردیبهشت امسال به صدا در آمد، با اعلان این زمان نامزدها باید طبق ماده ۲۹ بند الف و ب ۶ ماه قبل از ثبت نام استعفا می‌دادند.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در این مدت همه عوامل مربوط به اجرای انتخابات آموزش دیده‌اند و نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از فرمانداران و بخشداران مستقل را در همه موارد حقوقی، اجرایی و سایر موارد آموزش دادیم.

عرف تصریح کرد: قاعدتاً در قدم دوم دنبال تربیت مربی هستیم، که در رده‌های اجرایی در سطح استان‌ها کار را دنبال کنند، بر اساس تقویم وزارت کشور، ستاد انتخابات اقدامات را به روز دنبال می‌کند.

او در ادامه گفت: وزیر کشور به پنج استان که انتخابات خبرگان همزمان با مجلس برگزار می‌شود، برگزاری انتخابات خبرگان را ابلاغ کرده است. انتخابات میان دوره ای خبرگان در پنج استان برگزار شده تا هفت نفر انتخاب شوند.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: ۲۸۰ حوزه انتخابات داریم، ۲۹۰ نفر نماینده این حوزه‌ها هستند؛ البته تعدادی از حوزه‌ها تک نماینده هستند و در حوزه انتخابیه تهران ۳۰ نماینده وجود دارد.

عرف با تأکید بر اینکه تا روز قبل اخذ رأی نامزدها زمان تبلیغات دارند، گفت: نام‌نویسی از داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از فردا (۱۰ آذر ماه ) آغاز می‌شود و تا روز انتخابات ۸۳ روز باقی مانده و از این زمان یک هفته فرصت تبلیغات در نظر گرفته می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که چرا برای جلوگیری از هزینه احراز صلاحیت مکمل‌هایی در قانون برای جلوگیری از ثبت نام نامزد‌های فاقد صلاحیت صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: امسال طوری برنامه‌ریزی کردیم که کسانی که قرار است ثبت نام کنند حداقل مدرک فوق لیسانس خود را همراه داشته باشند.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: قانون جامع انتخابات قطعاً به این دوره نمی‌رسد.

عرف با بیان اینکه فرمانداران کل کشور تا پایان آبان، اسامی حدود هفت هزار نفر از افرادی که احتمال حضورشان در انتخابات مجلس زیاد است را برای وزارت کشور ارسال کرده‌اند، درباره گرایش سیاسی این افراد گفت: از این تعداد ۲۶ درصد اصلاح‌طلب، ۳۳ درصد اصولگرا و ۴۰ درصد مستقل است.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه همه ما ملزم هستیم قانون را رعایت کنیم، تأکید کرد: پیشنهاد ما این است که نگاه انبساطی به تأیید صلاحیت ها وجود داشته باشد. چهار مرجع مصرح در قانون انتخابات باید مبنای بررسی صلاحیت افراد قرار گیرد و مرجع دیگری اظهارنظر نکند.

عرف در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینکه این حجم از مدارک کاغذی در عصر فناوری خیلی جالب نیست، تصریح کرد: امیدواریم در آینده با دولت الکترونیک بتوانیم به سمتی برویم که افراد از خانه خود برای انتخابات ثبت نام کنند. اما قانون فعلاً به ما اجازه این کار را نمی‌دهد و باید افراد در مراکز ثبت نام حضور یابند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها