مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی وزارت بهداشت

فروش اینترنتی دارو ممنوع است

از همان زمانی که مقام معظم رهبری اولین نگرانی‌های خود را درباره احتمال پیری جمعیت در دهه‌های آینده مطرح کردند، مجلس شورای اسلامی نیز طرح‌های مختلفی برای رفع این دغدغه در دستور کار قرار داده است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» اشاره کرد؛ طرحی که حدود چهار ماه پیش و پس از چند سال کار کارشناسی به کمیسیون فرهنگی مجلس رسید و با حضور تعدادی از کارشناسان امور اجتماعی ‌ تصویب شد.
کد خبر: ۱۲۳۸۸۰۹
دولت «جمعیت» را ببیند

اکنون نیز این طرح به دلیل برخی اشکالات موجود از صحن به کمیسیون فرهنگی برگشت خورده است و باید موادی از آن در این کمیسیون بررسی و اصلاح شود.

مهم‌ترین اشکالاتی که در صحن علنی به طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده وارد شده، در زمینه تامین بار مالی بخش‌هایی از این طرح است که اجرای آن به استفاده از بودجه‌های عمومی دولت نیاز دارد. اکنون نیز اعضای کمیسیون فرهنگی وظیفه دارند منابع مالی مورد نیاز این طرح را تعیین کنند که البته تعیین این منابع با توجه به تاکید مجدد مقام معظم رهبری در زمینه لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش جمعیت چندان دشوار به نظر نمی‌رسد و می‌توان با استفاده از منابع موجود بار مالی این طرح را تامین کرد.

آنچه امروز حائز اهمیت است، داشتن نگاهی درست به لزوم تقویت بنیه جمعیتی کشور در دهه‌های آینده است. این نگاه استراتژیک در دهه 90 بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته، اما در سال‌های اخیر به نظر می رسد برخی مدیران‌ نسبت به آن غفلت کرده‌اند و شاهد هستیم حتی در بخش‌هایی از بدنه دولت، خواسته یا ناخواسته سیاست‌های کاهش جمعیت دهه 70 دنبال می‌شود.

بارزترین نمونه آن نیز در طرح اخیر دولت برای پرداخت یارانه حمایت معیشتی به خانوارهای ایرانی مشاهده شد. طرحی که در آن دولت اساسا خانواده‌های دارای بیش از سه فرزند را در نظر نگرفته و غیر مستقیم‌ به جامعه این پیام را رسانده که مخالف شکل‌گیری خانواده‌هایی با بیش از سه فرزند است.

موضوعاتی از این دست نشان می‌دهد هنوز هم بسیاری از دولتمردان متوجه عمق نگاه مقام معظم رهبری به این موضوع نشده‌اند و به جای این که به مساله‌ای کلان چون لزوم تقویت بنیه جمعیتی ایران برای دهه‌های آینده بپردازند، عمده توجه خود را معطوف به هزینه جاری و مسائل روزمره دولت کرده‌اند.

با این حال، باید در شرایط دشوار اقتصادی امروز این حق را به دولت داد که برای تامین منابع مالی مشوق‌های تشکیل خانواده و فرزندآوری با مشکل مواجه باشد. اما این مشکلات نباید به بهانه‌ای برای دولتمردان تبدیل شود تا از عمل به وظیفه امروز خود برای کمک به جمعیت فردای کشور شانه خالی کنند.

مجلس و دیگر نهادهای حاکمیتی نیز در سال‌های گذشته همواره دولت را مکلف به تامین منابع لازم برای این مشوق‌ها کرده‌اند، به گونه‌ای که دولت در دو سال گذشته ناچار شد با همه فشارهای اقتصادی که روی شانه‌هایش سنگینی می‌کند، وام ازدواج را از ده میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش دهد.

سه برابر شدن وام ازدواج در بازه‌ای دو ساله، بدون شک تاثیر مهمی برای جبران تنگناهای معیشتی زوج‌های جوان گذاشته است. تنگناهایی که در این سال‌ها جوانان کشور به دلیل کاهش ارزش پول ملی به آن دچار شده‌اند. با این حال، گرانی‌های افسارگسیخته، هزینه‌‌های گوناگون تشکیل زندگی در این سال‌ها را آن‌قدر برای جوانان ما بالا برده است که برطرف کردن کامل موانع اقتصادی ازدواج امری دشوار به نظر می‌رسد. با وجود این ، اگر همه بدنه حاکمیت به این نگاه که جمعیت یکی از مهم‌ترین تقویت بنیه‌های مولفه‌های قدرت جامعه است، برسد می‌توان با برنامه‌ریزی بلندمدت این امر دشوار را نیز به سامان رساند.

حجت الاسلام صادق طباطبایی نژاد - نماینده مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها