نکاتی که رانندگان باید برای رانندگی در آب و هوای برفی رعایت کنند را در این گزارش بخوانید.
کد خبر: ۱۲۳۷۳۶۱
آموزش رانندگی در برف

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، رانندگی در فصل‌های پاییز و زمستان نسبت به فصول دیگر کمی متفاوت است، به صورتی که در روز‌های برفی رانندگی به دقت بیشتری نیاز دارد.

همچنین گفته می‌شود رانندگی در برف و یخبندان بسیار استرس زا و خطرناک است، اما باید قبل از هر اتفاق و حادثه‌ای شرایط را بسنجیم و نکاتی را رعایت کنیم.

کسانی که می‌خواهند در زمان‌های برفی رانندگی کنند، بهتر است از شرایط رانندگی در برف اطلاع داشته باشند.

شما از شرایط رانندگی در برف چه می‌دانید؟

در زمان بارش برف و برودت هوا، جاده‌ها و معابر عمومی لغزنده می‌شوند که همین موضوع منجر به تصادفات در سطح شهر و جاده‌ها می‌شود.

هنگامی که هوا برفی می‌شود برای بیرون آوردن خودرو باید در ابتدا ماشین را در دنده یک قرار داد و پدال گاز را به صورت ملایم و آرام فشار داد، اما اگر در هنگام گاز دادن به صورت پیاپی بر روی برف متوجه شدید که چرخ‌ها در حال چرخش به صورت درجا هستند، بهتر است پای خود را از روی پدال گاز بردارید.

در این حال می‌توانید دنده را در حالت عقب قرار دهید و دوباره پدال گاز را به آرامی فشار دهید و آن را رها کنید. این عمل را با دنده یک و دنده عقب در زمان‌های چند ثانیه‌ای ۱۰ تا ۱۲ بار انجام دهید، اما از گاز دادن اضافی و فشار به موتور خودرو خودداری کنید.

اگر با انجام دادن این کار‌ها نیز باز هم نتوانستید خودرو خود را از برف خارج کنید بهتر است در مسیر حرکت چرخ‌ها به جلو و یا عقب پوششی را روی سطح برف یا یخ قرار دهید.

این پوشش می‌تواند یک تکه گونی، مقوا، کارتن، تخته‌ای در گوشه خیابان و یا نمک یا شن و ماسه باشد، در واقع هدف از این کار و استفاده از این مواد این است که بین چرخ‌ها و سطح زمین اصطکاک ایجاد شود.

شاید در شرایطی باشید که هیچ کدام از مواد گفته شده در دسترس نباشد، در این حالت می‌توانید از کفپوش‌های ماشین استفاده کنید.

برای این کار بهتر است در خودرو‌های دیفرانسیل جلو، کفپوش‌ها در مسیر حرکت چرخ‌های جلو و در دیگر خودرو‌ها در مسیر حرکت چرخ‌های عقب قرار گیرند و سپس به آرمی عمل فشار پدال گاز صورت گیرد.

لازم به ذکر است که در مورد شرایط رانندگی در برف بهتر است مقداری از باد لاستیک‌ها کم شود، زیرا در این حالت اصطکاک لاستیک با زمین بیشتر شده و از سرخوردگی ماشین نیز جلوگیری می‌شود.

نحوه صحیح بستن زنجیر چرخ

زنجیر چرخ یکی از ملزومات سفر در جاده‌های برف‌گیر زمستانی است. پیشنهاد ما به شما این است که اگر اهل مسافرت هستید از همین حالا تا پایان زمستان زنجیر چرخ خود را در صندوق عقب ماشین قرار دهید، حتی در مسافرت‌های نوروزی هم به دلیل احتمال تغییرات جوی ممکن است این وسیله به درد شما بخورد؛ با این حال برای بستن زنجیر چرخ ابتدا باید وضع ظاهری زنجیر چرخ را کنترل کرده و پیچ خوردگی‌های آن را باز کنید.

۱- زنجیر چرخ را همیشه تمیز و در جای خشک در صندوق عقب خودرو نگهداری کنید، اگر خودرو شما تک دیفرانسیل (جلو یا عقب) است، دو زنجیر چرخ برای خودرو کافیست که برای دیفرانسیل جلو به چرخ‌های جلو می‌بندیم و برای خودرو‌های دیفرانسیل عقب به دو چرخ عقب؛ اگر خودرو شما دیفرانسیل جلو و عقب است، بهتر است هر چهار چرخ را مجهز به زنجیر کنید.

۲- زنجیر چرخ را بر روی زمین طوری پهن کنید تا خار‌های زنجیر به سمت زمین و سطح صاف زنجیر با لاستیک در تماس باشد، سپس خودرو را به وسط آن هدایت کنید.

دو طرف ساده زنجیر را از پشت چرخ به یکدیگر وصل کنید (حلقه فلزی باز را به طرف دیگر زنجیر وصل کنید).

۳- سمت دیگر زنجیر را که یک سر آن گیره‌ای پهن و خمیده دارد را به ترتیب مطابق شکل زیر از حلقه سر دیگر زنجیر عبور دهید و در بین حلقه بست نگهدارنده قرار دهید.

۴- بست‌هایی در زنجیر چرخ وجود دارند که با چرخاندن آن‌ها، زنجیر چرخ به لاستیک محکم می‌شود، این کار را توسط آچار مخصوص انجام دهید؛ آچار مخصوص (پیچ گوشتی دوسو) را در محل بیضی شکل قرار دهید و حلقه‌ای از زنجیر که در سوراخ بست ثابت است (در شکل با دایره قرمز مشخص شده) را در جهت منحنی بست بچرخانید (در هنگام جدا سازی زنجیر این بست‌ها را به حالت اولیه خود برگردانید).

۵- زنجیر را روی چرخ بررسی کنید تا خار‌های آن به سمت لاستیک نباشد.

شرایط رانندگی در برف را جدی بگیرید و به نکات زیر توجه کنید:

۱. در روز‌های برفی بهتر است پیش از حرکت، وضعیت خودرو به صورت کلی بررسی شود و خودرو حتما به تجهیزات زمستانی لازم مجهز شود.

۲. شرایط رانندگی در برف متفاوت است. بهتر است در چنین شرایطی به آرامی رانندگی کرد، زیرا در چنین شرایطی جاده‌ها یخ‌زده هستند.

۳. حتما قبل از حرکت، شیشه‌های خودرو، چراغ‌ها، راهنماها، بخاری و سیستم تهویه خودرو بازدید شود.

۴. در صورت امکان حتما در خودرو از چراغ مه‌شکن استفاده شود.

۵. در صورتی که امکان بخار در شیشه جلو خودرو وجود داشته باشد، حتما از دستگاه تهویه خودرو استفاده شود، همچنین برای رفع این مشکل می‌توان شیشه سمت راننده را کمی پایین آورد تا شیشه‌ها بخار نکند و دید کافی نیز وجود داشته باشد.

۶. برای رانندگی در برف و جاده‌های یخ‌زده بهتر است حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشید و یا اینکه از لاستیک یخ‌شکن استفاده کنید.

۷. در بعضی از شرایط امکان گیر کردن خودرو در برف وجود دارد، در این شرایط بهتر است برای کاهش لغزش خودرو، باد لاستیک‌ها کم شود.

۸. اگر مه وجود دارد بهتر است خودرو را در جای مناسبی متوقف کنید و تا زمانی که شرایط بهتر نشده است، حرکت نکنید.

۹. در زمان بارش برف و باران، باید از گردش و انحراف ناگهانی خودداری کنید و بی‌موقع ترمز نکنید.

۱۰. رانندگی در برف به دقت بیشتری نیاز دارد و لازم است از فشاردادن ناگهانی پدال گاز یا برداشتن فشار از روی آن، خودداری کنید.

۱۱. اگر در حال رانندگی در یک سطح لغزنده هستید، بهتر است از تغییر ناگهانی دنده خودرو به حالت سنگین خودداری کنید.

۱۲. در صورتی که در جاده‌های برفی و لغزنده دچار مشکل شدید اعتماد به نفس خود را از دست ندهید و بهتر است تصمیم درستی در این شرایط بگیرید.

۱۳. در هنگام سرخوردن ماشین نباید ترمز کرد، زیرا ضربه زدن به ترمز بر روی یخ، چرخ‌ها را قفل می‌کند و باعث سرخوردن بیشتر خودرو می‌شود.

۱۴. در هنگام سرخوردن باید فرمان خودرو را نگه داشت و فرمان را به سمتی که عقب خودرو به آن سمت چرخیده، چرخاند.

۱۵. در هنگام سرخوردن بهتر است خودرو را در حالت دنده‌سنگین نگه داشت و از خلاص کردن آن خودداری کرد. فراموش نکنید که ماندن در این حالت به کم شدن سرعت کمک می‌کند و حداکثر کنترل را در رانندگی ایجاد می‌کند.

۱۶. در زمان رانندگی در برف باید از سبقت‌گرفتن در جاده شدیدا پرهیز کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها